پایان نامه مقایسه ویژگی های اصلی آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
![]() |
تحقیقات گسترده انجام شده بیانگر این نکته است که وضعیت ترکیب بدنی، ارتباط بسیار نزدیکی با وضعیت سلامتی و همچنین نحوه اجرای حرکات ورزشی دارد (بلوم فیلد و همکاران، ۱۹۹۴). یکی از نخستین و مهمترین مراحل مربوط به درک، تجزیه و تحلیل حرکت بدن انسان، سنجش ویژگیهای بدن یا آنتروپومتری است. با توجه به تأثیر و اهمیت شناخت ویژگیهای فیزیکی بدن انسان و رابطه آن با بهبود اجرای مهارت های حرکتی، بسیاری از محققان، تلاش کرده اند ارتباط ویژگیهای کالبد شناختی و فیزیکی بدن انسان را بررسی کنند، زیرا شناخت ویژگیهای مذکور برای تجویز و یا تعیین فعالیتهای جسمانی مناسب برای افراد در گروه های مختلف سنی یاری میرساند (هادوی، ۱۳۸۴). با توجه به مطالب گفته شده و نیز اهمیت ویژه دوره سنی ۱۲-۱۰ سال برای دختران و با مطالعه پژوهشهای انجام شده به دلیل تاثیرگذاری عوامل متنوعی نظیر تفاوت در سطح زندگی، نحوه تغذیه، ویژگیهای جغرافیایی و عوامل متعدد دیگر به تنوع در نتایج دست مییابیم. بنابراین، به دلیل اهمیت موضوع و گوناگونی نتایج موجود برای دست یابی به نتایج دقیقتر به کسب اطلاعات میبردازیم (هادوی، ۱۳۸۷).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در حوزه بیومکانیک که ویژگیهای مکانیکی اندامهای بدن انسان بررسی می شود، تمام تلاش برای به کارگیری افراد در جایگاه-های متناسب با ویژگیهای فیزیکی و تواناییهای جسمانی انجام می شود (استفن، ۲۰۰۶).
حوزه دیگر، فیزیولوژی است که شاخهای از علوم حرکت انسان است که بر پاسخهای فیزیولوژیکی به فعالیت ورزشی متمرکز شده است. از کاربردهای فیزیولوژی؛ طراحی برنامه های مؤثر تمرینی، ارزشیابی جهت بهبود و تقویت میزان آمادگی و عملکرد ورزشکاران، تشخیص استعدادیابی استفاده می شود.
با بررسی تحقیقات گذشته، مشاهده می شود پژوهشهای زیادی در حوزه فیزیولوژی و بیومکانیک و ردههای سنی مختلف و نیز در هر دو جنس انجام شده است ولی این تحقیقات نیز نتایج گوناگونی را نشان می دهند لذا در این تحقیق به جمع آوری اطلاعات دقیقتر در این حیطه میبردازیم.
در حوزه روانی مهارت های عصبی- عضلانی و تجربیات حرکتی اشخاص را مورد بررسی قرار میدهد (نادریان و کارگرفرد، ۱۳۸۲). از ویژگیهای روحی و روانی در این دوره (نوجوانی) که دوره انتقال بیولوژیکی، شناختی و اجتماعی است میتوان انتقال علاقه و وابستگی به والدین در دوره کودکی، به علاقه و وابستگی به همسالان در دوره نوجوانی نام برد، بنابراین تاثیر همسالان بر فعالیتهای نوجوانان بیشتر از تاثیر والدین است. باید به این نکته توجه کرد که به تکامل نرسیدن هر یک از مهارت های جسمی، روانی حرکتی و عاطفی باعث بروز مشکلاتی در یادگیری و سیر روند رشد فرد می شود. داشتن وضعیت خوب بدنی و بهنجار اسکلتی در گرو عملکرد مؤثر ساختارهای عضلانی، استخوانی و مفصلی است. برخی از عوامل بروز ناهنجاریهای اسکلتی مربوط به خود فرد و برخی دیگر مربوط به محیط و شرایط بیرونی است
(دانشمندی، ۱۳۸۶).
با توجه به اهمیت فعالیت بدنی و تندرستی در سلامتی کودکان، نیاز است که به بررسی جزئیتر و دقیقتر فاکتورهای موثر در این زمینه توجه شود تا بتوان به شناخت قابلیتها و ظرفیتهای جسمانی و حرکتی کودکان، نوجوانان و جوانان کشور دست یافت و نیز شرایط مقایسه فراهم شود. و امکان برنامه ریزی آگاهانه و مطابق با واقع را داشت و به سوی علت یابی ضعفها قدم برداشت.
اکثر تحقیقات انجام شده در این حیطه تنها به بررسی یک یا چند فاکتور پرداختهاند که بیشتر، تمرکز بر روی مقایسه ویژگیهای آنتروپومتریکی، ترکیب بدنی و تیپ بدنی بوده است (حسینی، ۱۳۹۰، شادمانی، ۱۳۹۰، بهره مند، ۱۳۸۹، پرنیان، ۱۳۸۹، احمد نیا و همکاران، ۱۳۸۹، قلعه شاهین، ۱۳۸۸، کیهانی، ۱۳۷۵، کوک و کیرباس، ۲۰۱۴، الرشدان و همکاران، ۲۰۱۴، هیو و همکاران، ۲۰۱۳ و ساندر داس بیسوادز، ۲۰۱۳). و همچنین این پژوهشها کاملاً موردی انجام شده و بصورت نظام مند نبوده است. البته ناگفته نماند که در برخی از کشورها نورم سازی انجام شده است ولی این نورم متناسب با ویژگیهای ساختاری و جغرافیایی آن کشورها طراحی شده است. لذا نیاز است که با بررسی فراگیر، نورمهای مورد نیاز برای کشورمان بومی سازی شود. در همین راستا چندین تحقیق با بررسی همزمان تاثیرگذارترین فاکتورها (ویژگیهای اصلی آنتروپومتریک، بیومکانیک، فیزیولوژیک، روانی و وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی) برای نیل به هدف نهایی؛ به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده در سطوح، سنین و هر دو جنس انجام شده است (بیاتی، ۱۳۹۳، شیخ، ۱۳۹۲، زلفی، ۱۳۹۲، مهربان، ۱۳۹۲، بیاتی، ۱۳۹۲، کریلی، ۱۳۹۱، رحمتی، ۱۳۹۰).
در این تحقیق نیز در نظر بود تا در سلسله تحقیقات انجام یافته ذکر شده، به این سؤال پاسخ داده شود که آیا بین ویژگیهای اصلی آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و وضیعت قامتی اسکلتی- عضلانی دختران ۱۰ تا ۱۲ ساله شهرستان شاهرود تفاوتی وجود دارد؟
۳.۱. اهمیت و ضرورت
کاربرد این تحقیق از آنجاست که آگاهی از شاخص های پیکرسنجی، ترکیب بدن، آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، روانی، فیزیولوژیکی و وضیعت قامتی اسکلتی- عضلانی عوامل مهمی در برنامه ریزی و پیشبرد اهداف تربیتی و آموزشی سلامت جامعه و جلوگیری از بیماریهای ناشی از بی تحرکی است.
در کشور ما تحقیقاتی با هدف ویژگیهای آنتروپومتریک، بیومکانیک، فیزیولوژیک و وضیعت قامتی اسکلتی-عضلانی طبقات مختلف انجام شده است اما به دلیل پراکنده بودن پژوهشهای صورت گرفته، کارهای انجام شده جامع و فراگیر نبوده و قابل تعمیم به یک منطقه یا قشر خاص از جامعه نیست. بنابراین شناخت و ارزیابی ویژگیهای آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و وضیعت قامتی اسکلتی- عضلانی افراد جامعه یکی از ضروریات امروزی جامعه ایران است. نتایج حاصل از این پژوهش می تواند مورد استفاده مربیان تربیت بدنی و محققان بهداشت، علوم حرکتی و فیزیوتراپی قرار گیرد. با توجه به اهمیت رشد جسمانی دختران در گروه سنی ۱۰ تا ۱۲ ساله شناخت ویژگیهای آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و ناهنجاریهای اسکلتی– عضلانی در قالب تحقیقات علمی حایز اهمیت است. همچنین کاربرد این تحقیق برای برنامه ریزی مدیران جهت شناسایی ناهنجاریهای اسکلتی و عضلانی و تلاش برای درمان آنها خواهد بود.
همچنین با بررسیهای به عمل آمده مشخص شد که موضوع مورد مطالعه پیش از این کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و تحقیقات موجود در زمینه مقایسه ویژگیهای آنتروپومتریک، بیومکانیک، فیزیولوژیک، روانی و ناهنجاریهای اسکلتی- عضلانی در کشور به صورت معدود انجام شده است و با توجه به اینکه منطقه جغرافیایی روی این ویژگیها تاثیر گذار است و تا کنون تحقیقی که اطلاعات جامع آنتروپومتریک، بیومکانیک، فیزیولوژیک، روانی و ناهنجاریهای اسکلتی- عضلانی دختران ۱۲-۱۰ ساله شهرستان شاهرود را اندازه گرفته باشد و نورم مربوط به این ویژگیها تدوین کرده باشد، توسط محقق یافت نشده است.
۴.۱. فرضیه های تحقیق
۱.۴.۱. فرض کلی
بین ویژگیهای اصلی آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و وضعیت قامتی اسکلتی-عضلانی دختران ۱۰ تا ۱۲ ساله شهرستان شاهرود تفاوت وجود دارد.
۲.۴.۱. فرضیه های اختصاصی
– بین ویژگیهای اصلی آنتروپومتریکی (قد، وزن، طول اندامها، محیط اندامها، پهنای اندامها و چربی زیر پوستی) دختران ۱۰ تا ۱۲ ساله شهرستان شاهرود تفاوت وجود دارد.
– بین ویژگیهای اصلی بیومکانیکی (انعطاف پذیری، استقامت عضلانی، قدرت، سرعت، چابکی، توان و تعادل) دختران ۱۰ تا ۱۲ ساله شهرستان شاهرود تفاوت وجود دارد.
– بین ویژگیهای اصلی فیزیولوژیکی (استقامت قلبی- تنفسی و ضربان قلب) دختران ۱۰ تا ۱۲ ساله شهرستان شاهرود تفاوت وجود دارد.
– بین ویژگیهای اصلی روانی (سلامت عمومی و خود ارزیابی شخصیتی) دختران ۱۰ تا ۱۲ ساله شهرستان شاهرود تفاوت وجود دارد.
– بین ویژگیهای اصلی وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی (وضعیت سر، شانهها، ستون فقرات، لگن، گردن، تنه، شکمی، کمری، ستون فقرات سینهای، انحراف مچ پا به خارج، کف پای صاف، کف پای گود، زانو پرانتزی، زانو ضربدری و پای چرخیده به داخل) دختران ۱۰ تا ۱۲ ساله شهرستان شاهرود تفاوت وجود دارد.
۵.۱. اهداف تحقیق
۱.۵.۱. هدف کلی
مقایسه ویژگیهای اصلی آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی دختران ۱۰ تا ۱۲ ساله شهرستان شاهرود
۲.۵.۱. اهداف اختصاصی
– مقایسه ویژگیهای اصلی آنتروپومتریکی (قد، وزن، طول اندامها، محیط اندامها، پهنای اندامها و چربی زیرپوستی) دختران ۱۰ تا ۱۲ ساله شهرستان شاهرود
– مقایسه ویژگیهای اصلی بیومکانیکی (انعطاف پذیری، استقامت عضلانی، قدرت، سرعت، چابکی، توان و تعادل) دختران ۱۰ تا ۱۲ ساله شهرستان شاهرود
– مقایسه ویژگیهای اصلی فیزیولوژیکی (استقامت قلبی- تنفسی و ضربان قلب) دختران ۱۰ تا ۱۲ ساله شهرستان شاهرود
– مقایسه ویژگیهای اصلی روانی (سلامت عمومی و خودارزیابی شخصیتی) دختران ۱۰ تا ۱۲ ساله شهرستان شاهرود
– مقایسه ویژگیهای اصلی وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی (وضعیت سر، شانهها، ستون فقرات، لگن، گردن، تنه، شکمی، کمری، ستون فقرات سینهای، انحراف مچ پا به خارج، کف پای صاف، کف پای گود، زانو پرانتزی، زانو ضربدری و پای چرخیده به داخل) دختران ۱۰ تا ۱۲ ساله شهرستان شاهرود
۶.۱. قلمرو تحقیق
۱.۶.۱. محدوده تحت کنترل محقق
۱ـ آزمودنیهای تحقیق را دختران تشکیل می دهند.
۲ـ سن آزمودنیها ۱۲ــ۱۰ سال است.
۳ـ آزمودنیها ساکن مناطق مختلف شهر شاهرود هستند.
۲.۶.۱. محدودیتهای خارج از کنترل محقق
۱ـ وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آزمودنیها؛
۲ـ بیماریهای نهفته و غیر نهفته آزمودنیها؛
۳ـ شیوه زندگی و عادات حرکتی آزمودنیها؛
۴ـ میزان فعالیت ورزشی آزمودنیها؛
۵ـ نابهنجاری ساختاری بدن آزمودنیها.
۷.۱. اصطلاحات و واژه های کلیدی (۱. تعریف مفهومی، ۲. تعریف عملیاتی)
۱.۷.۱. ویژگیهای اصلی آنتروپومتریکی
۱- به شاخهای از دانش که به سنجش مقایسه ای بدن انسان، اعضا و نسبتهای آن می پردازد و اغلب به تعیین تفاوت در بین فرهنگها، نژادها، جنسیتها و گروه های سنی توجه دارد. در این اندازه گیریها سعی می شود تا با روشهای مناسب، ابزار دقیق و معتبر ویژگیهای جسمانی انسان، اندازه گیری و مشخص شود (صادقی، ۱۳۸۸).
۲- در این تحقیق تعریف مفهومی و عملیاتی یکسان است، منظور از آنتروپومتری ویژگیهای فیزیکی بدن شامل: قد، وزن، طول اندامها، محیط اندامها، پهنای اندامها و چربی زیرپوستی است.
۲.۷.۱. ویژگیهای اصلی بیومکانیکی
۱- بیومکانیک دانشی است که برای برقراری ارتباط بین حیات و اصول و قوانین فیزیکی حاکم بر اجسام وضع پویا و ایستای موجودات زنده (مانند انسان) را بررسی می کند (صادقی، ۱۳۸۸).
۲- در این تحقیق تعریف مفهومی و عملیاتی یکسان است، ویژگیهای بیومکانیکی مورد ارزیابی: انعطاف پذیری، استقامت عضلانی، قدرت، سرعت، چابکی، توان و تعادل است.
۳.۷.۱. ویژگیهای اصلی فیزیولوژیکی
۱- هدف دانش فیزیولوژی عبارت است از توصیف عوامل فیزیکی و شیمیایی که مسئول منشأ، تکامل و ادامه حیات هستند. فیزیولوژی ورزش، شناسایی مکانیسمهای زیر بنایی فیزیولوژیکی فعالیت بدنی، تحویل جامع از خدمات درمان در رابطه با تجزیه و تحلیل، بهبود و نگهداری سلامتی و تناسب اندام، بازسازی بیماریهای قلبی و دیگر بیماریهای مزمن به شمار میرود (گایتون، ۲۰۰۵).
۲- در این تحقیق تعریف مفهومی و عملیاتی یکسان است، در این تحقیق منظور از ارزیابی
ویژگیهای فیزیولوژیکی، استقامت قلبی- تنفسی و ضربان قلب آزمودنیها است.
۴.۷.۱. ویژگیهای اصلی روانی
فرم در حال بارگذاری ...
|
[سه شنبه 1401-04-14] [ 07:20:00 ب.ظ ]
|


