۵٫ نگرش نسبت به طرح

۸۴/۰

۳-۸) تجزیه و تحلیل داده ها
پس از تکمیل پرسشنامه ها، عملیات کدگذاری ، استخراج اطلاعات و انتقال آنها بر روی رایانه انجام و پس از طی فرایند دادهپردازی، محاسبات آماری (توصیفی و استنباطی) با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS انجام شد. در این تحقیق بنا به نوع تحقیق از رویکرد کمی استفاده شده است. این رویکرد خود شامل آمار توصیفی و آمار استنباطی است.
۳-۸-۱) آمار توصیفی: بهمنظور تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از هدفهای ۱ تا ۵ تحقیق از آمارههای توصیفی میانگین و انحراف معیار استفاده شد و برای متغیرهای متناسب جداول توزیع فراوانی ترسیم گردید.

۳-۸-۲) آمار استنباطی:
۳-۸-۲-۱) آزمون ویلکاکسون: در این تحقیق به منظور مقایسهی وضعیت موجود و وضعیت مطلوب عوامل زمینهای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافتهها» از آزمون ویلکاکسون استفاده شد.
۳-۸-۲-۲) ضریب همبستگی: در این تحقیق به منظور تعیین ارتباط بین میزان موفقیت طرح ترویجی «تسریع انتقال یافتهها» با ویژگیهای فردی و حرفهای کشاورزان مجری طرح از آزمون همبستگی استفاده شد.
۳-۸-۲-۳) تحلیل عاملی: هدف اصلی تحلیل عاملی خلاصه کردن دادههاست. این روش به بررسی همبستگی درونی تعداد زیادی از متغیرها میپردازد و در نهایت آنها را در قالب عاملهای عمومی محدودی دستهبندی کرده و تبیین میکند. تحلیل عاملی روشی هموابسته بوده که در آن کلیهی متغیرها بهطور همزمان مدنظر قرار میگیرند. در این تکنینک هر یک از متغیرها به عنوان یک متغیر وابسته لحاظ میگردد (کلانتری، ۱۳۸۵). در این تحقیق بهمنظور تلخیص راهکارهای پیشنهادی برای بهبود اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافتهها» در تعداد محدودی از عاملها، از تحلیل عاملی استفاده گردید.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل اطلاعات
۴-۱) مقدمه
در این فصل یافته های تحقیق در بخشهای مختلف ارائه شده است: ابتدا ویژگیهای فردی و حرفهای کشاورزان مورد مطالعه و سپس میزان تأثیر عوامل زمینهای، دروندادها، فرآیندها و بروندادها در موفقیت طرح ترویجی «تسریع انتقال یافتهها» مورد تحلیل قرار گرفته است؛ در ادامه مهمترین نقاط قوت، نقاط ضعف و راهکارهای بهبود اجرای طرح از دیدگاه کشاورزان مجری طرح و در پایان نیز تحلیل نگرش کشاورزان نسبت به طرح مورد نظر آورده شده است.
۴-۲) ویژگیهای فردی و حرفهای کشاورزان
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل ویژگیهای فردی و حرفهای کشاورزان مجری طرح ترویجی «تسریع انتقال یافتهها» در استان کرمانشاه نشان داد که ۴/۹۸ درصد از کشاورزان مجری طرح مرد و ۶/۱ درصد زن بودهاند. از نظر سطح تحصیلات ۳/۲۰ درصد از کشاورزان مورد نظر بیسواد، ۲۵ درصد دارای تحصیلاتی در حد ابتدائی، ۷/۱۸ درصد در سطح راهنمایی، ۳/۲۰ درصد دیپلم، ۳/۶ درصد فوق دیپلم، ۸/۷ درصد لیسانس و ۶/۱ درصد دارای تحصیلاتی بالاتر از لیسانس بودند. بر اساس یافتهها ۶/۷۹ درصد از کشاورزان فاقد شغل دوم بودند. ۵/۸ درصد نیز کارمند، ۴/۳ درصد راننده، ۷/۱ درصد کارگر و ۸/۶ درصد دارای شغل آزاد بودند. از نظر مالکیت زمینهای زراعی نیز ۲/۹۲ درصد مالک، ۱/۳ درصد اجارهدار، ۱/۳ درصد سهمبر و ۶/۱ درصد دارای سایر انواع مالکیتها بوده و از نظر مالکیت باغات و واحدهای دامداری نیز همگی مالک بودند. سایر ویژگیهای فردی و حرفهای کشاورزان مجری طرح «تسریع انتقال یافتهها» به شرح جدول ۴-۱ میباشد.
جدول ۴-۱- ویژگیهای فردی و حرفهای کشاورزان مجری طرح ترویجی «تسریع انتقال یافتهها»

ویژگیهای فردی و حرفهای

حداقل

حداکثر

میانگین

انحراف معیار

۱٫ سن (سال)

۲۷

۸۰

۵/۴۹

۷۶/۱۳

۲٫ تعداد فرزند

۰

۱۰

۴

۵۸/۲

۳٫ تعداد فرزند دختر با تحصیلات ابتدائی و پائینتر

۰

۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...