عدم رابطه

رابطه معنادار

رابطه معنادار

رابطه معنادار

عدم رابطه

شدت همبستگی

متوسط و مستقیم

متوسط و مستقیم

متوسط و مستقیم

قبل از اجرای آزمون رگرسیون، همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته از طریق آزمون همبستگی پیرسون بررسی شد. همان­طور که درجدول فوق مشاهده می­گردد، نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی پیرسون نشان دهنده عدم رابطه معنادار بین کارایی سرمایه انسانی (HCE) و کارایی سرمایه ساختاری (SCE) با بازده دارایی­ ها (ROA) و رابطه معنادار کارایی سرمایه به کار گرفته شده (CEE) با بازده دارایی­ ها (ROA) می­باشد. هم­چنین نتایج جدول، نشان دهنده رابطه معنادار سرمایه فکری (VAIC) و سرمایه در گردش (WCR) با بازده دارایی­ های (ROA) شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشند.
هم­چنین نتایج جدول، نشان دهنده رابطه معنادار کارایی سرمایه انسانی (HCE) و کارایی سرمایه ساختاری (SCE) با بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) و عدم رابطه معنادار میان کارایی سرمایه به کار گرفته شده (CEE) با بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) می­باشند. سرمایه فکری (VAIC) دارای رابطه معنادار با بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) و سرمایه در گردش (WCR) رابطه معناداری با بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ندارد.
کارایی سرمایه انسانی (HCE) و کارایی سرمایه ساختاری (SCE) دارای رابطه معنادار با حاشیه سود (PM) و کارایی سرمایه به کار گرفته شده (CEE) رابطه معناداری با حاشیه سود (PM) ندارد. سرمایه فکری (VAIC) دارای رابطه معنادار با حاشیه سود (PM) و سرمایه در گردش (WCR) رابطه معناداری با حاشیه سود (PM) شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ندارد.
۴-۳- آمار استنباطی
۴-۳-۱- آزمون فرضیه ­ها
فرضیه­ اصلی ۱: سرمایه فکری و سرمایه در گردش بر بازده دارایی­ های شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارند.
ROA = b0+ b­۱VAIC + b2 WCR + e (4-1)
فرضیه­ اصلی ۲: سرمایه فکری و سرمایه در گردش بر بازده حقوق صاحبان سهام شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارند.
ROE = b0+ b­۱VAIC + b2 WCR + e (4-2)
فرضیه­ اصلی ۳: سرمایه فکری و سرمایه در گردش بر حاشیه سود شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارند.
PM = b0+ b­۱VAIC + b2 WCR + e (4-3)
فرضیه­ فرعی ۱: سرمایه فکری بر بازده دارایی­ های شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارد.
ROA = b0+ b­۱VAIC + e (4-4)
فرضیه­ فرعی ۲: سرمایه در گردش بر بازده دارایی­ های شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارد.
ROA = b0+ b1 WCR + e (4-5)
فرضیه­ فرعی ۳: سرمایه فکری بر بازده حقوق صاحبان سهام شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارد.
ROE = b0+ b­۱VAIC + e (4-6)
فرضیه­ فرعی ۴: سرمایه در گردش بر بازده حقوق صاحبان سهام شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارد.
ROE = b0 + b1 WCR + e (4-7)
فرضیه­ فرعی ۵: سرمایه فکری بر حاشیه سود شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارد.
PM = b0+ b­۱VAIC + e (4-8)
فرضیه­ فرعی ۶: سرمایه در گردش بر حاشیه سود شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارد.
PM = b0+ b1 WCR + e (4-9)
هم­چنین به منظور بررسی بیش­تر ابعاد موضوع سه فرضیه­ فرعی زیر را نیز بررسی می­کنیم.
فرضیه فرعی ۷: هر یک از عناصر سرمایه فکری شامل کارایی سرمایه به کار گرفته شده، کارایی سرمایه انسانی و کارایی سرمایه ساختاری بر بازده دارایی­ های شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارند.
ROA = b0 + b­۱CEE + b2 HCE + b3 SCE + e (4-10)
فرضیه فرعی ۸: هر یک از عناصر سرمایه فکری شامل کارایی سرمایه به کار گرفته شده، کارایی سرمایه انسانی و کارایی سرمایه ساختاری بر بازده حقوق صاحبان سهام شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارند.
ROE = b0 + b­۱CEE + b2 HCE + b3 SCE + e (4-11)
فرضیه فرعی ۹: هر یک از عناصر سرمایه فکری شامل کارایی سرمایه به کار گرفته شده، کارایی سرمایه انسانی و کارایی سرمایه ساختاری بر حاشیه سود شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارند.
PM = b0 + b­۱CEE + b2 HCE + b3 SCE + e (4-12)
برای آزمون فرضیه ­های فوق از آزمون رگرسیون خطی استفاده خواهد شد. قبل از اجرای آزمون رگرسیون خطی می­بایستی یک­سری پیش­فرض­هایی را مورد آزمون قرار دهیم که به شرح زیر است:

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...