1. – حسینی عاملی، سید محمد جواد: مفتاح الکرامه،۱۴۲۴ ق، مؤسسه نشر إسلامی،قم،چاپ اول ،ج۱۲،ص۴۷۷ . ↑

    1. – الموسوی الخمینی روح اله(امام خمینی):کتاب البیع،۱۳۶۳،مؤسسه‌ اسماعیلیان،قم،ج۳،ص۷ . ↑

    1. – محقق داماد،سید مصطفی:حقوق قراردادها در فقه امامیه،ج۱،ص۳۹٫ ↑

    1. – رجوع کنید به الصحاح- قاموس المحیط و لسان العرب ؛ذیل «عقد» در منابع لغت در تفهیم واژه عقد آمده است:«عَقَّدتُ الحَبلَ و البَیًعَ والعَهًدَ فَانًعَقَدَ» ↑

    1. – انصاری شیخ مرتضی:مکاسب،ص ۸۵٫ ↑

    1. – نجفی محمد حسن:جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام،ج۲۲،ص۲۰۳٫-خوئی سید ابوالقاسم:مصباح الفقاهه فی المعاملات،۱۴۱۲هـ.ق،دارالهادی،بیروت، لبنان،ج۲،ص۷۱٫ ↑

    1. – انصاری شیخ مرتضی:مکاسب،ص ۸۵٫ ↑

    1. – موسوی بجنوردی، سید حسن: القواعد الفقهیه، ۱۴۱۹ق، نشر الهادی، قم، چاپ اول، ج ۳،ص۲۲۲٫ ↑

    1. – غروی اصفهانی،محمدحسین:حاشیه المکاسب،۱۳۷۷، حوزه علمیه،دفتر تبلیغات قم، مرکز انتشارات،قم،ج ۳،ص ۵٫ ↑

    1. – خوئی سید ابوالقاسم:مصباح الفقاهه فی المعاملات،ج۲،ص۲۷٫لغت نامه دهخدا؛ ص۱۸۶۳۹ گفتنی است معامله مصدر باب مفاعله از ماده عمل است و هنگامی محقق می‌گردد که فعل، طرفینی باشد؛ زیرا هیئت مفاعله غالبا در معنای مشارکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ↑

    1. – محقق داماد، سید مصطفی:حقوق قراردادها در فقه امامیه،ج۱،ص ۶۱تا۶۲ . ↑

    1. – آل کاشف الغطاء، محمد حسین:تحریرمجله الاحکام،شرح مجله الاحکام العدلیه،ج۱،ص۱۱۸٫ ↑

    1. -غروی اصفهانی،محمدحسین:حاشیه المکاسب؛ج۱،ص۴۹٫_ خوئی،سیدابوالقاسم: محاضرات فی الفقه الجعفری،۱۴۱۹،(تقریرات توسط اسحاق فیاض)، مؤسسه النشر الإسلامی، قم،چاپ اول،ج ۲، ص ۶۷:ایشان در تعریف عقد می‌گوید:« العقد عباره عن شدّ احد الالتزامین و عقده بالاخر». ↑

    1. -امام خمینی:کتاب البیع،ج۱،ص۶۵و۶۶٫ ایشان در تأیید نظر خود به آیه « ولا تعزموا عقده النکاح » (بقره/۲۳۵) و «او یعفوا الذی بیده عقده النکاح » (بقره/۲۳۷) استناد کرده‌اند. این دو آیه در این امر ظهور دارند که عقد، ربط ویژه ای است که به نحو ادعایی به واسطه آن گره حاصل می شود. ↑

    1. – موسوی بجنوردی، سید حسن: القواعد الفقهیه،ج ۳،ص۱۱۶٫ ↑

    1. – محقق داماد، سید مصطفی: حقوق قراردادها در فقه امامیه،ج۱،ص۷۰ تا ۷۲٫ ↑

    1. – مطیعى، محمدنجیب: التکمله الثانیه، المجموع: شرح المُهَذّب، (بی‌تا.)، دارالفکر، بیروت،ج۹،ص۱۷۵٫ ↑

    1. – آل کاشف الغطاء، محمد حسین:تحریرمجله الاحکام،شرح مجله الاحکام العدلیه، ماده۱۰۳و۱۰۴٫ ↑

    1. – حاشیه رد المحتار علی الدر المختار(شرح تنویر الابصار)،۱۳۸۶هـ.ق،دارالفکر،بیروت،لبنان،چاپ دوم،ج۳،ص ۹٫ ↑

    1. – سنهوری، عبدالرزاق احمد: نظریه العقد، ۱۹۹۸م-۱۳۷۷، منشورات الحلبی الحقوقیه،بیروت،لبنان،ص ۱۹۹٫ ↑

    1. – پسین، ماده ۱۰۳٫ ↑

    1. – نائینی میرزا حسن(مرحوم نائینی):منیه الطالب،بی تا،چاپ سنگی،چاپخانه حیدری،تهران،ج۱،ص۳۳٫_شهید اول:القواعد و الفوائد،ج۱،ص ۳٫ ↑

    1. – نجفی محمد حسن:جواهر الکلام،ج۲۲،ص۳٫ _ همان. _ طباطبایی یزدی محمد کاظم:حاشیه المکاسب،۱۴۰۶هـ.ق،تصحیح سید مهدی شکس الدین،چاپ سنگی،ج۱،ص۱۳٫ ↑

    1. -محقق داماد، سید مصطفی: حقوق قراردادها در فقه امامیه،ج۱،ص۹۰٫ ↑

    1. – شهیدی،مهدی،حقوق مدنی ۶،عقودمعین۱، ۱۳۸۳، انتشارات مجد، تهران،چاپ دوم،ج۱ص۸۳ تا ۸۴٫ ↑

    1. – همان ↑

    1. – نجفی محمد حسن:جواهر الکلام،ج۲۸،ص۳۴۶ و ج۲۶،ص۲۳۳٫ _ انصاری شیخ مرتضی:مکاسب،ج۲۶،ص۸۰ و۲۴۲٫ ↑

    1. – شهیدی،مهدی:حقوق مدنی۳،تعهدات، ۱۳۸۰،انتشارات مجد، تهران،چاپ اول،ص۱۸٫ ↑

    1. – خوئی سید ابوالقاسم:مصباح الفقاهه،ج۳،ص۲۳٫ – قانون مدنی ایران «عقد معاوضه» را همچون دیگر عقود معین مطرح ساخته و ماده ۴۶۴ و ۴۶۵ را بدان اختصاص داده است . ↑

    1. – کاتوزیان،ناصر:حقوق مدنی،عقود معین،ج۱،ص۳۶ . ↑

    1. – نجفی محمد حسن:جواهر الکلام،ج۳۳،ص۱۵۷٫_ انصاری شیخ مرتضی:مکاسب،ج۳،ص۳۱۳ . ↑

    1. – انصاری شیخ مرتضی:مکاسب،ج۳،ص۱۰۲٫ _ موسوی بجنوردی، سید حسن: القواعد الفقهیه،ج۲،ص۸۶ و۹۷٫ ↑

    1. – کاتوزیان،ناصر:دوره مقدماتی حقوق مدنی،ج۱،ص۲۸-۲۹٫ ↑

    1. – شهیدی،مهدی:حقوق مدنی۳،تعهدات،ص۱۸٫ ↑

    1. – پسین،ص۸۰٫ _ خوئی سید ابوالقاسم:مصباح الفقاهه،ج۳، ص۲۳٫ ↑

    1. – غروی اصفهانی، محمدحسین؛شرح مکاسب؛ج۱،ص۱۷٫_ خوئی سید ابوالقاسم:مصباح الفقاهه،ج۳،ص۲۴٫ ↑

    1. – نجفی محمد حسن:جواهر الکلام،ج۲۵،ص۱٫ ↑

    1. – انصاری شیخ مرتضی:مکاسب،ج۳،ص۸۰ _ پیشین،قسمت دوم،ج۳،ص۲۵ . ↑

    1. – غروی اصفهانی،محمدحسین؛حاشیه المکاسب؛ج۳،ص۶۱٫ ↑

    1. – کرکی، علی بن حسین (محقق ثانی): جامع المقاصد فی شرح القواعد، ۱۴۱۱ق، مؤسسه آل البیت (ع) لاحیاء التراث، بیروت، چاپ اول، ج۵،ص۴۱۱٫ و نجفی محمد حسن:جواهر الکلام،ج۲۶،ص۲۳۳٫ایشان از تذکرۀ علامه نقل کرده که عقد صلح بنا بر اجماع فقهای امامیه ، عقد معاوضی است . ↑

    1. -انصاری شیخ مرتضی:مکاسب،ج۳،ص ۷۹٫ – امام خمینی:کتاب البیع،ج۱،ص۲۸۵ . ↑

    1. – همان،ص۸۱ به بعد . ↑

    1. – شهیدی،مهدی:حقوق مدنی۳،تعهدات،ص۱۸٫ ↑

    1. – شهیدی،مهدی:حقوق مدنی۳،تعهدات،ص۲۲ . ↑

    1. – شهیدی،مهدی:حقوق مدنی۳،تعهدات،ص۲۴٫ ↑

    1. -رجوع شودبه مصطفى احمد زرقاء:المدخل الى نظریه الالتزام العامه فى الفقه الاسلامى،دمشق۱۴۲۰/۱۹۹۹،ص۴۸و۴۹٫_پانویس۱،السنهوری بیک عبدالرزاق: الوسیط فی شرح القانون المدنی الجدید،ج۲،ص۱۱۲۷؛ _ مقاله باقرى و طباطبایى،ص ۹۵٫ ↑

    1. – براى نمونه رجوع کنید به نجفی محمد حسن:جواهر الکلام ج۲۳،ص۱۴۴و ج۲۷،ص۲۳۸٫ ↑

    1. – کاتوزیان،ناصر:حقوق مدنی،قواعد عمومی قراردادها،جلد۴، ص۸۷٫ ↑

    1. – مقایسه شود با ماده ۱۶۰۴ ق.م فرانسه و تعریف دوما و به نام ان کشور : پلنیول وریپر، ج۱۰ به وسیله آمل، ش۷۰ . ↑

    1. – کاتوزیان،ناصر:حقوق مدنی،قواعد عمومی قراردادها،جلد۴، ص۸۴ . ↑

    1. – امامی،سید حسن:حقوق مدنی،ج۱،ص۱۲۵٫ ↑

    1. – نجفی محمد حسن:جواهر الکلام،ج۲۳،ص۱۴۴٫ ↑

    1. – نجفی‌،محمدحسن‌:جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام‌،ج۲۳،ص۱۴۴‌. ↑

    1. – امام خمینی‌،کتاب البیع‌، ص ۳۷۱و۳۷۲‌ . ↑

    1. – جعفری لنگرودی، محمد: ترمینولوژی حقوقی،ص۲۲۱٫ ↑

    1. – کاتوزیان،ناصر:دوره مقدماتی حقوق مدنی،ج۱،ص۲۴۰٫ ↑

    1. – نجفی‌،محمدحسن‌:جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام‌،ج۲۳،ص۱۴۴٫ ↑

    1. – نائینی، میرزا حسن(مرحوم نائینی):منیه الطالب،ج۳،ص۱۸۳٫ ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...