هماهنگی

۰٫۲۸۸**

۱٫۰۰۰

مشارکت

۰٫۱۰۵**

۰٫۵۸۳

۱٫۰۰۰

ارتباطات

۰٫۰۴۳**

۰۴۳۲**

۰٫۳۹۸*

۱٫۰۰۰

جدول فوق نشان میدهند که ضرایب همبستگی بین متغیرهای مستقل در هر سه جدول پایین تر از ۰٫۷ بوده، لذا متغیرهای مستقلی که درصدد تاثیر گذاری و تبیین متغیر وابسته هستند با همدیگر همبستگی قوی نداشته و جهت ارزیابی متغیرهای وابسته در کنار یکدیگر مطلوب ارزیابی میشوند.

۴-۲-۳- مدل اندازه گیری[۱۳۶] و اعتبار و پایایی سازه ها

به منظور آزمون فرضیات تحقیق از روش معادلات ساختاری با بهره گرفتن از نرم افزار AMOS استفاده شده است. تجزیه‌ و تحلیل ساختارهای کواریانس یا مدل‌سازی علّی یا مدل معادلات ساختاری، یکی از اصلی‌ترین روش‌های تجزیه‌وتحلیل ساختارهای داده‌ای پیچیده است و به معنی تجزیه ‌و تحلیل متغیرهای مختلفی است که در یک ساختار مبتنی بر تئوری، تأثیرات همزمان متغیرها را برهم نشان می‌دهد. این روش، ترکیب ریاضی و آماری پیچیده‌ای از تحلیل عاملی، رگرسیون چند متغیره، و تحلیل مسیر است که در یک سیستم پیچیده گردهم آمده تا پدیده‌های پیچیده را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهد. مدل معادلات ساختاری به دو فاز کلی تحلیل عاملی تائیدی و تحلیل مسیر تقسیم میشود. در قسمت اندازه گیری ارتباط نشانگر ها یا همان سوالات پرسشنامه با سازه ها مورد بررسی قرار میگیرد و در قسمت ساختاری ارتباط عاملهای مورد بررسی با یکدیگر جهت آزمون فرضیات مورد توجه هستند. در روش شناسی مدل معادلات ساختاری، ابتدا به ساکن لازم است تا روایی سازه[۱۳۷] مورد مطالعه قرار گرفته تا مشخص شود نشانگر های انتخاب شده برای اندازه گیری سازه های مورد نظر خود از دقت لازم برخوردار هستند. یعنی آیا سوالات برای اندازه گیری متغیرها درست انتخاب شدهاند یا خیر؟ برای این منظور از تحلیل عاملی تائیدی(CFA[138])، استفاده میشود. به این شکل که بار عاملی هر نشانگر با سازه خود دارای مقدار بالاتر ۰٫۴ باشد. در این صورت این نشانگر از دقت لازم برای اندازه گیری آن سازه یا صفت مکنون برخوردار است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

بر اساس نتایج جدول ۴-۱۲ مشخص می شود که نشانگر های باقی مانده در هر سازه به دلیل داشتن مقدار بیشتر از ۰٫۴ از اهمیت لازم برای اندازه گیری برخوردار هستند و لذا روایی سازه[۱۳۹] که برای بررسی دقت و اهمیت نشانگر های انتخاب شده برای اندازه گیری سازه ها، انجام شد نشان میدهد که نشانگرها، ساختارهای عاملی مناسبی را جهت اندازه گیری ابعاد مورد مطالعه در مدل تحقیق فراهم میآوردند. زیرا نشانگرهایی که برای اندازه گیری مفهوم وابسته خود دارای سطح معنی داری کمتر از ۴/۰ عملا از کارایی لازم برخوردار نبوده و در فرایند مدلسازی کنار گذاشته خواهند شد.
در ادامه مباحث مطرح شده در قالب مدلهای شماتیک و جداول کمی ارائه شدهاند. ابتدا مدل اندازه گیری متغیرهای اصلی و فرعی پژوهش ارائه میشود که بصورت شکل ۴-۷ و ۴-۸ نمایه میشود. شاخصهای برازش مدلها در جداول زیر مدل نمایان میباشد و نشان دهنده رضایتبخش بودن مدل میباشد.

شکل ۴-۷: مدل اندازه گیری متغیر ارتباطات درون سازمانی و ابعاد آن
در شکل ۴-۷ intra: معادل ارتباطات درون سازمانی، co: معادل هماهنگی، par: معادل مشارکت، comm: معادل ارتباطات می باشد.
جدول شماره ۴-۱۰: شاخصهای برازش مدل اندازه گیری ارتباطات درون سازمانی

شاخص

مقدار

کای اسکوار تقسیم بر درجه آزادی

۳۵۴/۲

شاخص نرم‌شده برازندگی (NFI)

۹۲/۰

شاخص برازندگی فزاینده (IFI)

۹۱/۰

شاخص برازندگی تطبیقی (CFI)

۹۲/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...