۶- تبادل اطلاعات جنایی با تعداد نامحدودی از کاربران با هر موقعیت مکانی و جغرافیایی

دسترسی به منابع فضای مجازی

۵

۱-(بوکر،۱۳۷۸)
۲-(دیاز،۱۳۷۸)
۳-(ام هس و بنت،۱۳۸۵)
۴- (لایل،۱۳۸۸)
۵-(هس و رابلسکی،۱۳۷۵)
۶-(کرارفورد،۱۳۷۸)
۷- (هال:۱۳۷۵)
۸-وکسلر،۱۳۷۸)
۹-(دیز،۱۳۷۸)
۱۰-( استرانبرگ، ۱۳۷۵)

۱-عکس برداری از نقطه ورودی،محل وقوع جرم و نقطه خروج از صحنه جرم
۲- ترسیم حقایق عینی و فیزیکی ، مکان دقیق و رابطه اشیاء و شواهد و مدارک از صحنه جرم
۳- ترسیم صحیح کروکی و بازسازی صحنه جرم
۴- اطلاعات بدست آمده در آزمایشگاه جنایی و گزارشات معاینات پزشکی قانونی
۵- انتخاب حقایق کلیدی, ثبت آنها به صورت اختصار، قابل درک و تجسم در طول زمان یادداشت برداری
۶- گزارشات فنی و کارشناسی، سازمان یافته با ترتیب زمانی که شامل کلیه حوادث و رویدادهای تحقیق باشند
۷- گزارشات فنی و کارشناسی، سازمان یافته با ترتیب زمانی که شامل کلیه حوادث و رویدادهای تحقیق باشند
۸- بازرسی های هدایت شده و سازمان یافته برای جلو گیری از امحاء شواهد و مدارک

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۹- جستجوی صحنه جرم به منظور تشخیص وقوع جرم، زمان وقوع جرم، شناسایی مجرم و چگونگی وقوع جرم
۱۰- شناسایی، بررسی، جمع آوری، ثبت و… مدارک عینی از جمله آثار انگشت، ردپا، گاز گرفتگی و
۱۱- شناسایی متهمین از طریق شناسایی تصویری، صف متهمین، تعقیب و مراقبت، ماموریت های مخفی و حملات ضربتی
۱۲- باز بینی و ارزیابی قرائن، شواهد و مدارک، گزارشات مربوطه، آماده نمودن شهود، گزارش نهایی و انجام جلسه ای با دادستان

فرایند کشف جرم

۶

فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱)مقدّمه:
یکی از ارکان مهم در فعّالیّت های پژوهشی متد و روش انجام آن است. اصولاً دستیابی به هدف های علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود، مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر همسو با موضوع تحقیق، روش اجرا اعتبار آن را افزایش خواهد داد. روش تحقیق نشانگر فرایند نظام مندی است که برای یا فتن پاسخ یک پرسش و یا راه حل یک مسأله اجرا می شود و مراحل گوناگون تحقیق را معین می سازد . و یکی از ارکان مهم هر فعالیت پژوهشی متدولوژی و روش انجام آن می باشد . به تعبیر دیگر روش شناسی طرح و نقشه اولیه ای است که سنگ بنای پژوهش بر آن استوار است. دستیابی به هدف های علمی میسر نخواهدبود مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد. در عرف دانش نیز روش را مجموعه شیوه هاو تدابیری دانسته اند که برای شناخت حقیقت و برکناری از لغزش بکار برده می شود . لذا ویژگیهای خاصی که هر روش علمی بایستی داشته باشد عبارتند از : انتظام ، عقلانی بود ، روح علمی و واقعیت گرایی ( ساروخانی ،۲۴۰:۱۳۷۸).
یکی از ارکان مهم هر فعالیت پژوهشی، متدولوژی و روش انجام آن می باشد. بطوریکه اگر یک تحقیق را به ساختمان مسکونی تشبیه کنیم، روش شناسی آن، طرح ونقشه اولیه ای است که ساختمان بر اساس آن بنا می گردد و می توان انتظار داشت که هر فردی که این نقشه و طرح را مورد بررسی قرار دهد قادرباشدساختمانی را که مبتنی بر آن ساخته خواهد شد درذهن تجسم نماید. به تعبیر علمی، روش تحقیق نشانگر فرایندی نظام مند است که برای یافتن پاسخ یک پرسش و یا راه حل یک مسأله اجرا می شود و مراحل گوناگون تحقیق را معین می سازد.در این فصل روش شناسی تحقیق مورد بحث قرار می گیرد.
برای این منظور ابتدا روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، ابزار اندازه گیری، شیوه های جمع آوری اطلاعات، روایی و پایائی مورد بحث قرار خواهد گرفت (وفادار،۱۲۵:۱۳۸۳).
۳-۲) نوع و روش تحقیق:
پژوهشگر پس از تهیه و تنظیم موضوع تحقیق باید درفکر انتخاب روش تحقیق باشد. هدف از انتخاب روش تحقیق این است که مشخص نماییم، برای بررسی موضوعی خاص چه روش تحقیقی لازم است و محقق چه روش و شیوه ای را اتخاذ کند تا او هرچه دقیق تر و سریع تر به پرسش یا پرسش های تحقیق مورد نظر دست یابد ( سرمد و دیگران،۸۱:۱۳۷۷).
تحقیقات علمی بر اساس دو مبنا یعنی نوع (هدف) و ماهیت (روش) تقسیم بندی می شـود. بر اساس هدف به سه گروه بنیادی ، کاربردی و عملی و بر اساس ماهیت و روش به پنج گروه تاریخی ، توصیفی، همبستگی ، تجربی و علٌی تقسیم می گردد( حافظ نیا،۵۶:۱۳۸۶).
در خصوص تحقیقات کاربردی[۱۶۱] دکترحافظ نیا می گویند: ایـن تحقیقـات بـا اسـتفاده از زمینـه و بـستر شناختی و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده، برای رفع نیازمندی های بشر و بهبـودو بهینه سازی ابرازها، روش ها، اشیاء و الگوها در جهت توسعه رفاه و آسایش و ارتقـاء سـطح زنـدگی انسان مورد استفاده قرار می گیرد. و در تحقیقات توصیفی، پیمایشی[۱۶۲] که به آن توصیفی زمینـه یـاب نیز گفته می شود به مطالعه ویژگی ها و صفات افراد جامعه می پردازد و هـدف آن شـناخت صـفات، ویژگی ها، عقائد، نگرش ها، رفتارها و انگیزه آنها در افراد جامعه از طریق مراجعه به آنهاسـت (حـافظ نیا، ۱۳۸۸، ۵۲ : ۶۲).
با توجه به اینکه تحقیق حاضر به جمع آوری اطلاعات (پاسخ به سؤالات) مربوط به وضعیت فعلی می پردازد.از نظر ماهیت تحقیقی توصیفی است. »تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد« ( سرمد و دیگران،۸۱:۱۳۷۷).
در تحقیقات توصیفی، محقق دخالتی در موقعیت ، وضعیت و نقش متغیر ها ندارد و صرفا” آنچه را وجود دارد مطالعه کرده به توصیف و تشریح آن می پردازد .در واقع این نوع تحقیق به مطالعه ویژگی ها و صفات افراد جامعه می پردازد و وضعیت فعلی جامعه آماری را در قالب چند صفت یا متغیر مانند سن،جنس،درآمد ،تحصیلات ، وضع زندگی،تأهل یابرخورداری ازوسیله یاامکاناتی خاص و…را مورد بررسی قرار می دهد وهدف آن شناخت صفات، ویژگیها، عقاید، نگرش ها، رفتارها و سایر مسائل افراد جامعه ازطریق مراجعه به آنهاست(حافظ نیا،۶۲:۱۳۸۶).
روش شناسی تحقیق حاضر از نظر نوع، کاربردی و از نظر روش های کمی گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایـشی است که در آن سعی بر مطالعه و توصیف مدیریت تبادل اطلاعات و ابعاد آن و میزان تاثیرگذاری بر فرایند کشف جرم می باشدکه مورد بررسی قرار گرفته است.
۳-۳-۱) متغییر مستقل:
متغییر مستقل در این پژوهش تاثیر موئلفه های مدیریت تبادل اطلاعات درناجا است، که در وضعیت موجود مورد سنجش قرار می گیرند و شامل: دسترسی مناسب به اطلاعات مردمی، ادارات داخلی پلیس های تخصّصی( پلیس کشف جرائم )، سایر پلیس های تخصّصی، سازمان ها و نهادهای خارج از ناجا و فضای مجازی، می شوند
۳-۳-۲) متغیر وابسته:
متغیر وابسته در این تحقیق که تابع متغیر مستقل است و یا در واقع معلول آن به حساب آمده، فرایند کشف جرم است. فرایند کشف جرم یک مفهوم کلّی است که اساس آن بر پایه دسترسی مناسب به اطلاعات بوده و با بهره گیری از مدیریت صحیح اطلاعات در ناجا امکان پذیر است.
۳-۴) جامعه آماری:[۱۶۳]
در این پژوهش با توجه به تخصصی بودن مطالب در دو بعد مدیریت تبادل اطلاعات و مأموریت ها و اقدامات انتظامی در راستای فرایند کشف جرم سعی شده در جهت رسیدن به نتیجه مطلوب با تلفیق این دو موضوع، جامعه آماری این تحقیق نیز تلفیقی از دو گروه موصوف را شامل شود، و از عمده معیارهای این افراد داشتن مشاغل اجرایی و مدیریتی، آگاهی داشتن از مدیریت تبادل اطلاعات و ابعاد آن، صاحب نظر در مسایل عملیاتی و انتظامی خصوصاکشف جرایم، بوده است. این جامعه به تعداد۱۴۱ نفر مجموع افراد زیر را شامل می شوند:
جدول شماره ۳-۱ : جامعه آماری

جمع

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...