تحقیقات انجام شده در مورد بررسی تاثیر میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش بر ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
الکترونیک
مدارس
نیمههوشمند
۳۶۶۰
۲۸۰۰
۸۴۰
۲۰
از مجموع ۳۶۶۰ مدرسهی عنوان شده، حدود ۲۰ مدرسه جزء مدارس نیمههوشمند، ۸۴۰ مورد به عنوان مدرسه الکترونیک و ۲۸۰۰ مدرسه به عنوان مدرسه نیمهالکترونیک تلقی میشوند.
همانطور که پیشتر اشاره شد مطابق برنامه عملیاتی وزارت آموزش و پرورش جهت اجرای برنامه پنجم توسعه کشور، کلیه مدارس کشور میبایست تا پایان سال ۱۳۹۴ در یکی از مراحل پنجگانه هوشمندسازی قرار گیرند.
طبق آمار ثبت شده مهرماه ۱۳۹۰ در پایگاه داده آماری مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، بالغ بر ۱۲۰هزار مدرسه فعال در سطح کشور وجود دارند و حدود نیمی از آنها در قالب مجتمعهای آموزشی فعالیت میکنند.(پورتال آموزش و پرورش)
۳-۲-۴ نگاهی به برخی از شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی:
در تداوم برنامههای ارائه شده در طول سالهای برنامهی سوم توسعه، مقرر شده بود تا پایان برنامهی چهارم پنجاه هزار مدرسه به شبکه اینترانت ملی متصل شوند که تا پایان سال تحصیلی ۹۰-۸۹ تنها اتصال پانزده هزار مدرسه محقق شده است. مطابق برنامهریزی انجام شده تا پایان سال ۱۳۹۰، بیست هزار مدرسه طی فازهای اول و دوم طرح اتصال به اینترانت ملی متصل میشوند. در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هزار مدرسه فعال در کشور وجود دارند که حدود نیمی از آنها تحت پوشش مجتمعهای شهری و روستایی به فعالیت خود ادامه میدهند. جدول ۲ نشاندهندهی نتایج احصای شاخصهای کمّی حوزهی ICT در طول سالهای برنامهی چهارم میباشد. احصای این شاخصها در پایان سال تحصیلی ۸۸-۸۷ و با روش نمونهگیری از مدارس استانهای مختلف کشور انجام شده است.
جدول ۱: احصای شاخصهای کمّی برنامه چهارم توسعه
همچنانکه در جدول۲ دیده میشود در سال تحصیلی ۸۸-۸۷، به طور متوسط ۸/۲ رایانه به ازای هر ۱۰۰ نفر دانشآموز در مدارس کشور وجود داشته است. در عینحال به دلیل استهلاک سیستمها و تجهیزات قدیمی مدارس، آمار ثبت شده در پایگاه دادهی بکفا در سال جاری، رشد منفی را برای شاخص مذکور نشان میدهد به طوریکه متوسط این شاخص در بسیاری از مناطق کشور به عددی کمتر از ۲ رسیده است. شایان توجه است که میزان همین شاخص در سال ۲۰۰۶ در انگلستان و کشورهای اسکاندیناوی، بیش از ۲۰ رایانه به ازای هر ۱۰۰ دانشآموز بوده است. در کرهجنوبی نیز شاخص در مناطق شهری در حدود ۵۰ و در مناطق روستایی عدد ۲۰ را نشان میدهد.
۳-۲-۵ مقایسه شاخصهای فاوای برخی از کشورها در حوزه آموزش وپرورش:
در جدول ۳ وضعیت شاخص «تعداد رایانه به ازای هر ۱۰۰ نفر دانشآموز» و «درصد مدارس متصل به شبکه اینترنت یا اینترانت» به عنوان دو شاخص جهانی قابل مقایسه در سال ۲۰۰۹ نشان داده شده است. وضعیت کشورهای منطقه با توجه به هدفگذاری انجام شده در سند چشمانداز ۱۴۰۴ شایان توجه است.
کشور
تعداد رایانه به ازای هر ۱۰۰ نفر دانشآموز
درصد مدارس متصل به اینترنت
درصد مدارس برخوردار از خطوط ارتباطی پرسرعت
اردن
۵
۸۲
۷۳
ایران
۲٫۸
۲۰
بحرین
۱۷
۱۰۰
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 05:41:00 ب.ظ ]
|