۲-۷-۲ تحقیقات داخلی:

ناظمی اردکانی (۱۳۸۸) ،در تحقیقی به بررسی نقش تخصص صنعت حسابرس بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است ابراهیمی کردلر، علی (۱۳۸۸) به بررسی مدیریت سود با بهره گرفتن از فروش دارایی‌ها پرداخته و ‌به این نتیجه دست یافت که شرکت‌ها با بهره گرفتن از فروش دارایی‌ها سود را مدیریت می‌نمایند.

کریمی و صادقی (۱۳۸۹) رابطه کیفیت سود با پایداری سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را بررسی نمودند که در تحقیق یاد شده . کیفیت سود ‌بر اساس سرمایه گذاری در دارایی های سرمایه ای و نیروی کار محاسبه گردیده است . نتایج حاصل از تحقیق آن ها وجود رابطه معنادار بین کیفیت سود و پایداری سود را هم در رویکرد گذشته نگر و هم در رویکرد آینده نگر نشان می‌دهد . آن ها در رویکرد گذشته نگر از نسبت های مالی و در رویکرد آینده نگر از رگرسیون های سری زمانی برای محاسبه کیفیت سود ‌بر مبنای‌ سرمایه گذاری استفاده کرده‌اند.

آقایی، محمدعلی (۱۳۸۸) به بررسی رابطه بین ویژگی‌های حاکمیت شرکتی و مدیریت سود در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار پرداخته و ‌به این نتیجه دست یافت رابطه معنی‌دار منفی بین مالکیت نهادی و مدیریت سود همچنین استقلال هیئت‌مدیره و مدیریت سود وجود دارد.

مرادزاده فرد و دیگران (۱۳۸۹) به بررسیمدیریت سود با ارزش بازار سهام در بورس اوراق بهادار پرداختند و ‌به این نتیجه دست یافتند که در سطح کل شرکت ها بین مدیریت سود و قیمت سهام در سطح خطای ۵ درصد ارتباط معنا داری وجود ندارد و این نتیجه گیری در سطح صنایع مختلف نیز صدق می‌کند

ساسان مهرانی و بهروز باقری(۱۳۸۸) با بهره گرفتن از اطلاعات ۹۰ شرکت نمونه طی سال های ۷۸-۸۴ به بررسی اثر جریان های نقدی آزاد و سهام‌داران نهادی بر مدیریت سود پرداختند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بین مدیریت سود و جریان های نقد آزاد زیاد در شرکت های با رشد کم، رابطه معنادار مستقیمی وجود دارد، اما رابطه معناداری بین مدیریت سود و سهام‌داران نهادی در شرکت های با جریان های نقد آزاد زیاد و رشد کم پیدا نشد.

برادران، حسن‌زاده (۱۳۸۸) به بررسی مدیریت سود در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که نتایج نشان داد بین اقلام تعهدی، اختیاری و وجوه نقد حاصل از عملیات رابطه معنی‌دار معکوس وجود دارد.

حقیقت و ‌ایران‌شاهی(۱۳۸۹) با بررسی اطلاعات شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادار در بازه ی زمانی ۱۳۷۸تا ۱۳۸۶ ‌به این نتیجه رسیدند که در بازار سرمایه ایران، اقلام تعهدی خلاف ناهنجاری وجود دارد که وابسته به اطلاعات سرمایه گذاری شامل در اقلام تعهدی بوده است. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد، سرمایه گذاران در بورس نسبت به اقلام تعهدی واکنش بیش از اندازه نشان می‌دهند.

فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق

۳-۱ مقدمه

این فصل اختصاص به مطالب مربوط به روش تحقیق دارد. در این فصل مراحل جمع‌ آوری اطلاعات موردنیاز جهت آزمون فرضیه‌ها و همچنین آزمون‌های آماری به کار گرفته شده تشریح می‌شوند. برای آزمون فرضیه‌ها اطلاعات به صورت نیمه‌تجربی جمع‌ آوری شده‌اند. عناصر اصلی تحقیق نیمه‌تجربی حاضر عبارتند از: در نظر گرفتن جامعه آماری، تعریف متغیرها، استخراج اندازه نمونه، نمونه‌گیری، محاسبه متغیرها، به کار گیری آزمون‌‌های آماری.

همان‌ طور که در فصل دو تشریح شد مفهوم مدیریت سود این است که مدیران از گزارش سود یک دوره چشم‌پوشی می‌کنند تا احتمال دستیابی به سود هدف در دوره های دیگر را افزایش دهند. این که مدیریت چنین کاری را انجام می‌دهد یا نشانه استفاده کارآ از اطلاعات محرمانه است (مثلا در افراد خارج از شرکت اطلاعات درستی ‌در مورد وضعیت شرکت بدهد یا وضعیت قراردادها را بهتر کند) یا تبعیت از رفتار فرصت‌طلبانه مدیریت است.

۳-۲ چرخه‌های تجاری (EXP):

منظور از چرخـه‌های تجاری نوسـان‌های در فعالیت‌های اقتصادی و معمولا تولید ملی اسـت. هر دوره تجاری شـامل مراحل رونق و رکود اقتصادی است. در این تحقیق، به منظور اندازه‌گیری رکـــود و رونـق اقتـصادی از متغیـرهای مجازی (مصنوعی) استفاده شده است که برای دوره رونق از عدد یک و برای دوره رکود عدد صفر استفاده شده است.

برای تعیین دوران رکود و رونق اقتصادی از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد مختارزاده استفاده شده است.

حال به توضیحی در رابطه با مدیریت سود می‌پردازیم به طور کلی ما سه مورد معروف مدیریت سود را با توجه به سود هدف در نظر می‌گیریم، Jennifer 1999 اولین مورد زمانی است که سود مدیریت‌نشده کمتر از سود هدف بوده و ذخیره های موجود برای متورم کردن سود جهت رسیدن به سود هدف کافی نیستند. در این حالت انتظار می‌رود که مدیران به سراغ دومین گزینه رفته و مخزن سود درست کنند و اندوخته‌های حسابداری را افزایش دهند یا مدیریت سود افزایشی گذشته را جبران کنند. این اقدام منجر به گزارش سودی می‌شود که در منتهی‌الیه پایینی قرار دارد. لویت از آن با عنوان مخزن سود یاد می‌کند و آن مدیریت سود بسیار کاهنده در هنگامی است که محدودیتی برای ایجاد اندوخته‌ها وجود ندارد. دومین مورد هنگامی ایجاد می‌شود که سود قبل از مدیریت از سود هدف کمتر بوده و فاصله آن تا سود هدف از اندوخته‌های حسابداری در دسترس کمتر است. در این حالت انتظار می‌رود که شرکت‌ها از اندوخته‌های قبلی (یا از سودهای آینده) استفاده کنند تا سود را متورم کرده و به سود هدف برسند و یا حتی اندکی هم از سود هدف پیشی گیرند. مورد آخر هنگامی اتفاق می‌افتد که سود مدیریت نشده از سود هدف بیشتر شود. از آنجایی که اندوخته‌ها با ارزش به حساب می‌آیند شرکت‌ها سود را کاهش می‌دهند تا به میزان مساوی یا کمی بیشتر از سود هدف برسند. و بدین ترتیب حاصل قسمتی از عملکرد خوب جاریشان را برای استفاده آتی اندوخته می‌کنند. (یا برای جبران استفاده های گذشته مصرف می‌کنند.) لویت از این حالت با عنوان اندوخته شیرینی یاد می‌کند.

قواعد دیگری هم (همانند هیلی Hili،۲۰۰۱) جهت اتصال سود مدیریت‌نشده به سود گزارش شده در دست‌اند. بیشتر این مطالعات دو گزینه را در نظر می‌گرفتند. در هر دوره شناسایی سود مدیریت نشده (سود واقعی) بسته به سود هدف می‌تواند منجر ‌به این شود که شرکت یا مخزن سود تشکیل دهد و یا سود را متورم کند (البته با توجه به محدودیت‌های حسابداری) تا به هدف برسد. استفده از چارچوب ادبیات قبلی، زمینه معرفی انگیزه مدیریت سود برای رسیدن به پیش‌بینی (انتظار) و خطای پیش‌بینی سود را فراهم می‌کند.

۳-۳ جامعه آماری:

جامعه آماری عبارت است از مجموعه‌ای از افراد یا واحدهایی که دارای یک صفت مشترک باشند. معمولاً در هر پژوهش جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره‌ صفت و صفت‌های متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد. جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می‌خواهد به تحقیق درباره‌ آن‌ ها بپردازد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...