علوم

۱

۱۳

۴۱

۷

۱

۶۳

کشاورزی

۱

۱۸

۳۲

۱

۵۲

مهندسی

۲

۱۹

۳۵

۱

۵۷

کل

۷

۷۴

۱۴۴

۸

۲

۲۳۵

نمودار۳-۱ توزیع جامعه آماری پژوهش بر اساس دانشکده و رتبه علمی استاد
حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان (دیانی، ۱۳۸۲) تعداد ۱۴۹ نفر تعیین شد. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی استفاده شد. به این دلیل از این روش نمونهگیری استفاده شد که نوع مدیریت دانش در دانشکدههای مختلف به دلیل ماهیت متفاوت علوم مورد نظر بسیار متفاوت خواهد بود، اما در دورن دانشکدهها اعضای هیأت علمی از نظر شیوه عمل برای مدیریت بر دانش خویش معمولاً از روش های مشابه استفاده میکنند. در این روش، تعداد حجم نمونه در هر طبقه بر اساس نسبت حجم طبقه به جامعه تعیین میشود. بر این اساس، حجم نمونه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی ۴۰ نفر، علوم ۴۰ نفر، کشاورزی ۳۳ نفر و مهندسی ۳۶ نفر تعیین شد. سپس افراد به صورت تصادفی با بهره گرفتن از جدول اعداد تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه ها در اختیارشان قرار گرفت.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۴ ابزار و روش های گردآوری اطلاعات
برای انجام این پژوهش، اطلاعات مورد نیاز از طریق اجرای یک پرسشنامه محققساخته و انجام مصاحبه نیمهساختار یافته جمعآوری شده که یافته های حاصل از مصاحبه در تجزیه و تحلیل فصل پنجم به کار گرفته شده است. یک نمونه از پرسشنامه یاد شده در پیوست یک (ص، ۱۰۱) آورده شده است. پرسشنامه مورد نظر با بهرهگیری از پرسشنامه های استاندارد و معتبری که در بعضی از دانشگاههای خارجی و داخلی در زمینه مدیریت دانش به کار گرفته شده بود از جمله پرسشنامه محیالدین (۲۰۰۷) و جعفرزاده (۱۳۸۹) و نیز تجزیه و تحلیل عناصر مدیریت دانش و انطباق آن با وضعیت فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی تدوین شده است. لازم به ذکر است که برخی از این پرسشنامه ها تنها به یکی از مؤلفه های مدیریت دانش پرداخته و برخی دیگر نیز زیرساختهای مدیریت دانش را مورد پرسش قرار دادهاند. بنابراین، نخست با بهره گرفتن از منابع کتابخانهای و از طریق جستجو در پایگاه های اطلاعاتی و بررسی مجله های جدید مدیریت دانش[۳۴]، مؤلفه های مدیریت دانش و چگونگی بررسی مدیریت دانش شخصی در دانشگاهها تعیین شد و پرسشنامه های موجود به عنوان الگوی آغازین مورد استفاده قرار گرفت. سپس پرسشنامه نهایی بر پایه شاخصهای مورد نظر، سؤالات پژوهش و با توجه به وظایف اعضای هیأت علمی در زمینه مدیریت دانش، تنظیم و طراحی گردید. سؤالات بر مبنای پژوهش درباره فعالیتهای مدیریت دانش و برای کمک به استادان در راستای اندیشیدن به چگونگی انجام کار و کسب درک بهتری از شیوه های انجام کار دانشی طراحی شد. سپس با مراجعه حضوری، پرسشنامه ها توسط اعضای هیأت علمی تکمیل و اطلاعات گردآوری شده مورد بازبینی و دستهبندی قرار گرفت. تا حد امکان اطلاعات ناقص از طریق مراجعه مجدد تکمیل گردید.
پرسشنامه نهایی شامل ۵ بخش و از ۷۷ پرسش به شرح زیر تشکیل شده است:

  • بخش اول «اطلاعات جمعیتشناختی»: متغیرهای جمعیت شناختی مانند جنسیت، سابقه کاری، بالاترین مدرک تحصیلی، رتبه دانشگاهی و همچنین نام دانشکده و گروه محل فعالیت پاسخگو در این بخش مورد پرسش قرار گرفته است.
  • بخش دوم «شکلگیری دانش»: شامل سؤالاتی است که درباره درک پاسخگو از شکلگیری دانش طراحی شده است. این بخش شامل سه زیرمجموعه اکتساب، تجزیه و تحلیل و تولید دانش به ترتیب با ۱۶، ۵، ۱۲ و در مجموع ۳۳ پرسش میباشد که به توانایی اشخاص در کسب دانش، بسط اندیشه‏ها، خلق واقعیتها و معناهای جدید و راهحلهای نوین و مفید اشاره میکند.
  • بخش سوم «سازماندهی»: برای کسب اطلاعاتی در زمینه درک پاسخگو از سازماندهی دانش تنظیم شده است. در این بخش که شامل ۱۴ پرسش ۵ گزینهای با مقیاس لیکرت است محدوده هر گزینه آن کاملاً توضیح داده شده و به فرایند محافظت، دسترسی به موقع، استفاده مجدد و هنگامسازی مداوم دانش توسط اعضای هیأت علمی اشاره دارد.
  • پخش چهارم «تبادل دانش»: تبادل دانش به شیوه توزیع و گسترش کانالهای دانش در بین اعضای هیأت علمی مانند پست الکترونیکی، شبکه داخلی، بولتن و مانند آنها اطلاق میشود. برای گردآوری این اطلاعات از ۲۴ پرسش استفاده شده است که علاوه بر ۵ گزینه مشخص شده برای پاسخ در مقیاس لیکرت، با توجه به اینکه روش های انتشار دانش متنوع بوده و در هر مورد نیز تعداد آن از اهمیت برخوردار بوده است، به پاسخگو این امکان داده شده است که به صورت تشریحی موارد و تعداد روش های تبادل و انتشار دانش خود را ارائه نمایند.
  • پخش پنجم «کاربرد دانش»: این بخش به به کارگیری دانش در محل مناسب خود اشاره دارد. میزان کاربرد اطلاعات فراهم شده و دانش بنا شده شخصی هر عضو هیأت علمی با ۶ سوال ۵ گزینهای مورد سنجش قرار گرفت.

به پیشنهاد استادان راهنما و مشاور در اکثر موارد قابل انجام، پرسشنامه به صورت حضوری و با توضیحات پژوهشگر و با نوشتن نظرات تشریحی پاسخگویان تکمیل شده است.
۳-۵ روایی و پایایی ابزار گردآوری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...