پژوهش های انجام شده با موضوع پویایی تمرکز صنعتی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
مآخذ: یافته های پژوهش
۸۶LnH متغیر وابسته است. * بیانگر معناداری در سطح ۱ درصد است.
** بیانگر معناداری در سطح ۵ درصد است. *** بیانگر معناداری در سطح ۱۰ درصد است.
نتایج حاصله مدل فوق نشان دهنده اثرگذاری عوامل سودآوری، صرفههای مقیاس، موانع ورود، اندازه بازار و تفاوت محصول بر سطح تمرکز طبق انتظار میباشد.
از دو جدول بالا و نتایج برآورد مدلها در تعیین سرعت ضریب تعدیل جزیی ثابت و متغیر بهرهبرداری شده است. از جدول (۴-۱) سرعت تعدیل ثابت و از جدول (۴-۲) سرعت تعدیل متغیر با محاسبه و جایگزاری حاصل میشود.
با توجه به نتایج محاسبه شده شاخص تمرکز هرفیندال در صنایع ایران در سال ۱۳۸۶ نسبت به سال ۱۳۷۸ حاکی از افزایش حدود ۳۷ درصدی تمرکز شامل ۳۵ صنعت از ۹۴ صنعت و کاهش تقریبی ۶۳ درصد در ۵۹ صنعت مابقی هستیم. میانگین تمرکز تحققیافته کل صنایع ایران در سال ۱۳۸۶،(۸۶H)، برابر با ۱۷۹۴ و در سال ۱۳۷۸،(۷۸H)، برابر با ۱۹۳۸ بوده که به طور کل شاهد کاهش تمرکز در میانگین کل صنایع بودهایم.
اقتصاددانان صنعتی، تمرکز بر حسب شاخص هرفیندال را با شاخص محاسبهای تمرکز بالای ۱۸۰۰، حائز تمرکز زیاد (شدید)، بین ۱۰۰۰ و ۱۸۰۰ تمرکز ملایم و کمتر از ۱۰۰۰ را فاقد تمرکز (نزدیک به شرایط رقابتی) طبقهبندی میکنند. طبق این دستهبندی در صنایع کارخانهای ایران در سال ۱۳۸۶ مقدار تحقق یافته شاخص هرفیندال در ۳۳ صنعت از کل ۹۴ صنعت (حدود ۳۵%) تمرکز شدید، ۱۷ صنعت (حدود ۱۸%) تمرکز ملایم و ۴۴ صنعت بقیه که ۴۷ درصد را شامل میشود، تمرکز کم یا فاقد تمرکز حاصل شده است. همین دستهبندی برای سال ۱۳۷۸، ۳۸ صنعت (حدود ۰.۴۰۴%) تمرکز شدید، ۱۸ صنعت (حدود ۰.۱۹۲%) تمرکز ملایم و ۳۸ صنعت (حدود ۰.۴۰۴%) تمرکز کم یا فاقد تمرکز را نشان میدهد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ارزش میانگین تمرکز یکنواخت (بلندمدت:۸۶H*) که در کل صنایع دارای کمترین مقدار ۲۵۴ و بیشترین مقدار ۴۴۹۵ است، ۱۲۳۶ بدست آمده است. دستهبندی صنایع برای مدل یکنواخت بهگونهایست که ۱۶ صنعت (۱۷%) تمرکز شدید، ۳۲ صنعت (۳۴%) تمرکز ملایم و ۴۶ صنعت مابقی (۴۹%) تمرکز کم یا فاقد تمرکز را دارا میباشند. همانگونه که از جدول بالا برمیآید متغیرهای مانع ورود که با LnMKT و LnCDR در مدل وجود دارند، به همراه متغیر مجازی CPD که معرف تفاوت محصول در مدل است، در صنایع با H* بالا نقش مهمی داشته و بحرانی به نظر میرسند.
جدول (۴-۳)، میانگین شاخص هرفیندال محاسبه شده
H86 -H78
H78
H86
۸۶H*
متغیر
۱۴۴-
۱۹۳۸
۱۷۹۴
۱۲۳۶
میانگین
مآخذ: یافته های پژوهش
۴-۴-۲. نتایج نمونه زیرمجموعهای صنایع
نمونه زیرمجموعهای صنایع شامل ۴۷ صنعت در هر دو حالت دستهبندی تبلیغات و تمرکز و برای مدلهای (۲) و (۳) در ادامه به تفکیک آورده میشود.
۴-۴-۲-۱. نتایج برآورد مدل (۲) در دستهبندی شدت تبلیغات
ساتن (۱۹۹۱) ارتباط تابعی منظم و معکوسی بین اندازه بازار و تمرکز را فقط برای صنایع با هزینه های اولیه ورود برونزای معین در نظر گرفت و بیان کرد که برای هزینه های اولیه ورود درونزا رابطه تابعی منظمی وجود ندارد. در مطالعهای که وی برای صنایع غذایی چند کشور پیشرفته صنعتی با داده های پانل انجام داد و همچنین در مطالعه رابینسون و چیانگ[۹۸] (۱۹۹۶) که برای صنایع کارخانهای آمریکا و به صورت مقطعی انجام گرفت، هیچکدام تعدیل ناقص تمرکز به سطح یکنواختش (بلندمدت) را تصویب نکرد؛ به عبارتی دیگر تعدیل ناقص مبحث مورد سوال یا نظر ایشان نبوده و لذا تلویحاً آن را یک در نظر گرفتند.
در این پژوهش صحت پیشگویی ساتن برای صنایع ایران و در نتیجه آن گستردگی و بسط رسیدن به یک اقتصاد کمتر رشدیافته و کوچک بررسی میشود. پیرو روش عملی ساتن، صنایع را به دو دسته نسبت تبلیغات به فروش (A/S) کم به عنوان هزینه های اولیه ورود معین برونزا، در مقابل شدت تبلیغات بالا با هزینه های اولیه ورود معین درونزا دستهبندی میکنیم. استدلال ساتن دلالت بر رابطهای معکوس بین اندازه بازار و تمرکز دارد که فقط برای صنایع با هزینه های اولیه ورود برونزا مورد انتظار است.
قابل ذکر است که در این مطالعه دستهبندی صنایع برای دو حالت تمرکز بالا و پایین نیز برآورد شده است؛ ولی این دستهبندی تایید یا رد تئوری اقتصادی را در برنمیگیرد.
سرعت تعدیل تمرکز برآورد شده به سطح یکنواختش برای صنایع با شدت تبلیغات کم برای هر سال حدود ۰.۰۳۵ (تقریباً ۳.۵ درصد) که تقریباً سه برابر سرعت تعدیل در صنایع با شدت تبلیغات بالا که برای هر سال حدود ۰.۰۱۲ (تقریباً ۱.۲ درصد) است را نشان میدهد. با توجه به اینکه شدت تبلیغات به عنوان یک مانع برای ورود به صنعت محسوب میشود، لذا صنایعی که با شدت تبلیغات کم (هزینه اولیه ورود برونزا) مواجه هستند، با سرعت بیشتری به سمت وضعیت بلندمدت و مطلوب حرکت میکنند. از این رو در صنایع با تبلیغات بالا سرعت کمتری مشاهده شده است. اختلاف مشاهده شده بین سرعت تعدیل در دو حالت مورد بررسی، خارج از حوزه تجزیه و تحلیل سطح یکنواخت ساتن میباشد.
نتایج تخمین مدل (۲) برای هر دو زیرمجموعه صنایع که شامل ۴۷ صنعت با شدت تبلیغات زیاد و کم است، در جدول (۴-۴) ارائه شده است.
جدول (۴-۴)، نتایج زیرمجموعهای مدل (۲) با λ ثابت
ضرایب تخمینی صنایع با تبلیغات بالا
ضرایب تخمینی صنایع با تبلیغات کم
متغیرها
* ۰.۹۵۲۲۰۲
* ۰.۸۳۲۲۶۳
۷۸LnH
۰.۰۰۰۰
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 06:22:00 ب.ظ ]
|