که در آن:
: تعداد مشتری‏ها در بار i ام
: نرخ عیب متوسط در بار i ام
: مدت خاموشی متوسط سالانه بار i ام
شاخص انرژی تأمین نشده سیستم:

(‏۲‑۱۲)

که در آن:
: مقدار انرژی تأمین نشده بار i ام
شاخص هزینه خاموشی مورد انتظار سیستم:

(‏۲‑۱۳)

در این رابطه هزینه خاموشی بار i ام است.
پروفیل ولتاژ شبکه
تأثیر تولید پراکنده بر روی ولتاژ و تنظیم ولتاژ شبکه
در ﺳﻴﺴﺘﻢ‏ﻫﺎی ﺗﻮزﻳﻊ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﭗ ﺗﺮاﻧﺴﻔﻮرﻣﺎﺗﻮر و ﺧﺎزن‏ﻫﺎ، وﻟﺘﺎژ ﻧﻘﺎط ﺑﺎر ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻲ‏ﮔﺮدد. در اﻳﻦ روش‏ﻫﺎ ﻓﺮض ﻣﻲ‏ﺷﻮد ﻛﻪ ﻣﺴﻴﺮ اﻧﺘﻘﺎل ﺗﻮان از ﭘﺴﺖ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺑﺎرﻫﺎ ﻣﻲ‏ﺑﺎﺷﺪ. بکارگیری DG در سیستم توزیع ﺳﺒﺐ ﻣﻲﺷﻮد ﻣﺴﻴﺮ اﻧﺘﻘﺎل ﺗﻮان ﻣﻌﻜﻮﺳﻲ ﻧﻴﺰ در ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻳﺠﺎد ﺷﻮد ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ روش‏های ﺗﻨﻈﻴﻢ وﻟﺘﺎژ ﻣﻌﻤﻮل را دﭼﺎر اﺧﺘﻼل ﻛﻨﺪ. ﺑﻪ اﻳﻦ دﻟﻴﻞ ﺟﺎﻳﺎﺑﻲ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ DGها ﻣﻲ‏ﺗﻮاﻧﺪ ﺳﺒﺐ ﺷﻮد، وﻟﺘﺎژ ﺷﺒﻜﻪ از ﻣﺤﺪوده ﻣﺠﺎز ﺗﺠﺎوز ﻧﻤﺎﻳﺪ. به عنوان مثال اگر یک واحد DG در پایین دست یک تنظیم‏کننده ولتاژ یا یک ترانسفورماتور تغییر تپ بار (LTC)[16] قرار گیرد، آنگاه کنترل تنظیم ولتاژ نمی‏تواند مقدار تقاضای فیدر را به درستی اندازه‏گیری نماید. شکل ‏۲‑۲ پروفیل ولتاژ را با حضور DG و در نبود DG نشان می‏دهد. مقدار ولتاژ با حضور DG کمتر می‏شود. دلیل آن را می‏توان بدین صورت بیان کرد که با حضور DG، بار مشاهده شده توسط جبران‏کننده افت خط کاهش می‏یابد. همین مسأله باعث می‏شود تنظیم کننده، ولتاژ انتهای خط را در مقادیر کافی تنظیم ننماید. این پدیده در تضاد با مزیت پشتیبانی ولتاژ DG است که معمولاً عنوان می‏شود. از جمله راه‏حل‏های جلوگیری از پیش آمدن این مشکل می‏توان به جابجایی واحد DG به ناحیه بالادستی تنظیم‏کننده اشاره کرد، که همیشه این راه‏حل امکان‏پذیر نمی‏باشد. راه‏حل دیگر استفاده از یک کنترل تنظیم‏کننده اضافی برای خروجی DG می‏باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شکل ‏۲‑۲: تأثیر DG بر تنظیم ولتاژ روی یک فیدر توزیع [۲۵].
همچنین در بعضی حالات حضور DG ممکن است سبب بالا رفتن مقدار ولتاژ شود. برای جلوگیری از نامناسب شدن ولتاژ مصرف‏کننده‏ها باید تأثیر DG بر ولتاژ مورد بررسی قرار گیرد. ﻳﻚ راه دﻗﻴﻖ ﺑﺮای بررسی ﺗﻨﻈﻴﻢ وﻟﺘﺎژ در ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎی ﺗﻮزﻳﻊ ﺑﺎ ﺣﻀﻮر DG، اجرای شبیه‏سازی ﭘﺨﺶبار با بهره گرفتن از نرم‏افزاری است که ﻗﺎدر ﺑﻪ تحلیل ﭼﻨﺪ واحد DG ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﻨﻈﻴﻢﻛﻨﻨﺪﮔﺎن وﻟﺘﺎژ ﺑﺎﺷﺪ. توان تزریقی DG ممکن است ولتاژ نقاط نزدیک به DG را از محدوده مجاز خارج ننماید ولی در مناطق پایین‏دستی دورتر مشکل ایجاد کند. این مسأله حائز اهمیت است که روش مورد استفاده قادر به تشخیص این حالت باشد [۲۵].
نحوه ارزیابی شاخص پروفیل ولتاژ
مجموع اختلاف ولتاژ هر شین با ولتاژ مطلوب، به عنوان شاخص بهبود پروفیل ولتاژ لحاظ می‏گردد. ولتاژ مطلوب معمولاً یک پریونیت در نظر گرفته می‏شود [۳۵]. جهت محاسبه این شاخص می­توان از رابطه زیر بهره برد.

(‏۲‑۱۴)

که در آن:
: ولتاژ شین i ام
: ولتاژ مرجع
پایداری ولتاژ شبکه
تأثیر تولید پراکنده بر روی پایداری ولتاژ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...