محصول متمایز
خدمت به مشتری
اثربخشی فعالیت­های پیشبرد
تحقیقات بازاریابی
شبکه توزیع
هوشمندی بازار
-­ ایجاد هوشمندی
– پاسخگویی
– توزیع هوشمندی
شکل­۲-۴) ­رابطه بین بازارگرایی، قابلیت ­های بازاریابی و عملکرد کسب و کار
در این مدل می­توان روابط مستقیم و غیر مستقیم بازارگرایی و عملکرد کسب و کار را مشاهده کرد. اگر چه رابطه بازارگرایی با عملکرد کسب و کار و قابلیت ­های بازاریابی با عملکرد کسب و کار انجام شده است، اما مدل طراحی شده، به هر دو رابطه توجه دارد. نتایج تحقیق نشان می­دهد که اثر بازارگرایی(فرهنگ بازارگرایی و هوشمندی بازار) بر عملکرد کسب و کار از طریق قابلیت ­های بازاریابی بیشتر از اثر مستقیم آن است. از میان عوامل موثر بر عملکرد کسب و کار در شرکت­های مورد بررسی اثر رقابت­گرایی و ارتباط با مشتری چندان قوی نمی ­باشد که حاکی از وجود مشکلاتی در زمینه رقابت­گرایی و ارتباط با مشتری است.

    • عزیزی و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعه­ ای تحت عنوان ”مدل عملکرد صادراتی با رویکرد توانمندی­های بازاریابی در صنعت نرم­افزار ایران ”نشان دادند، شدت رقابت بر عملکرد در بازار بین ­المللی، مشتری­گرایی و توانمندی اجرای بازاریابی اثر مثبت دارد. نتایج آزمون نشان داد که رقیب­گرایی، توانمندی اجرای بازاریابی و مشتری­گرایی به طور مثبت بر عملکرد در بازار بین ­المللی موثر است. تفکیک آثار نشان داد، مهم­ترین عوامل تعیین کننده عملکرد در بازارهای بین ­المللی به ترتیب عبارتند از: شدت رقابت، توانمندی اجرای بازاریابی، مشتری­گرایی و رقیب­گرایی.
    • نوری نیا (۱۳۸۵) در یک مطالعه- پایان نامه کارشناسی ارشد- تحت عنوان «تعیین و ارزیابی سطح موجود گرایش به بازار (بازارگرایی) در شرکت­های ملی نفت ایران (شمنا)» ، با توجه به مطالعات کوهلی و جاورسکی ( ۱۹۹۰) و نارور و اسلاتر (۱۹۹۰)، یک مقیاس چهار بعدی شامل تجزیه و تحلیل مشتریان پاسخگویی به مشتریان، تجزیه وتحلیل رقبا و تسهیم و تبادل اطلاعات بین واحد­ها را توسعه داده و به استفاده از آن بازارگرایی شرکت­ ملی نفت ایران (شمنا) را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است. نتایج این مطالعه نسان می­دهد که سطح کلی بازارگرایی در شمنا در سطح مطلوبی است. در مورد ابعاد، نتایج بدست آمده حاکی از آن است که تجزیه و تحلیل مشتریان، پاسخگویی به مشتریان، تسهیم و تبادل اطلاعات بین واحد­ها در سطح مطلوبی است ولی تجزیه و تحلیل رقبا در سطح مطلوبی قرار ندارد.
      • ابزری و همکاران (۱۳۸۸) مطالعه­ ای در خصوص ”تأثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری ”انجام دادند. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی است. نمونه­ این تحقیق شامل ۱۰۰ نفر از مدیران و سرپرستان هتل­ها در سطح شهر اصفهان است. در این راستا، بر اساس ادبیات تحقیق مدلی برای نشان دادن تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمانی طراحی و با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرار­گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که بازاریابی داخلی تاثیر معنی­داری بر بازارگرایی دارد. البته از بین ابعاد بازاریابی داخلی (محصولات شغلی، پرداختی، محیط کاری و ترفیع) تاثیر پرداختی­ها برفرهنگ بازارگرایی و محیط کاری بر هوشمندی بازار مورد تایید قرار نگرفت. در زمینه ارتباط بازارگرایی بر عملکرد سازمانی هر دو بعد بازارگرایی بر عملکرد سازمانی موثر است، یعنی هر چه میزان بازارگرایی بیشتر باشد عملکرد سازمانی افزایش می­یابد. البته تاثیر هوشمندی بازار بر عملکرد سازمانی بیشتر از تاثیر فرهنگ بازارگرایی بر عملکرد سازمانی است. در مدل مورد بررسی مقدار شاخص­ های برازش (۹۸/۰ GFI=و ۹۷/۰AGFI=) نشان­­دهنده مناسب بودن مدل است.
      • (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

    • مهرنوش و حیدری (۱۳۸۴) در یک مطالعه تحت عنوان « شناسایی بستر­های مورد نیاز تسهیل و توسعه بازاریابی در بنگاه­های تجاری» ، با توسعه مدل شکل­(۲-۵)، اثر بسترهای(عوامل محیطی کلان و خرد) تسهیل و توسعه بازاریابی- به عنوان متغیرهای مستقل- را بر مولفه موقعیت و نقش بازاریابی- به عنوان متغیر وابسته- در بنگاه­های تجاری، صنعتی و خدماتی استان تهران با بیش از ۵۰ نفر تیروی انسانی که دارای ثبت رسمی هستند و در حال حاضر به فعالیت مشغول می­­باشند، مورد بررسی قرار داده­اند. براساس یافته­های این تحقیق، موانع پیش روی تسهیل و توسعه بازارگرایی در بنگاه­های تجاری، صنعتی و خدماتی استان تهران به شرح زیر می­باشد (مهرنوش و حیدری ۱۳۸۴):

فقدان فرهنگ مشتری­مداری در فضای عمومی کشور، نبود فضای رقابتی قابل توجه در محیط کسب و کار،
ضعف در حمایت­های قانونی از مشتری و مصرف کننده، پایین بودن سطح دانش بازاریابی در بنگاه­ها.
بسترهای (عوامل محیطی) تسهیل و توسعه بازاریابی
محیط عمومی یا کلان بازاریابی
-­ عوامل اقتصادی
-­ عوامل اجتماعی/ فرهنگی/ دموگرافیک
-­ عوامل سیاسی/ قانونی
– عوامل اطلاعاتی/ ارتباطی/ تکنولوژیک
موقعیت و نقش بازاریابی
-­ گرایش به بازار ( بازارگرایی)
-­ منابع مرتبط با بازار
-­ فعالیت و اقدامات مرتبط با بازار
-­ عملکرد در رابطه با بازار و مشتریان
محیط عملیاتی یا خرد بازاریابی
-­ بازار و مشتریان
-­ رقابت و رقبا
-­ کانال­های توزیع، تامین­کنندگان و شرکاء تجاری
-­ تکنولوژی کسب و کار
شکل­۲-۵) مدل مفهومی اثر بسترهای تسهیل و توسعه بازاریابی بر موقعیت و نقش بازاریابی بنگاه (مهرنوش و حیدری، ۱۳۸۵: ۴)
همچنین در این تحقیق، راه­کارهایی به منظور تسهیل و توسعه بازارگرایی در سطوح کلان وخرد به شرح زیر ارائه شده است (مهرنوش و حیدری ۱۳۸۴):
راه­کارهای تسهیل و توسعه برای عوامل محیطی:
-­ توسعه و تقویت فضای رقابتی در کشور از طریق اصلاح و تقویت زمینه قانونی
-­ توسعه فرهنگ مشتری­مداری در کشور از طریق برنامه ­های ترویجی
-­ گسترش حمایت­های قانونی از مشتریان
-­ توسعه و تقویت سیستم­های اطلاعات تجاری در کشور
-­­ توسعه فرهنگ همکاری و اشتراک مساعی از طریق برنامه ­های آموزشی و تقویتی
-­ ­ پشتیبانی از توسعه کانال­های توزیع در کشور از طریق حمایت­­های قانونی و مالی
-­ حمایت از تجاری­سازی ایده­های نوین تولید محصولات و خدمات
راه­کارهای تسهیل و توسعه برای سطح بنگاه:
-­ ارائه آموزش­های لازم جهت توسعه دانش بازاریابی در بنگاه­ها
-­ ارائه خدمات مشاوره­ای و علمی به بنگاه­ها جهت توسعه سیستم بازاریابی آنها
-­ ارائه مشوق­های لازم به بنگاه­ها جهت تقویت روحیه مخاطره پذیری و نوآوری در آنها
-­ پشتیبانی از تقویت توانمندی­های ارائه­کنندگان خدمات بازاریابی در کشور

  • ­نیکومرام و حیدرزاده (۱۳۸۲) در یک مطالعه تحت عنوان « ارزیابی تاثیر گرایش کارآفرینانه و بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار شرکت­های- شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار» سوال زیر را مبنای پژوهش خود قرار داده­اند: تاثیر اتخاذ گرایش کارآفرینانه و بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس چگونه است؟ بدین منظور شرکت­های پذیرفته شده در بورس که تولید کننده کالاهای مصرفی، اطلاعات مالی ۳ سال (۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰) آنها موجود بوده مورد بررسی قرار گرفته و از سوی دیگر با بهره گرفتن از پرسشنامه، اطلاعات مورد نظر این شرکت­ها از بالاترین فرد مسئول در امور بازاریابی هر شرکت گردآوری شده است. متغیرهای اصلی تحقیق عبارتند از: گرایش کارآفرینانه، ابعاد ساختاری سازمان و بازارگرایی. شاخص­ های عملکرد نیز شامل: سهم بازار، رشد بازار و حاشیه فروش می­باشد. از سوی دیگر روش تحقیق نیز تحقیق همبستگی با ماهیت کاربردی و مقطعی می­باشد. از سوی دیگر روش تحقیق همبستگی با ماهیت کاربردی و منطقی و می­باشد. مدل مفهومی مورد استفاده در این مطالعه به شکل­(۲-۶) می­باشد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...