جدول ۳-۳- امتیاز بندی پنج گزینه ای طیف لیکرت

گزینه ها
کاملاً مخالفم
مخالفم
نظری ندارم
موافقم
کاملاً موافقم
امتیازات
۱
۲
۳
۴
۵

۳-۶-۱- متغیر مستقل :
در هر فرضیه متغیر مستقل متغیری است که بر روی متغیر دیگری تاثیر می گذارد و به عبارت دیگر متغیر علت می باشد و از قبل ( قبل از متغیر وابسته )وجود دارد . متغیر مستقل در این تحقیق با توجه به عنوان موضوع و فرضیه ها، ارزیابی عملکرد می باشد که با بررسی نقش متغیر مستقل( ارزیابی عملکرد ) تاثیر آن را می توان در دستیابی به کلاس جهانی سازمانها مشاهده کرد .
۳-۶-۲- متغیر وابسته :
متغیر وابسته متغیری است که تغییرات آن وابسته به متغیر مستقل می باشد و حالت معمولی دارد و محقق سعی می کند ابتدا در مطالعات مقدماتی با محور قرار دادن متغیر وابسته ، متغیر مستقل را شناسایی نموده و سپس با دستکاری متغیر مستقل ، تغییرات متغیر وابسته را بررسی نماید .با توجه به موارد فوق ، کلاس جهانی سازمانها در این تحقیق به عنوان متغیر وابسته می باشد و در فرضیه های تحقیق متغیر وابسته شامل کاهش زمان انتظار مشتری ، کاهش هزینه ها ، تامین انتظار مشتری ، کاهش زمان رسیدن محصول یاخدمات و ایجاد خلاقیت ونوآوری می باشد .
۳-۷- روایی[۱۱۱] و پایایی[۱۱۲] پرسشنامه
اعتبار ( روایی) و همچنین قابلیت اعتماد ( پایایی ) یک پرسشنامه یا ابزارهای اندازه گیری دیگر ، از موضوعات بسیار مهم در امر جمع آوری اطلاعات و مشاهدات می باشد . زیرا اطلاعات و داده های لازم جهت تجزیه و تحلیل و نتیجه ­گیری نهایی بوسیله ابزار اندازه ­گیری به دست می ­آید. ابزار اندازه گیری باید از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد تا پژوهشگر بتواند داده ­های متناسب با پژوهش را گردآوری نماید و از طریق داده ­ها و تجزیه و تحلیل آنها فرضیه ­های مورد نظر را بیازماید و به سوالات پژوهش پاسخ دهد. ابزار سنجش استاندارد معمولاً از روایی و پایایی مناسبی برخوردارند (حافظ نیا، ۱۳۸۳).
بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که ابزار اندازه ­گیری همان مفهومی می سنجد که ما می خواهیم اندازه گیری کنیم که در صورت اطمینان از این موضوع تحقیق از اعتبار ( روایی) برخوردار است و نیز باید مطمئن شویم که سنجش دارای پایایی است یعنی در صورت تکرار آن در مواقع دیگر به نتایج یکسان برسد . برای سنجش میزان مناسب بودن ابزار اندازه ­گیری که در این پژوهش پرسشنامه می باشد، دو مولفه روایی و پایایی سنجیده می­ شود تا صحت و درستی ابزار مذکور تایید شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۷-۱- روایی(قابلیت اعتبار ) پرسشنامه
منظور از اعتبار (روایی) یک مقیاس یا یک اندازه گیری ، پاسخ به این سوال است که ابزار اندازه گیری چه چیزی را می سنجد و تا چه اندازه از لحاظ سنجش موضوع موفق بوده و یا کارایی دارد به عبارتی دیگر میزان انطباق بین تعریف مفهومی متغیر با تعریف عملیاتی آن است ( چلبی ، ۱۳۶۷) .
روش های مختلف بررسی اعتبار به سه طبقه اصلی تقسیم شده است : اعتبار محتوا ، اعتبار املاکی و اعتبار سازه . اعتبار محتوا بطور کلی متضمن بررسی منظم محتوای آزمون می باشد. روایی صوری که به بررسی روایی ابزار سنجش با بهره گرفتن از شم عام و تجربه است و وابسته به قضاوت محقق می باشد ، این نوع قضاوت تا حدی قضاوت معنایی است .
در این پژوهش با توجه به پرسشنامه ساخته شده توسط محقق ، به نوعی روایی آن به طور ضمنی مورد تایید بود . اما به منظور اطمینان بیشتر نیز از روش روایی صوری بدست آمد . بدین منظور پرسش­نامه در اختیار استاد محترم راهنما و اساتید و کارشناسانی که متخصص و خبره در رابطه با موضوع تحقیق بودند ، قرار گرفت و از آنان در مورد هر سوال و در خصوص ارزیابی هدف مربوطه، نظر خواهی شد و با اصلاحات جزئی پرسش­نامه مورد تأیید قرار گرفت وسپس با بکارگیری تحلیل عاملی تاییدی (CFA)[113] روایی سازه ها بررسی شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که تمامی بارهای استاندارد شده به سطح معنی داری رسیده اند و سوالات ا ز روایی بالایی برخوردارند.
۳-۷-۲- پایایی( قابلیت اعتماد) پرسشنامه
مفهوم قابلیت اعتماد با این امر سرو کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان ، تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد . معمولاً قابلیت اعتماد ( پایایی) از صفر ( عدم ارتباط) تا ۱+ ( ارتباط کامل ) است . جهت سنجش پایایی ابزار اندازه ­گیری روش های مختلفی بکار برده می شود ( سرمد و همکاران ، ۱۳۸۶) .
از جمله روش های مورد استفاده جهت محاسبه و سنجش قابلیت اعتماد ( پایایی) پرسشنامه ، روش آلفای کرونباخ است که از مهم­ترین و رایج­ترین روش­ها می­باشد و در این پژوهش استفاده شده است. روش آلفای کرونباخ مطابق با رابطه زیر استفاده می­ شود.

رابطه (۳-۱)
در این رابطه ضریب پایایی کل آزمون، j تعداد سوالات (بخش های) آزمون، واریانس نمرات سوال (بخش) و واریانس نمرات کل سوالات (آزمون) می­باشد. ابزاری که آلفای کرونباخ آن بالاتر از سطح مقدار می­نیمم که توسط نانلی[۱۱۴] (۱۹۸۷) پیشنهاد گردید یعنی ۷/۰ باشد از پایایی مناسبی برخوردار است. در این پژوهش به منظور سنجش پایایی پرسشنامه ، ابتدا بین ۳۰ نفر از جامعه آماری توزیع و پس از جمع آوری تجزیه و تحلیل شد . محاسبات تعیین ضریب آلفا با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS صورت گرفت . مقدار آلفای محاسبه شده مربوط به هر متغیر و آلفای کل در جدول (۳-۴) آمده است . ضریب آلفای تمامی مولفه ها بالای ۸/۰ بدست آمده که نشان دهنده این است پرسشنامه از قابلیت اعتمادوپایایی لازم برخوردار می باشد .
جدول ۳-۴- ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه

متغیر
آلفای هر متغیر
آلفای کل

کاهش زمان انتظار مشتری

۰٫۸۴۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...