Chi-squar= 6 .42 , df=1 , P-value= 0.01127 , RMSEA= 0.183
در جواب سؤال پژوهشی ” آیا مسیر علی اندازه گیری شده با مدل نظری برازش دارد؟ “
با توجه به مقدار خطای برآورد که بزرگتر از ۰۶/۰ است و نیز با توجه به نسبت ۲c به df از مقدار ۵ بزرگتر است بنابراین با داده های موجود، مدل اندازه گیری شده با مدل نظری برازش مطلوب ندارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

-بنابراین پاسخ سؤال فوق منفی است.
فصل پنجم
بحـث و نتیـجهگیـری
۵-۱ مقدمه
۵۴
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
در فصل حاضر، جهت نیل به هدف کلی پژوهش (نقش سوءاستفادهی دوران کودکی در نشانه های اختلالات خوردن با میانجیگری نقص در تنظیم هیجان) ابتدا با توجه به یافته های بدست آمده از روش تحلیل مسیر، به بررسی فرضیه ها و سؤالها پرداخته میشود و در مورد همسو بودن یا نبودن نتایج آنها با یافته های قبلی بحث شده و در نهایت به محدودیتها و پیشنهادهای پژوهشی اشاره میگردد.
۵-۲ بحث در مورد یافتهها
یافته های پژوهش نشان میدهد که نقش برخی از مؤلفه های سوءاستفادهی دوران کودکی در تعدادی از مؤلفه های شناختی عاطفی اختلالات خوردن معنیدار است. به طوریکه نقش سوءاستفاده جسمی،جنسی و بیاعتنایی جسمی در نشانه های گرایش به لاغری، هوشیاری درونی، پرخوری و بیاعتمادی بین فردی معنیدار است.
این یافتهها با مطالعات دیگران همراستا میباشد. آندروز، والنتین و والنتین(۱۹۹۵)، نشان دادهاند که زنان مبتلا به پرخوری، سابقهی سوءاستفاده شدن جنسی و جسمی در کودکی داشتهاند. استیگر و همکاران (۲۰۰۱)، که روابط بین تجربیات صدمه دیدن در کودکی و وارد کردن آسیب جسمانی به خود در سنین بالاتر را بررسی کردند، سعی دارند از ارتباط زیست- شیمیایی احتمالی بین سوءاستفاده شدن در دوران کودکی و اختلالهای خوردن آگاه شوند. هیلدبروچ(۱۹۸۸)، نشان داد، مادر دختری که در آینده به بیاشتهایی عصبی دچار میشود، نیازهای عاطفی کودک خود را به صورت همدلانه درک نمیکند. رورتی و یاگر(۱۹۹۶)،نشان دادهاند که آسیب و سوءاستفادهی دوران کودکی به ویژه سوءاستفادهی جنسی می توانند به صورت نیرومندی اختلالات خوردن بعدی را تبیین نمایند.
بخش دیگری از یافته های مطالعه حاضر نشان داد که نقص در تنظیم هیجان نقش مستقیم بر پرخوری دارد ولی در دیگر مؤلفه های شناختی-عاطفی اختلالات خوردن رابطه معنیداری نشان نداد.
۵۵
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
این یافته با مطالعات کزاجا، ریف، هیلبرت (۲۰۰۹)، که نشان دادند که کودکانی که نمیتوانند خوردن خود را کنترل کنند و دارای پراشتهایی عصبی هستند، بیشتر از راهبردهای نامطلوب هیجانی همچون شب ادراری و ناخن جویدن خصوصا در کنترل و تنظیم اضطراب و ترس استفاده میکنند. همچنین در تبیین این یافتهها میتوان گفت مدیریت هیجانهای خود و دیگران سبب قدرت سازماندهی و سازگاری فرد در موقعیتهای تحریک کننده میشود. فردی که توانایی مدیریت هیجانی رشد یافتهای دارد، آزاد از هر گونه اجبار بیرونی و درونی میتواند هیجانها را تجربه کند و یا از بروز آنها جلوگیری نماید. مشاهدهی رابطه معنیدار بین تنظیم هیجانی و پرخوری زنان با پژوهشهای کزجا و همکاران (۲۰۰۹)، جاروس و همکاران (۲۰۰۷) و موساپ (۲۰۰۷)، همخوانی دارد. افراد مبتلا به اختلالات خوردن در درک کردن هیجانهای خود و نامیدن آنها مشکل دارند، و به مرور زمان یاد میگیرند که خوردن میتواند وسیلهای را برای حل و فصل کردن حالتهای هیجانی ناخوشایند و مبهم تأمین کند (لئون، فولکرسان، پری و ایرلی- زالد، ۱۹۹۵).
نتایج پژوهش همچنین نشان داد که سوءاستفاده جنسی به عنوان یکی از مؤلفه های سوءاستفاده دوران کودکی نقش مستقیم در نقص در تنظیم هیجان دارد.
این یافته با مطالعات استیونز[۱۹۲]، گرهارت[۱۹۳]، گلداسمیت[۱۹۴]، هیس[۱۹۵]، چسنی[۱۹۶]، هوبفول[۱۹۷] (۲۰۱۳) که نشان دادند، سوءاستفاده دوران کودکی-فیزیکی، جنسی، عاطفی- باعث دشواری در تنظیم هیجان میشود، همسو میباشد. برلین و کسیدی،(۲۰۰۳)؛ شیپمن، (۲۰۰۷ )؛ اسپینراد ، استیفتر ، دونلان مککال و ترنر،(۲۰۰۴ ) که نشان دادهاند، در بزرگسالان، سوءاستفادهی هیجانی دوران کودکی ( CEA ) گزارش شده توسط فرد با بازداری هیجانی و سبک اجتنابی فرد و عدم پذیرش هیجانی مرتبط است و به طور خلاصه، سوء استفاده هیجانی با الگوهای غیرانطباقی تنظیم هیجان در هر دو دورهی کودکی و بزرگسالی ارتباط دارد. این مطالعه با یافته های بدست آمده همسو نبوده است.
دیگر نتایج پژوهش حاضر نشان داد که نقش سوءاستفادهی دوران کودکی بواسطه نقص در تنظیم هیجان در نشانه های اختلالات خوردن معنیدار نیست.
۵۶
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
این نتایج با پژوهشهای دیگری ( بورنز، فیشر، جکسون و هاردینگ، ۲۰۱۱ ) که بر روی نقش سوءاستفاده دوران کودکی در نشانه های اختلالات خوردن با میانجیگری نقص در تنظیم هیجان انجام گرفته است و یافتهها از تأثیر سوءاستفاده دوران کودکی بر نشانه های اختلالات خوردن حمایت کرده است، مغایرت دارد. همچنین با مطالعات این یافتهها با مطالعات هوند و اسپلاج (۲۰۰۶ )، کندی، سمرا و گورزالکا (۲۰۰۷ )، کنت و والر(۲۰۰۰ )، کنت، والر و داگنان ( ۱۹۹۹ )، والر، کروستورفین و مونتفورد ( ۲۰۰۷ )، نیز مغایرت دارد.
در قسمت دیگری از یافته های این پژوهش مشخص شد که سوءاستفاده جنسی بواسطه نقص در تنظیم هیجان بر روی نشانه های پرخوری تأثیر معنیدار و مثبت دارد.
این یافتهها با مطالعات بورنز، فیشر، جکسون و هاردینگ، (۲۰۱۱ ) که نشان دادند، هر سه مؤلفه سوءاستفادهی دوران کودکی یعنی سوءاستفاده جسمی، جنسی و هیجانی-عاطفی بواسطه نقص در تنظیم هیجان در نشانه های اختلالات خوردن بعدی، تأثیرگذار هستند، همسو میباشد. این نتایج همچنین با مطالعات هوند و اسپلاج (۲۰۰۶ )، کندی، سمرا و گورزالکا (۲۰۰۷ )، کنت و والر(۲۰۰۰ )، کنت، والر و داگنان ( ۱۹۹۹ )، والر، کروستورفین و مونتفورد ( ۲۰۰۷ ) همسو بوده است.
۵محدودیتهای پژوهش
۵۷
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
اثر جنسیت در پژوهش حاضر بررسی نشده است.
ابزارهایی که در این مطالعه برای اندازه گیری متغیرها مورد استفاده قرار گرفته است، از نوع ابزارهای خود گزارشی[۱۹۸] بود.
۵-۴ پیشنهادات پژوهشی
پیشنهاد میشود این پژوهش بر سایر گروه های سنی و نمونه های بالینی نیز صورت گیرد.
جهت کسب نتایج دقیقتر و کاهش خطا، پیشنهاد میشود از فرم بلند پرسشنامه ها استفاده شود.
در مطالعات بعدی، نقش میانجیهای شناختی و رفتاری دیگری مورد بررسی قرار گیرد.
منابع
و
مآخذ
آزادی، مهران (۱۳۹۰). تنظیم هیجان اختلالهای اضطرابی: مروری یکپارچهنگر.مجله روانشناسی تحولی، روانشناسان ایرانی، شماره ۳۰.
۵۹
منابع و مآخذ
ابواقاسمی، عباس؛ بیگی، پروین؛ نریمانی، محمد (۱۳۹۰). بررسی اثربخشی دو روش آموزشی شناختی-رفتاری و مهارتهای تنظیم هیجان بر خودکارامدی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره ۲۲ ، ۲۱-۴۲
پورقاسم گرگری، بهرام؛ کوشاور، دنیز؛ سید سجادی، ندا؛ کرمی، صفورا؛ شاهرخی، حسن ( ۱۳۸۷ ). خطر اختلالات خوردن در دانشآموزان دبیرستانی دختر تبریز در سال ۱۳۸۶. مجله روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ۴ ، ۲۶- ۲۱ .
حیدرئی، علیرضا؛ اقبال، فرشته (۱۳۸۹). رابطه دشواری در تنظیم هیجان سبکهای دلبستگی و صمیمیت با رضایت زناشویی در زوجین صنایع فولاد شهر اهواز.مجله یافته های نو در روانشناسی
خان پور اردستانی، سمانه؛ صادقپور، شیرین؛ آذربایجانی، آذین؛ حسن زاده کشتلی، عمار (۱۳۹۰). اختلال پورخوری:یک مقاله مروری. مجله تحقیقات علوم رفتاری، شماره ۵، ۴۳۲-۴۵۱
رستمی، رضا؛ زارعی، جمیله؛ ضمیری نژاد، سمیه (۱۳۸۸). بررسی سابقه سوءاستفاده ر دوران کودکی معتادان مرد در مقایسه با جمعیت غیر معتاد.
شایقیان، زینب؛ وفایی، مریم (۱۳۸۸). بررسی شاخصهای روانسنجی سیاههی علائم اختلال خوردن (EDI) در دانشآموزان دختر پایه دوم دبیرستانهای تهران.مجله مطالعات روانشناختی، دوره ۶ ، شماره ۲
شهنی ییلاق، منیجه؛ میکائیلی، نیلوفر؛ شکرکن، حسین؛ حقیقی، جمال (۱۳۸۷).بررسی شیوع کودکآزاری و پیش بینی این متغیز از طریق سلامت عمومی والدین، سازگاری، عزت نفس و عملکرد تحصیلی دانشآموز و متغیرهای جمعیتشناختی در دانشآموزان دختر آزاردیده و عادی دوره راهنمایی شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، شماره ۱ و۲ ،۱۹۴- ۱۶۷
صالحی، اعظم؛ باغبان، ایران؛ بهرامی، فاطمه؛ احمدی، سیداحمد (۱۳۹۰). تأثیر دو روش آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل فرایند گراس و رفتار درمانی دیالکتیک بر علائم مشکلات هیجانی. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، سال اول، شماره ۲، ۴۹- ۵۴
۶۰
منابع و مآخذ
صالحی، اعظم؛ باغبان، ایران؛ بهرامی، فاطمه؛ احمدی، سیداحمد (۱۳۹۰). رابطه بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و مشکلات هیجانی با توجه به عوامل فردی و خانوادگی. فصلنامه مشاوره و روان درمانی خانواده، شماره ۱، ۱- ۱۸
عسگری، پرویز؛ پاشا، غلامرضا؛ امینیان، مریم (۱۳۸۸). رابطه تنظیم هیجانی، فشارهای روانی زندگی و تصویر از بدن با اختلالات خوردن در زنان. فصلنامهی اندیشه و رفتار، شماره ۱۳ ، ۶۵- ۷۸
کاپلان و سادوک (۲۰۰۷). خلاصه روانپزشکی، علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی، ویراست دهم، ترجمه: دکتر فرزین رضاعی. انتشارات ارجمند(۱۳۸۷).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...