۴-۲-۷) وضعیت تناسب فاصله تا مسیل منطقه
در مسیر بعضی از رودخانه­ها و مسیل­ها طغیان­ها با پدیده ­های فرسایشی همراه است. بدین معنا که رودخانه مواد حمل شده را به صورت نهشته های آبرفتی در کناره­ها و اراضی پایین دست به جا می­ گذارد. از ویژگی های این اراضی بافت سست، غیر متراکم و دانه درشت آن­ها می­باشد که از یک طرف دارای نفوذ پذیری بسیار زیادی می­باشند و از طرف دیگر دارای مقاومت کم تا بسیار کمی است که در میان مدت تاثیرات منفی بر روی سازه ­هایی که بر روی آن­ها احداث گردید، به صورت نشست سازه­ها، ترک و شکست خوردگی سازه ها نشان می­دهد( اصغری مقدم،۱۳۷۸: ۵). رعایت حریم رودخانه­ها با دوره­ های بازگشت بلند مدت یکی از ضروریات استقرار فعالیت­های انسانی در سطح شهر می­باشد. برای تعیین نحوه بهره ­برداری و استفاده صحیح از اراضی حاشیه رودخانه­ها، باید پهنه سیل­گیری رودخانه­ها و شناخت رژیم سیلاب­زایی را برای سیلاب­های با شدت­های مختلف ارزیابی و مشخص کرد و متعاقبا درباره کاربری مناسب شهری، تصمیماتی گرفت. در معیارهای شهرسازی، برای رودخانه­ها و مسیل­هایی که دیوار سازی می­شوند حریم بلافاصله پس از دیواره ها شروع می­ شود(شیعه، ۱۳۸۱: ۲۱۲).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در مورد رودخانه­ها باید گفت که بیشتر رودها ممکن است با خطر طغیان­های موضعی با دوره­ های تناوب کوتاه مدت و بلند مدت همراه باشد. لذا در مکان­ یابی اراضی شهری باید به رعایت حریم رودخانه توجه داشت. فاصله استاندارد شهر تا مسیل ۵۰ تا ۳۰۰ متر می­باشد( موسوی و همکاران، ۱۳۸۹). جدول فاصله تا مسیل ۴-۷ نشان می­دهد که ۹۰/۲۴ درصد سطح منطقه فاصله استاندارد تا مسیل را نداشته و ۱۰/۷۵ از اراضی منطقه درصد در فاصله مناسب از رودخانه و مسیل­­ها قرار گرفته­اند.
جدول ۴-۷: وضعیت تناسب فاصله تا مسیل منطقه

مساحت(درصد)

مساحت(هکتار)

فاصله تا مسیل

۱۰۰%

۴۵/۲۱۳۳۳

کل

۹۰/۲۴

۱۵/۵۳۱۳

نامناسب

۱۰/۷۵

۳/۱۹۶۰۲۰

مناسب

یافته­های تحقیق
نقشه ۴-۷: بررسی وضعیت تناسب فاصله تا مسیل منطقه برای مکان­ یابی توسعه شهری
یافته­های تحقیق
۴-۲-۸) وضعیت تناسب خاک منطقه
هدف از مطالعه­ خاک­شناسی و طبقه ­بندی اراضی، تعیین خصوصیات و ارزش اراضی برای کشاورزی، آبیاری، تاسیسات و تجهیزات شهری و همچنین تاثیر­گذاری در جهت مناسب توسعه شهری است( حبیبی،۱۹۵:۱۳۸۴). جنس خاک در ارتباط با میزان نفوذ آب و بارندگی­ها و درجه مقاومت آن در مقابل ایستایی تاسیسات ساختمانی و طبقات ساختمانها از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. بافت خاک در توسعه شهرها عامل بسیار مهمی می­باشد، مقاومت خاک در ارتباط با احداث ساختمانهای چند طبقه باید هماهنگ باشد( شیعه،۱۹۴:۱۳۷۹).
در زمین­هایی که ممکن است بر اثر وقوع زلزله دچار ناپایداری ژِِئوتکنیکی( نظیر روانگرایی در خاک­های ماسه­ای سست، نشست زیاد، زمین لغزش، سنگ ریزش یا پدیده ­های مشابه) شوند، توصیه می­ شود امکان ساخت و شرایط لازم برای احداث بنا با بهره گرفتن از مطالعات صحرایی و آزمایشگاهی ویژه، انجام شود( کامیار،۴۲۳:۱۳۸۵). مناسب­ترین خاک برای ساختمان سازی، خاک­های عمیق با بافت سنگین است و خاکهای شنی، نامناسب­ترین خاک برای ساخت و ساز و توسعه فیزیکی شهرها است. بنابراین بهترین مکان برای توسعه شهری براساس این عامل، گسترش در خاکهای عمیق با بافت متوسط تا سنگین است (قرخلو و همکاران،۱۱:۱۳۸۹). و باید این را در نظر داشت که زمین­لرزه غالبا در زمین­های سست تخریب بیشتری ایجاد می­ کنند(معتمد،۲۳۰:۱۳۸۲). با بررسی جدول خاک منطقه ۴-۸، مشاهده می­ شود که ۰۲/۹۰ درصد از سطح منطقه از اراضی نامناسب و ۹۸/۹ درصد از اراضی منطقه برای فعالیتهای شهری مناسب است.
جدول ۴-۸: وضعیت تناسب خاک منطقه

مساحت(درصد)

مساحت(هکتار)

تناسب خاک

۱۰۰%

۳۶/۲۰۱۲۳۱

کل

۰۲/۹۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...