دانلود مقالات و پایان نامه ها با موضوع بررسی ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
محصول متمایز
خدمت به مشتری
اثربخشی فعالیتهای پیشبرد
تحقیقات بازاریابی
شبکه توزیع
هوشمندی بازار
- ایجاد هوشمندی
– پاسخگویی
– توزیع هوشمندی
شکل۲-۴) رابطه بین بازارگرایی، قابلیت های بازاریابی و عملکرد کسب و کار
در این مدل میتوان روابط مستقیم و غیر مستقیم بازارگرایی و عملکرد کسب و کار را مشاهده کرد. اگر چه رابطه بازارگرایی با عملکرد کسب و کار و قابلیت های بازاریابی با عملکرد کسب و کار انجام شده است، اما مدل طراحی شده، به هر دو رابطه توجه دارد. نتایج تحقیق نشان میدهد که اثر بازارگرایی(فرهنگ بازارگرایی و هوشمندی بازار) بر عملکرد کسب و کار از طریق قابلیت های بازاریابی بیشتر از اثر مستقیم آن است. از میان عوامل موثر بر عملکرد کسب و کار در شرکتهای مورد بررسی اثر رقابتگرایی و ارتباط با مشتری چندان قوی نمی باشد که حاکی از وجود مشکلاتی در زمینه رقابتگرایی و ارتباط با مشتری است.
-
- عزیزی و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعه ای تحت عنوان ”مدل عملکرد صادراتی با رویکرد توانمندیهای بازاریابی در صنعت نرمافزار ایران ”نشان دادند، شدت رقابت بر عملکرد در بازار بین المللی، مشتریگرایی و توانمندی اجرای بازاریابی اثر مثبت دارد. نتایج آزمون نشان داد که رقیبگرایی، توانمندی اجرای بازاریابی و مشتریگرایی به طور مثبت بر عملکرد در بازار بین المللی موثر است. تفکیک آثار نشان داد، مهمترین عوامل تعیین کننده عملکرد در بازارهای بین المللی به ترتیب عبارتند از: شدت رقابت، توانمندی اجرای بازاریابی، مشتریگرایی و رقیبگرایی.
-
- نوری نیا (۱۳۸۵) در یک مطالعه- پایان نامه کارشناسی ارشد- تحت عنوان «تعیین و ارزیابی سطح موجود گرایش به بازار (بازارگرایی) در شرکتهای ملی نفت ایران (شمنا)» ، با توجه به مطالعات کوهلی و جاورسکی ( ۱۹۹۰) و نارور و اسلاتر (۱۹۹۰)، یک مقیاس چهار بعدی شامل تجزیه و تحلیل مشتریان پاسخگویی به مشتریان، تجزیه وتحلیل رقبا و تسهیم و تبادل اطلاعات بین واحدها را توسعه داده و به استفاده از آن بازارگرایی شرکت ملی نفت ایران (شمنا) را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است. نتایج این مطالعه نسان میدهد که سطح کلی بازارگرایی در شمنا در سطح مطلوبی است. در مورد ابعاد، نتایج بدست آمده حاکی از آن است که تجزیه و تحلیل مشتریان، پاسخگویی به مشتریان، تسهیم و تبادل اطلاعات بین واحدها در سطح مطلوبی است ولی تجزیه و تحلیل رقبا در سطح مطلوبی قرار ندارد.
-
-
- ابزری و همکاران (۱۳۸۸) مطالعه ای در خصوص ”تأثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری ”انجام دادند. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی است. نمونه این تحقیق شامل ۱۰۰ نفر از مدیران و سرپرستان هتلها در سطح شهر اصفهان است. در این راستا، بر اساس ادبیات تحقیق مدلی برای نشان دادن تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمانی طراحی و با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرارگرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که بازاریابی داخلی تاثیر معنیداری بر بازارگرایی دارد. البته از بین ابعاد بازاریابی داخلی (محصولات شغلی، پرداختی، محیط کاری و ترفیع) تاثیر پرداختیها برفرهنگ بازارگرایی و محیط کاری بر هوشمندی بازار مورد تایید قرار نگرفت. در زمینه ارتباط بازارگرایی بر عملکرد سازمانی هر دو بعد بازارگرایی بر عملکرد سازمانی موثر است، یعنی هر چه میزان بازارگرایی بیشتر باشد عملکرد سازمانی افزایش مییابد. البته تاثیر هوشمندی بازار بر عملکرد سازمانی بیشتر از تاثیر فرهنگ بازارگرایی بر عملکرد سازمانی است. در مدل مورد بررسی مقدار شاخص های برازش (۹۸/۰ GFI=و ۹۷/۰AGFI=) نشاندهنده مناسب بودن مدل است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
-
- مهرنوش و حیدری (۱۳۸۴) در یک مطالعه تحت عنوان « شناسایی بسترهای مورد نیاز تسهیل و توسعه بازاریابی در بنگاههای تجاری» ، با توسعه مدل شکل(۲-۵)، اثر بسترهای(عوامل محیطی کلان و خرد) تسهیل و توسعه بازاریابی- به عنوان متغیرهای مستقل- را بر مولفه موقعیت و نقش بازاریابی- به عنوان متغیر وابسته- در بنگاههای تجاری، صنعتی و خدماتی استان تهران با بیش از ۵۰ نفر تیروی انسانی که دارای ثبت رسمی هستند و در حال حاضر به فعالیت مشغول میباشند، مورد بررسی قرار دادهاند. براساس یافتههای این تحقیق، موانع پیش روی تسهیل و توسعه بازارگرایی در بنگاههای تجاری، صنعتی و خدماتی استان تهران به شرح زیر میباشد (مهرنوش و حیدری ۱۳۸۴):
فقدان فرهنگ مشتریمداری در فضای عمومی کشور، نبود فضای رقابتی قابل توجه در محیط کسب و کار،
ضعف در حمایتهای قانونی از مشتری و مصرف کننده، پایین بودن سطح دانش بازاریابی در بنگاهها.
بسترهای (عوامل محیطی) تسهیل و توسعه بازاریابی
محیط عمومی یا کلان بازاریابی
- عوامل اقتصادی
- عوامل اجتماعی/ فرهنگی/ دموگرافیک
- عوامل سیاسی/ قانونی
– عوامل اطلاعاتی/ ارتباطی/ تکنولوژیک
موقعیت و نقش بازاریابی
- گرایش به بازار ( بازارگرایی)
- منابع مرتبط با بازار
- فعالیت و اقدامات مرتبط با بازار
- عملکرد در رابطه با بازار و مشتریان
محیط عملیاتی یا خرد بازاریابی
- بازار و مشتریان
- رقابت و رقبا
- کانالهای توزیع، تامینکنندگان و شرکاء تجاری
- تکنولوژی کسب و کار
شکل۲-۵) مدل مفهومی اثر بسترهای تسهیل و توسعه بازاریابی بر موقعیت و نقش بازاریابی بنگاه (مهرنوش و حیدری، ۱۳۸۵: ۴)
همچنین در این تحقیق، راهکارهایی به منظور تسهیل و توسعه بازارگرایی در سطوح کلان وخرد به شرح زیر ارائه شده است (مهرنوش و حیدری ۱۳۸۴):
راهکارهای تسهیل و توسعه برای عوامل محیطی:
- توسعه و تقویت فضای رقابتی در کشور از طریق اصلاح و تقویت زمینه قانونی
- توسعه فرهنگ مشتریمداری در کشور از طریق برنامه های ترویجی
- گسترش حمایتهای قانونی از مشتریان
- توسعه و تقویت سیستمهای اطلاعات تجاری در کشور
- توسعه فرهنگ همکاری و اشتراک مساعی از طریق برنامه های آموزشی و تقویتی
- پشتیبانی از توسعه کانالهای توزیع در کشور از طریق حمایتهای قانونی و مالی
- حمایت از تجاریسازی ایدههای نوین تولید محصولات و خدمات
راهکارهای تسهیل و توسعه برای سطح بنگاه:
- ارائه آموزشهای لازم جهت توسعه دانش بازاریابی در بنگاهها
- ارائه خدمات مشاورهای و علمی به بنگاهها جهت توسعه سیستم بازاریابی آنها
- ارائه مشوقهای لازم به بنگاهها جهت تقویت روحیه مخاطره پذیری و نوآوری در آنها
- پشتیبانی از تقویت توانمندیهای ارائهکنندگان خدمات بازاریابی در کشور
- نیکومرام و حیدرزاده (۱۳۸۲) در یک مطالعه تحت عنوان « ارزیابی تاثیر گرایش کارآفرینانه و بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار شرکتهای- شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار» سوال زیر را مبنای پژوهش خود قرار دادهاند: تاثیر اتخاذ گرایش کارآفرینانه و بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس چگونه است؟ بدین منظور شرکتهای پذیرفته شده در بورس که تولید کننده کالاهای مصرفی، اطلاعات مالی ۳ سال (۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰) آنها موجود بوده مورد بررسی قرار گرفته و از سوی دیگر با بهره گرفتن از پرسشنامه، اطلاعات مورد نظر این شرکتها از بالاترین فرد مسئول در امور بازاریابی هر شرکت گردآوری شده است. متغیرهای اصلی تحقیق عبارتند از: گرایش کارآفرینانه، ابعاد ساختاری سازمان و بازارگرایی. شاخص های عملکرد نیز شامل: سهم بازار، رشد بازار و حاشیه فروش میباشد. از سوی دیگر روش تحقیق نیز تحقیق همبستگی با ماهیت کاربردی و مقطعی میباشد. از سوی دیگر روش تحقیق همبستگی با ماهیت کاربردی و منطقی و میباشد. مدل مفهومی مورد استفاده در این مطالعه به شکل(۲-۶) میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 05:55:00 ب.ظ ]
|