دانلود پایان نامه و مقاله | فصل دوم ادبیات موضوعی پژوهش – 2 |
انتظارات: انتظارات از دیدگاه مشتری چیزی نیست مگر راضی بودن، جهت راضی نمودن مشتری باید نیازهای تعریفشده و انتظارات مبهم تعریفنشده مشتریان را از کیفیت خدمات شناسایی و آن را به زبان مهندسی تبدیل کرد.
ادراکات: مراد از ادراکات مشتری از خدمات این است که مشتری خدمت دریافت شده را چگونه ارزیابی میکند (لاولاک و رأی، ۲۰۰۰).
کیفیت خدمات: به مبنای مدل سروکوال میتوان کیفیت خدمات درک شده توسط مشتری را به وسیله آنالیز نتایج حاصله از مقایسه انتظارات و تجربیات (ادراکات) مشتری اندازهگیری کرد (جاوناریس و همکاران، ۲۰۰۳،۱۶۹).
مشتری: عبارت است از شخص حقیقی یا حقوقی که بهنوعی با سازمان ارتباط دارند و از کالا، خدمات آن بهرهمند میگردد.
مدل سروکوال: ارزیابی مشتری از کیفیت را به عنوان تابعی از شکاف بین خدمت درک شده و خدمت مورد انتظار معرفی می نماید.
مدل کانو: ارتباط بین رضایتمندی مشتری و عملکرد محصول یا خدمت را تشریح و روش مؤثری را برای طبقهبندی مشخصه های موردنظر مشتری در سه دسته مشخصات اساسی – عملکردی و هیجانانگیز ارائه می نماید.
رضایتمندی مشتریان: از مقایسه انتظارات و پیشبینیهای مشتریان از خدمات در مقابل ادراک آنها از خدمات دریافت شده، محاسبه و ارزیابی میگردد.
فصل دوم ادبیات موضوعی پژوهش
۱-۲ مقدمه
این فصل راجع به مباحث نظری پژوهش میباشد. در این فصل مباحث تئوریک موردبررسی قرار میگیرد. ساختار این فصل متشکل از ۵ بخش به شرح زیر میباشد.
بخش اول: تعاریف واژگان کلیدی مطرحشده در پژوهش ازجمله خدمت، کیفیت و…
بخش دوم: مدلهای مطرحشده در این رابطه را توضیح میدهد ازجمله مدل تحلیل شکافهای پنجگانه و هفتگانه کیفیت خدمات، مدل بهبود کیفیت خدمات سازمانی، مدل گذر خدماتی تعدیلشده
بخش سوم: روشهای سنجش کیفیت خدمات که شامل روش سروکوال و کانو است.
بخش چهارم: بانکداری الکترونیک و مباحث مورداستفاده آن در بانک پاسارگاد و موارد مشابه و مباحث جدید در این زمینه
بخش پنجم: پژوهشهای مشابه در زمینه بهکارگیری سروکوال و کانو
بخش اول
۲-۲ تعریف خدمت
خدمت عبارت از فعالیتی جانبی است که باهدف بهبود و ارتقای محصول اصلی انجام میگیرد [هاوکینز، دل و بست، راجر و کانی، کنت ۲۰۰۰، ۲۶]. گرچه فرایند این کار، ممکن است با یک کالای فیزیکی مرتبط باشد، اما اجرای خدمت لزوماًً نامحسوس است و معمولاً مالکیت هیچ یک از عوامل تولید را به دنبال ندارد (لاولاک، کریستوفر ۲۰۰۱،۳۴).
خدمت، فرآیندی است که در تعاملات بین مشتریان و کارکنان، منابع فیزیکی، کالاها و یا سامانههای ارائه کننده خدمت، روی میدهد تا راهحلی برای مسائل مشتریان باشد [گرونروس و وایلی،[۱]۲۰۰۰،۴۶]. تعریف خدمت، به دلیل تنوع آن، همواره کار سختی بوده است. آنچه موضوع را پیچیدهتر میکند، این است که اغلب، به دلیل غیر محسوس بودن بسیاری از داده ها و ستادهها، درک کردن روشی که خدمت در آن ایجاد و به مشتریان عرضه می شود، دشوار است. اکثر مردم برای تعریف تولید یا کشاورزی، مشکل چندانی ندارند، ولی برای تعریف خدمت دچار مشکل هستند [لاولاک، کریستوفر ۲۰۰۰،۳۴].
در دنیای امروز، افراد در محیطی زندگی میکنند که به طور روزافزون به سوی اقتصاد مبتنی بر خدمات پیش میرود. دیگر خدمات بخش کوچکی از اقتصاد به شمار نمیرود، بلکه به عنوان قلب ارزشآفرینی در اقتصاد مطرح است. دیگر خدمات به خدمات بانکی، پستی، بیمهای، بهداشتی و آموزش محدود نمی شود بلکه اغلب محصولاتی که خریداری میکنیم، عناصری از خدمت را نیز شامل میشوند. در واقع طیف وسیعی از کالاها برای داشتن مزیت رقابتی بر فعالیتهای مبتنی بر خدمت تکیهدارند. هماکنون خریدار یک خودرو یک بسته جامع از منافع خدمات و نه صرفاً یک خودرو را خریداری میکند. حتی کالاهایی نظیر تلویزیون و ماشین لباسشویی، معمولاً همراه خدماتی نظیر تحویل، تأمین مالی، بیمه و تعمیر همراه هستند [سیدجوادین و کیماسی، ۱۳۸۹،۱۱].
امروزه مفهوم خدمت به مشتریان، شامل تعاریف جدیدی است؛ چراکه ارائه خدمات فقط به بخش کوچکی در ساختمان مرکزی شرکت اختصاص ندارد؛ بلکه کل سازمان از مدیران عالی تا کارکنان عادی، همگی در برآورده ساختن نیازهای مشتریان موجود و بالقوه نقشی بر عهدهدارند. حتی اگر فردی در موقعیتی نباشد که به طور مستقیم از مشتری حمایت کند، میتواند از کارمندانی که به مشتریان خدمت میکنند، پشتیبانی کند. بر اساس این نگرش، خدمت به مشتریان، شامل کلیه اموری است که شرکت به منظور جلب رضایت مشتریان و کمک به آنها برای دریافت بیشترین ارزش از خدماتی که خریداری کردهاند، انجام میدهد. این تعریف جامع، همهچیز را دربر میگیرد. هر چیزی که اضافه بر خدمت هستهای، عرضه و موجب تفکیک آن از خدمات رقبا می شود، خدمت به مشتریان محسوب میشود [ونوس و صفائیان،۱۳۸۴،۵۱].
۱-۲-۲ خدمت در بازار کالا و خدمات
هر چیزی را که شرکتی به بازار عرضه میکند، گاه همراه با مقداری خدمت است. جزء خدمت میتواند بخش کوچک یا بزرگی از هر آنچه عرضه می شود باشد. در اینجا پنج طبقه ازآنچه به بازار عرضه می شود را میتوان از یکدیگر تفکیک کرد:
-
- کالای محسوس محض؛ اغلب، آنچه عرضه می شود کالای محسوس است؛ نظیر صابون، خمیردندان یا نمک. در اینجا هیچ خدمتی همراه کالا نیست.
-
- کالای محسوس همراه با خدمات؛ آنچه عرضه می شود از یک کالای محسوس همراه با خدمت یا خدماتی که برای افزایش جاذبه مصرفی به آن افزودهشده تشکیل می شود. برای مثال، یک تولیدکننده اتومبیل باید چیزی بیش از یک اتومبیل برای فروش داشته باشد.
-
- دورگه؛ آنچه در این طبقه عرضه می شود از دو بخش مساوی کالا و خدمات تشکیلشده است. برای مثال مردم به رستورانهایی بیشتر توجه میکنند که هم غذا و هم خدمات خوبی دارند.
-
- خدمت عمده همراه با کالا و خدماتی اندک؛ در این طبقه آنچه عرضه می شود اغلب خدماتی است که خدمات اضافی و یا کالاهایی همراه دارند. برای مثال، مسافران خطوط هواپیمایی خریدار حملونقل هستند. این سفر با دریافت اقلام محسوسی نظیر غذا و نوشیدنی، ته بلیت و یک مجله که در هواپیما به آنان دادهشده، همراه است. تحقق خدمت نیازمند وجود یک کالای سرمایهبر (اینجا هواپیما) است؛ اما قلم اصلی همان خدمت است.
- خدمت محض؛ آنچه عرضه می شود، خدمت است. مثلاً بچهداری، رواندرمانی و ماساژ دادن [کاتلر،۱۹۹۶،۸۰۹].
۳-۲ ویژگیهای خدمات
خدمات دارای ویژگیهایی هستند که آنها را از کالاها متمایز میسازد. این ویژگیها عبارتاند از:
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 02:36:00 ب.ظ ]
|