ناوهای هوایی بهداری یعنی هواپیماهایی که منحصراً برای تخلیه بیماران و زخمداران و همچنین برای حمل و نقل کارکنان و لوازم بهداری استعمال می شوند مورد حمله قرار نخواهد گرفت بلکه در حین پروازهایی که در ارتفاعات و ساعات و مسیرهای مصرح و معین بین کلمه متخاصمین ذیربط می نمایند توسط متخاصمین محترم شمرده خواهند شد.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

علامت مشخصه مذکور در ماده ۳۸ روی سطوح فوقانی و تحتانی و طرفین آنها در کنار رنگهای پرچم ملی به طور وضوح نقش خواهد شد. به علاوه باید هر گونه علائم با وسایل تشخیص دیگری را که به موجب موافقت نامه بین متخاصمین خواه در بدو جنگ و خواه در حین مخاصمات معین گردد داشته باشند پرواز برفراز خاک دشمن یا خاکی که دشمن اشغال کرده ممنوع است مگر اینکه قرار دیگری در این باب داده شده باشد.
ناوهای هوایی بهداری باید هر اخطاری که برای فرود آمدن آنها داده می شود اطاعت نمایند ناوهای هوایی که بدین طریق بر زمین نشینند می توانند پس از بازرسی که احیاناً در آنها بعمل آید با سرنشین خود مجدداً پرواز کند.
در صورتی که هواپیما بی خبر بر روی خاک دشمن یا در اراضی اشغالی دشمن فرود آید زخمداران و بیماران و کارکنان هواپیما اسیر جنگی خواهند شد با کارکنان بهداری آن بر طبق ماده ۲۴ و مواد مابعد آن رفتار خواهد گردید.
ماده ۳۷: ناوهای هوایی بهداری متعلق به دولت های متخاصم می توانند با قید شروط بند دم از فراز خاک کشورهای بی طرف پرواز کنند و در صورت لزوم برای توقف آنی در خاک یا آبهای آنها فرود آیند.
برای این منظور باید قبلاً عبور خود را از خاک آن کشورها به کشورهای مزبور اطلاع دهند و به هر گونه اخطار مبنی بر فرود آمدن بر روی خاک یا آب اطاعت کنند. در طول پرواز خود فقط در صورتی از حمله مسون خواهند بود که در ارتفاعات و ساعات و طبق مسیری که قبلاً بین دولت متخاصم با دولت های بی طرف ذیربط قرار نشده باشد پرواز نمایند همواره دولت های بی طرف می توانند شرایط یا تصمیمات برای پرواز یا فرود آمدن ناوهای هوایی بهداری در خاک خود معین نمایند شرایط یا تقییقات احتمالی مزبور نسبت به کلیه دولت های متخاصم علی السویه اجرا خواهد شد.
زخمداران و بیماران که با موافقت زمامداران محلی به وسیله هواپیماهای بهداری در خاک بی طرف پیاده شوند باید توسط آن کشور بی طرف در مواردی که حقوق بین الملل مقرر می دارد نگه داشته شوند تا نتوانند مجدداً در عملیات جنگی شرکت نمایند مگر آنکه در این خصوص قرار دیگری بین دولت بی طرف با دولت های متخاصم داده شده باشد. هزینه بیمارستان و نگاهداری این اشخاص به عهده دولت متبع آنان خواهد بود. ↑
. ماده ۱۸ کنوانسیون ژنو ۱۹۲۹٫
هواپیماهایی که به عنوان وسایل حمل و نقل بهداری استفاده می شوند باید در طی دوره ای که آنها منحصراً به تخلیه بیماران و مجروحان و حمل و نقل کارکنان بهداری و تجهیزات آنها اشتغال دارند از حمایت های کنوانسیون بهره مند شوند. این هواپیماها باید به رنگ سفید باشند و علامت مشخص مذکور در ماده ۱۹ در سطوح فوقانی و تحتانی و طرفین آنها در کنار پرچم ملی به وضوح نقش شود در صورت فقدان مجوز خاص و صریح، پرواز برفراز خطوط جنگی و مناطق واقع در جلوی درمانگاه کمک های اولیه و ایستگاه تخلیه بیماران به طور کلی برفراز قلمرو دشمن یا سرزمین اشغالی ممنوع است. هواپیماهای بهداری باید از هر گونه درخواست فرودتبعیت کنند.
در صورت فرود اینچنینی با فرود اضطراری در قلمرو دشمن با قلمرو اشغالی مجروحان و بیماران و همچنین کارکنان بهداری و وسایل آنها از جمله هواپیما از مزایای کنوانسیون حاضر بهرمند می شوند.
خلبان، مکانیک ها، متصدیان تلگراف بی سیم باید به کشور متبوعشان بازگردانده شوند. مشروط بر آنکه آنها تا پایان مخاصمات صرفاً در خدمت بهداری به کار گرفته شوند. ↑
. ماده ۴۰ کنوانسیون دوم ژنو
ناوهای هوایی دولت های متخاصم می توانند با قید شروط بند دوم از فراز خاک کشورهای بی طرف عبور کنند و در صورت لزوم برای توقف آنی در خاک یا آبهای آنها فرود آیند. برای این منظور باید قبلاً عبور خود را از خاک آن کشورها به کشورهای مزبور اطلاع دهند و به هر گونه اخطار مبنی بر فرود آمدن روی خاک یا آب اطاعت کنند. در طول پرواز خود فقط در صورتی از حمله مصون خواهند بود که در ارتفاعات و ساعات و طبق مسیری که قبلاً بین دول متخاصم با اول بی طرف ذیربط قرار شده باشد پرواز نمایند.
معهذا دول بی طرف می توانند شرایط یا تضییقاتی برای پرواز یا فرود آمدن هواپیماهای بهداری در خاک خود معین نمایند. شرایط یا تضییعقات احتمالی مزبور نسبت به کلیه دول متخاصم علی السویه اجرا خواهند شد.
زخمداران، بیماران و غریقانی که با موافقت زمامداران محلی به وسیله ناوهوایی در خاک بی طرف پیاده شوند باید توسط آن کشور بی طرف در مواردی که حقوق بین الملل مقرر می دارد نگاهداشته شدند تا نتوانند مجدداً در عملیات جنگی شرکت کنند. مگر آنکه در این خصوص قرار دیگری بین دولت بی طرف مزبور با دول متخاصم داده شده باشد. هزینه بیمارستان و نگاهداری این اشخاص به عهده دولت متبوع آنان خواهد بود. ↑
ماده ۴۲: سرنشینان هواپیما
۱) هیچ یک از اشخاصی را که در حال اضطرار با چتر نجات از یک هواپیما …
ماده ۴۹٫ تعریف حمله و دامنه اجرا
…. بند سوم: مقررات این بخش شامل هر جنگ زمینی، هوایی و یا دریایی گردد که می تواند بر سکنه و افراد و اموال غیرنظامی لطمه بزند. این مقررات همچنین شامل کلیه حمله هایی می شود که از طریق دریا یا

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...