• تحقیقی در یونان در سال ۱۹۹۵ توسط کتسیکس، پیرسی و ایونیدیز[۹۱]انجام گرفته است. و به این نتیجه رسیده‌اند که تعهد مدیریت نسبت به صادرات و محرکهای صادراتی بر عملکرد تأثیر داشته است.
  • تحقیقی توسط ابی واستلر[۹۲]در سال ۱۹۸۹ انجام گرفته است و تعدادی از عوامل اثر گذار بر عملکرد صادراتی مانند محیط، ویژگیهای شرکت، شایستگی و استراتژی بازاریابی را شناسایی کرده‌اند.
  • تحقیقی توسط استیلس و آمبلر[۹۳]در سال ۱۹۹۴ انجام گرفته است و ویژگی های شرکت، روابط، استراتژی و محیط را جزء عوامل اثرگذار بر عملکرد صادراتی شناسایی کرده‌اند.

۳-۱.مقدمه
روش تحقیق چهارچوب عملیات یا اقدامات جستجوگرایانه برای تحقق هدف پژوهش، جهت آزمودن فرضیه یا پاسخ دادن به سوالهای تحقیق را فراهم می آوردو روش تحقیقی مناسب است که بر اساس گزاره های تحقیق انتخاب شود. لذاپس ازبررسی ادبیات عملکردصادراتی وسوابق تحقیقات انجام گرفته دراین زمینه،در این فصل محقق به توصیف روش تحقیق، جامعه آماری، روش نمونه گیری، ابزار اندازه گیری، بررسی پایائی، روائی و همچنین روش های آماری بکار رفته در تحقیق میپردازد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۲. روش تحقیق
انتخاب روش انجام تحقیق بستگی به هدف، ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد. به سخن دیگر هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید که چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا هر چه دقیقتر، آسانتر، سریعتر و ارزانتر به پاسخ یا پاسخهایی برای پرسشهای تحقیق دست یابد.(نادری و سیف نراقی،۱۳۸۱، ۶۰)
تحقیق حاضر با توجه به هدف از نوع تحقیقات کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده ها جزء تحقیقات توصیفی (غیرآزمایشی ) از نوع همبستگی و خاصاً مدل یابی معادلات ساختاری یا لیزرل می باشد. در تحقیق همبستگی که یکی از روش های تحقیقات توصیفی به شمار می رود رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق تحلیل می گردد. تحقیقات همبستگی را می توان بر حسب هدف به سه دسته تقسیم کرد :
الف : مطالعه همبستگی دو متغیری ( با هدف بررسی دو به دوی متغیرها )
ب: تحلیل رگرسیون ( با هدف پیش بینی تغییرات یک یا چند متغیر ملاک با توجه به تغییرات پیش بین)
ج: تحلیل ماتریس همبستگی یا کوواریانس ( با هدف بررسی کلی مجموعه همبستگی های متغیرهای مورد بررسی به منظورهایی چون تحلیل عاملی و مدل معادلات ساختاری ) (سرمد، بازرگان،حجازی،۱۳۸۴، ۹۶-۹۱)
۳-۲-۱. نقش تحلیل رگرسیون در تحقیقات مبتنی بر هدف پیش بینی
آمار شناسان معمولا مفهوم پیش بینی را در معنای برآورد به کار می برند . و از جمله
پرسش های خاص آمار شناسان در این مورد این است که تا چه اندازه می توانیم بنا بر نمراتی که فرد از سایر متغیرها بدست آورده است نمره ای را که او از متغیری مثل y بدست می آورد به خوبی پیش بینی کنیم . بنابراین می توان گفت که پیش بینی تلاشی است برای توصیف شرایط رویدادها یا برون دادهایی که هنوز مورد مشاهده قرار نگرفته اند از روی اطلاعات پایه ای که با رویداد مورد نظر ارتباط دارند . تحلیل رگرسیون یکی از روش های پر کار برد در مطالعات اجتماعی – اقتصادی می باشد . این روش ارتباط تنگاتنگی با ضریب همبستگی داشته و عموماً بطور همزمان در مطالعات مورد استفاده قرار می گیرد. تحلیل رگرسیون این امکان را برای محقق فراهم می کند تا تغییرات متغیر وابسته را از طریق متغیرهای مستقل ، پیش بینی و سهم هر یک از متغیرهای مستقل را در تبیین متغیر وابسته تعیین کند.(کلانتری، ۱۳۸۲، ۱۶۹)
۳-۲-۲.مدل یابی معادلات ساختاری
مدل یابی معادلات ساختاری یک تکنیک تحلیل چند متغیری بسیار کلی و نیرومند از خانواده رگرسیون چند متغیری و به بیان دقیق تر بسط مدل خطی کلی است که به پژوهشگر امکان می دهد مجموعه ای از معادلات رگرسیون را به گونه همزمان مورد آزمون قرار دهد.(هومن، ۱۳۸۴،۱۱)
مدل یابی معادلات ساختاری دارای دو مدل اساسی زیر می باشد:
۱- مدل یابی معادلات ساختاری ( تحلیل مسیر)
۲-مدل اندازه گیری(تحلیل عاملی تاییدی). (همان منبع،۱۷-۱۶)
۳-۲-۲-۱.تحلیل مسیر و مدل پیش بینی
تکنیک تحلیل مسیر یکی از روش های تحلیل داده های آماری است که بیشتر برای آزمون مدل های علّی به کار گرفته می شود و مستلزم تنظیم مدلی به صورت نمودار علّی است که به ما کمک می کند بدانیم چه می خواهیم بگوییم . در واقع کاربرد رگرسیون چند متغیری در ارتباط با تدوین بارز مدل های علّی و هدف آن بدست آوردن برآوردهای کمی در باب روابط علّی بین مجموعه ای از متغیرها می باشد.(همان منبع، ۴۵)
تحلیل مسیر معمولاً جهت دو نوع از تحقیقات اکتشافی و آزمون نظریه های ثانویه ( تائیدی ) مورد استفاده قرار می گیرد . یعنی محقق می تواند مجموعه داده ها را برای بررسی روابط غیر قابل پیش بینی متغیرها آزمون کند و به وسیله آزمون مدلهای مختلف ، مناسب ترین مدل را بدست آورد و همچنین می تواند نظریه ها را بر اساس ارتباط از پیش فرض شده مورد آزمون قرار دهد و از این راه مناسب ترین مدل را بدست آورد. مدل ساختاری مسیر را نمودار یا مدل مسیر می نامند . این مدل بر مبنای روابط علّی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته که در آن روابط و تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم متغیرها مشخص می گردد ، تنظیم می شود. (منصور فر،۱۳۸۵، ۱۹۵)
در طراحی مدل مسیر باید نظم علّی و تقّدم و تاخر متغیرها در نظر گرفته شود و این روابط بر اساس استنباط و استنتاج محقق از چارچوب نظری تحقیق تدوین می گردد . به همین دلیل پیش شرط استفاده از تحلیل مسیر برخورداری تحقیق از یک چارچوب تئوریکی منسجم و بر اساس عوامل تاثیر گذار در روابط منطقی بین این عوامل است. (کلانتری،۱۳۸۲، ۲۲۶)
در تحلیل مسیر اثرات افزایش متغیرها با اضافه شدن هر متغیر مدنظر قرار می گیرد ، بطوریکه این روابط از طریق مجموعه ای از معادلات بیان می شوند که نشان دهنده میزان وابستگی هر متغیر به متغیر قبلی است . اصل اساسی مورد نظر در تحلیل مسیر این است که هر ضریب همبستگی بین دو متغیر را می توان به مجموعه ای از مسیرها تجزیه کرد. به عبارت دیگر تحلیل مسیر برای تبیین دقیق تر روابط علّی متغیرها به تجزیه همبستگی بین متغیرها می پردازد. ( کلانتری، ۱۳۸۲، ۲۲۷)‌
مفروضه های تحلیل مسیر :
تحلیل مسیر بر مبنای مفروضاتی استوار است که عمده ترین آنها عبارتند از :‌
۱- روابط بین متغیرهای موجود در مدل خطی ، جمع پذیر و علّی هستند و روابط انحنایی وتعاملی لحاظ نمی گردند .
۲- متغیرهای باقیمانده با همدیگر و با متغیرهایی که قبل از آن در مدل قرار گرفته اند همبسته نیستند .
۳- جریان علّیت در دستگاه یک طرفه می باشد و علّیت بین متغیر ها ملحوظ نمی شوند. ( کرلینجر و پدها ورز،ترجمه حسن سرایی،۱۳۸۴، ۴۲۱ )
۳-۲-۲-۲.نمونه ای ازمدل یابی معادلات ساختاری(لیسرل)
فرض کنید مدل تدوین شده توسط محقق مدل شکل زیر باشد. در این مدل، پایگاه اقتصادی- اجتماعی (SES) و بهره هوشی (IQ) به عنوان متغیرهای بیرونی گرفته شده اند. به موجب این مدل، پایگاه اجتماعی- اقتصادی (SES) و هوش (IQ) در نیاز به موفقیت (nACH) تاثیر می گذارند؛ SES, IQ, nACH هم در میانگین نمره های درسی (GPA) تاثیر می گذارند.
جدول همبستگی های اولیه و بازسازی شده برای یک مدل چهار متغیری ۱۰۰ = N

۴
۳
۲
۱

GPA
nACH
IQ
SES

۳۳۰/۰
۴۱۰/۰
۳۰۰/۰
۰۰۰/۱
۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...