تراوایی عمودی(md)

۱

۲۰

ضریب پوسته

۵-

۵

ذخیره درون چاهی(bbl/psi)

۰۰۱/۰

۰۱/۰

نسبت­ظرفیت شکاف به ماتریکس ماتریکس

۰۰۱/۰

۱/۰

ضریب جریان بین دانه‌ای

۶-۱۰

۴-۱۰

طول چاه(ft)

۱۰۰۰

۳۰۰۰

مکان چاه (پارامتر بدون بعد)

۲/۰

۸/۰

۳-۳-۱- استفاده از روش طراحی آزمایش[۱۳۴] برای تولید داده ­های اولیه

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در اینجا لازم به ذکر است که در این پژوهش، برای تولید داده ­های اولیه از جعبه ابزار Model-Based calibration نسخه ۴ در نرم افزار مطلب نسخه ۲۰۰۹، استفاده شده­است. روش کار در این جعبه ابزار بدین صورت است که در ابتدا تعداد ورودی­ ها برای هر مدل و همچنین میزان درجه­ای[۱۳۵] که مورد دلخواه است و به آن میزان فراوانی می­خواهیم را وارد کرده و از روش نقطه به نقطه[۱۳۶] و سپس انتخاب روش بهینه[۱۳۷]، میزان داده ­های مورد نیاز را به صورت رندوم و تصادفی به دست می­آوریم.
همچنین می­توان میزان فراوانی داده ­ها و توزیع مناسب آن­ها را نیز چک کرده و آن را تأئید یا عوض نماییم. با وارد‌کردن اطلاعات دسته‌ی اول، تغییر مدل مخزن و پارامترهای چاه‌آزمائی مرتبط با هر مدل مطابق جدول (۳-۲)، داده‌های فشار ته‌چاه با گذشت زمان برای مدل‌های مخزنی مختلف با بهره گرفتن از شبیه‌سازی به‌وسیله‌ی نرم‌افزار Pansystem تولید شده‌اند. در مجموع ۳۵۷۴ دسته داده‌ی چاه‌آزمائی مختلف با بهره گرفتن از شبیه‌سازی تولید شده‌است
۳-۳-۲- تبدیل داده ­های فشار به مشتق فشار
داده‌های به‌دست آمده از نرم‌افزار، داده‌های فشار ته‌چاه نسبت به زمان هستند. داده‌های مذکور، دارای هیچ ویژگی خاصی نیستند که بتوان در جهت تشخیص مدل‌های مختلف مخزن با شبکه‌های عصبی، از آنها استفاده‌کرد. همانطور که در فصل یک نیز توضیح داده‌شد، نمودارهای مشتق فشار مدل‌های مختلف دارای الگوهای متفاوت هستند. همین تفاوت الگوی مدل‌های مختلف انگیزه‌ی لازم را برای استفاده از نمودارهای مشتق فشار در جهت تشخیص مدل‌های مخزن ایجاد کرده‌است. بنابراین لازم است داده‌های فشار ته‌چاه در طول زمان، به نمودارهای مشتق فشار تبدیل شوند. داده‌های شبیه‌سازی، مطابق الگوریتم ارائه‌شده توسط بوردت و همکارانش که در حقیقت روشی استاندارد برای محاسبه مشتق از داده‌های چاه‌آزمائی است به داده‌های مشتق فشار تبدیل شده‌اند [۴۵]. الگوریتم مذکور با رابطه‌ی (۳-۱) قابل تعریف می‌باشد.
(۳-۱)
در معادله‌ی (۳-۱):
: t تابع زمانی، (ln(∆t و Δt))/(+Δt log((tp به‌ترتیب برای آزمایش کاهش و افزایش فشار
: p داده‌ی فشار ته‌چاه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...