• تمامی سنجه­ های عملکرد( رشد دانشجو، سهم بازار، کیفیت آموزش و خدمات) به طور مثبتی با بازارگرایی دانشگاه ­های خصوصی در بنگلادش رابطه دارد.

●دیوید مارتین رویز[۸۷](۲۰۱۲) به بررسی ارتباط بین بازرگرایی شرکت، موفقیت در نوآوری محصول و عملکرد شرکت می ­پردازد. وی برای جمع‌ آوری اطلاعات مقاله­اش تحت عنوان “آیا رفتار بازارگرایی شرکت بر موفقیت­های نوآوری اثر دارد؟” ۲۹۴ پرسشنامه به نمونه ­هایی از سازمان­ های صنعتی نوآور ارسال کرده و با عودت۸۴ پاسخ ‌به این نتیجه می‌رسد که:

  • بین بازار­گرایی و موفقیت محصول جدید رابطه-ای مثبت وجود دارد و در این ارتباط به نقش میانجی جدید بودن محصول نیز پی برد.

●اوموتایو اوینیی[۸۸] (۲۰۱۳) در مقاله­ای تحت عنوان “تعهد سازمانی و بازارگرایی در شرکت­های غیرنفتی کشور” به رابطه­ بین بازارگرایی و تعهد سازمانی در بخش­های غیر نفتی شرکت­های کشورهای در حال توسعه می ­پردازد. وی برای این منظور اطلاعات مورد نیاز خود را از ۱۹۰مدیر در شرکت­های غیر نفتی جمع‌ آوری می­ کند و با تحلیل خود ‌به این نتیحه می­رسد که:

  • تعهد سازمانی بر بازارگرایی به طور مثبتی اثر می­ گذارد و باور مدیران ارشد و سیستم­های پاداش سازمانی در اجرای بازار­گرایی نقش مهمی دارا هستند.

مطالعات بازارگرایی در داخل

اعرابی و سلطان محمدی(۱۳۸۸) در مقاله­ای تحت عنوان”تأثیر بازارگرایی بر عملکرد شرکت­های ایرانی فعال در بازار بورس تهران” نحوه­ اندازه گیری سازه بازارگرایی را ‌بر اساس مفهوم پردازی نارور و اسلاتر در شرایط خاص محیطی ایران مورد توجه قرار داده و تأثیر بازارگرایی را بر عملکرد شرکت های ایرانی بررسی ‌می‌کنند . همچنین نقش تعدیل کننده عوامل محیطی شدت تغییرات بازار، شدت رقابت و قدرت خریداران را در این رابطه آزمون می­نمایند. برای این منظور، داده ­های می‌دانی در خصوص بازا رگرایی و عملکرد از طریق پرسشنامه­هایی که بین ۳۷۳ شرکت عضو سازمان بورس و اوراق بهادار تهران توزیع شده جمع‌ آوری گردیده است. نتایج تحقیق حاکی از این است که:

    • بازارگرایی بر عملکرد ذهنی، عینی و کلی تأثیر معنادار و مثبت دارد؛

    • قدرت خریداران، نقش تعدیل کننده در رابطه بین بازارگرایی و عملکرد ذهنی و کلی دارد؛

    • عوامل شدت رقابت و شدت تغییرات بازار، تعدیل کننده این رابطه نیستند.

    • حسینقلی­پور، انصاری، الهی گل، یوشانلویی(۱۳۹۰) در مقاله­ای با عنوان” تاثیر بازاریابی درونی بر بازارگرایی با وجود متغیر های میانجی تعهدسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بنگاه­های مالی: موردکاوی بانک ملت شهر تهران” به بررسی رابطه بین بازاریابی درونی و بازارگرایی با تأکید بر وجود متغیرهای میانجی رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی در بانک ملت شهر تهران به عنوان یک بنگاه مالی- خدماتی می­پردازند. آن ها برای این منظور داده ­های خود را با ۲۶۱پرسشنامه و همچنین نظر خبرگان جمع‌ آوری نموده و با این نتیجه رسیدند که:

    • رابطه معنادار بین بازاریابی درونی و بازارگرایی در بانک ملت شهر تهران وجود دارد؛

    • رابطه­ مثبت و معنادار بین بازاریابی درونی و رفتار شهروندی سازمانی، تعهد سازمانی در بانک ملت شهر تهران وجود دارد.

    • پاکدل، نایب زاده و دهنوی(۱۳۹۰) در مقاله­ای با عنوان”ارزیابی تاثیر بازارگرایی ، نوآوری و وفاداری مشتری بر عملکرد کسب و کار در صنعت پوشاک پل” به بررسی رابطه بازارگرایی، نوآوری و وفاداری مشتریان با عملکرد کسب و کار گروه پوشاک پل ‌می‌باشد؛ در راستای دستیابی ‌به این هدف پرسنل واحدها ی تولید، اداری، مالی، بازرگانی، کنترل کیفیت، انبارداری و طراحی گروه پوشاک پل به عنوان جامعه آماری تحقیق جهت جمع‌ آوری داده ­ها در نظر گرفته شده و با بهره گرفتن از پرسشنامه­ استاندارد شده در تحقیقات بین‌المللی مورد سوال قرار گرفتند .نتایج این تحقیق حاکی از آن است که:

    • در گروه پوشاک پل افزایش درجه نوآوری نتیجه افزایش سطح بازارگرایی بوده و این امر خود به عملکرد نوآوری بهتر در شرکت می­انجامد؛

    • نتیجه رشد عملکرد نوآورانه شرکت نیز افزایش وفاداری مشتریان است که در نهایت افزایش سطح عملکرد کسب و کار را به دنبال دارد.

    • حاجی جلیلی(۱۳۹۰) در پایان نامه­ کارشناسی ارشد خود تحت عنوان”بررسی تأثیر بازارگرایی و قابلیت ­های نوآوری بر عملکرد شرکت در صنعت لبنیات” به بررسی تأثیر بازارگرایی و قابلیت ­های نوآوری بر روی عملکرد شرکت­های فعال در صنعت لبنیات تحت یک مدل معادله ساختاری می ­پردازد و ‌به این نتیجه می­رسد که:

    • بازارگرایی به طور مستقیم و غیر مستقیم بر عملکرد با توجه به قابلیت ­های نوآوری برای شرکت­های فعال در صنعت لبنیات مثبت است.

    • تأثیر غیر مستقیم از تأثیر مستقیم بیشتر است و حاکی از آن است که متغیر قابلیت نوآوری به عنوان یک متغیر میانجی در رابطه میان بازارگرایی و عملکرد مؤثر است.

    • هانیه کبیری(۱۳۹۰) در پایان نامه­ خود با عنوان” بررسی تأثیر بازارگرایی بر گرایش کارافرینانه در بانک اقتصاد نوین” به بررسی تأثیر بازارگرایی بر گرایش کارآفرینانه می ­پردازد و ‌به این نتیجه می ­پردازد که:

    • بازارگرایی بر گرایش کارآفرینانه تأثیری مثبت و معنادار دارد؛

  • بازارگرایی بر هر یک از مؤلفه­ های گرایش کارآفرینانه اثری مثبت و معنادار دارد.

تاریخچه­ چابکی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...