دانشگاه آزاد اسلامی
واحد دامغان
پایان نامه حقوق بین الملل
عنوان
بررسی جرم قاچاق کالا و راهکارهای مقابله با آن
) ICC اتاق بازرگانی بین المللی (
استاد راهنما:
دکتر علیرضا حسنی
استاد مشاور
دکتر علی پورقصاب امیری
نگارش
مجتبی مصدقی نقندر
شهریور ماه ۱۳۹۲
بِسم الله
الرَّحمن
الرَّّّحیم
تقدیم :
این پایان نامه را ابتدا تقدیم می نمایم به پیشگاه مقدس منجی عالم بشریت و شهدای راه علم و دانش ، و همچنین همسرعزیرم که اینجانب را در طول مدت تحصیل و تهیه این پایان نامه با صبر و بردباری خویش یاریم نمود.
سپاسگزاری :
خداوند سبحان را شاکرم که نعمت سلامت و توفیق قرارگرفتن درمسیر کسب علم ودانش عطا نمودتابتوانم مقطع دیگری ازمقاطع تحصیلی راپشت گذارم ، دراین رهگذر برخود لازم می دانم ازهمه کسانی که درطول تحصیل درمقطع کارشناسی ارشد ونیزدرتهیه این پایان نامه مساعدت ویاریم نمودند، تقدیر وتشکرنمایم ، ازاساتید وفرهیختگانی که دراین مدت چون شمع فروزانی سوختند تا بیاموزند ، بویژه ازریاست با درایت دانشکده حقوق واحد دامغان جناب آقای دکتر علیرضا حسنی که به عنوان استاد راهنما قبول زحمت نمودند وبا نصایح وارشادات به حق خویش ونیز صبروبردباری وصف ناپذیرشان اصلاحات ساختاری زیادی رامتذکر گردیدند .
همچنین ازجناب آقای دکترعلی پورقصاب امیری بعنوان استاد مشاور ، و آقای دکتر واعظی بعنوان استاد داور تقدیر و تشکر می نمایم .
وبدون شک اگر نبود دعای خیر پدر ومادر عزیزم ازابتدای تحصیل تاکنون قطعا نیل به پیشرفت وعبورازسختیها وبه پایان بردن مقاطع تحصیلی ونیز تهیه این پایان نامه غیرممکن می نمود.
بدیهی است که اگردراین پایان نامه قصور وکاستی وجوددارد متوجه اینجانب بوده واگر دارای قوام واستحکام است ناشی از زحمات بی شائبه اساتید ارجمند راهنما ومشاور است که صادقانه به من کمک کردند.
چکیده:
پدیده قاچاق کالا از مسائل و مشکلات همه کشورهاست، اما در کشورهای رو به توسعه یک معضل به شمار میرود. این پدیده از آن جهت مذموم شناخته میشود که بر جریان اقتصاد کشورها سایه افکنده و آثار منفی میگذارد، از جمله آن اخلال در سیاست های اقتصادی، کمک به افزایش فقر، تسهیل انحصار و رانت خواری و مشکلات پولی میباشد. بی شک این آثار منفی، فراهم آورنده اختلال در فرایند های مختلف در جوامع است و نتیجه این اختلال، عدم توازن و تعادل در نظام اجتماعی-اقتصادی کشورها بوده و میتواند توسعه همه جانبه را دچار کندی و حتی توقف نماید. دلایل و عوامل متعددی برای ارتکاب قاچاق کالا ذکر شده است اما در این تحقیق عوامل مختلف در سه بخش مهم عوامل رفتاری، ساختاری و زمینهایبیان شده است. ماهیت ارتکاب قاچاق، نشان دهنده این است که این پدیده ارتباط تنگاتنگی با حقوق بینالملل دارد. بنابراین، در عرصه بین المللی نیز تلاش هایی برای پیشگیری و برخورد با قاچاق کالا صورت گرفته است و از ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی حقوق جزای بین الملل به آن پرداخته شده و می توان مشاهده کرد که نهادها و سازمانهای بین المللی مختلف از قبیل سازمان تجارت جهانی یا سازمان گمرک جهانی و غیره به آن به شکل ویژه ای پرداخته اند .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

این تحقیق با اتکاء به روش تحلیلی- توصیفی و با بهره گرفتن از مطالعات کتابخانهای به تبیین وضعیت قاچاق کالا در حقوق بین الملل پرداخته و راهکارهای مقابله با قاچاق کالا را از منظر اتاق بازرگانی بین المللی ICC را مطرح ساخته است. نتایج تحقیق حاضر نشان از نقش بسزای اتاق مزبور در امر فرهنگ سازی و اعتلای آموزش های تخصصی بازرگانی با هدف پیشگیری از وقوع قاچاق کالا در عرصه تجارت بین الملل داشته و همچنین مبین آن است که اتاق مزبور میتواند با تدوین مقررات متحدالشکل، بخشی از خلاء های معاهدات و مقررات بین المللیِ زمینه ساز پدیده قاچاق کالا را پوشش دهد و به این طریق نقش مهم خود را در مقابله با قاچاق کالا به خوبی ایفاء کند.
فهرست مطالب
کلیات تحقیق ۱
مقدمه: ۱
الف : بیان ضرورت تحقیق: ۲
ب : اهداف پژوهش: ۳
ج : سئوالات پژوهش: ۳
د : فرضیات پژوهش: ۴
ه : روش و ابزار پژوهش: ۴
فصل اول : موضوع شناسی قاچاق ۶
مبحث اول- بیان مفاهیم و کلیات قاچاق ۶
گفتار اول – تعریف قاچاق ۶
گفتار دوم- انواع قاچاق ۱۲
مبحث دوم- عوامل مؤثر بر قاچاق کالا ۱۸
گفتار اول- عوامل ساختاری: ۱۹
گفتار دوم- عوامل رفتاری ۱۹
گفتار سوم- عوامل زمینهای: ۲۰
مبحث سوم- آثار و تبعات قاچاق بر جوامع ۲۱
گفتار اول- اخلال در سیاستهای اقتصادی ۲۱
گفتار دوم- کمک به افزایش فقر: ۲۳
گفتار سوم- تسهیل انحصار و رانت خواری ۲۴
گفتار چهارم- مشکلات پولی: ۲۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...