آمیخته بازاریابی نمایانگر فعالیت‌های اساسی مدیران بازاریابی است . پس از انتخاب یک بازار هدف مدیران بازاریابی باید برنامه ای سیستماتیک برای فروش به مشتریان و ایجاد روابط بلند مدت تدوین کنند. (Devlin& Ennew, 1997, 7) . برنامه بازاریابی از تصمیماتی راجع به محصول قیمت ترفیع و توزیع تشکیل می شود . جدول زیر نشان دهنده ترکیب عناصر آمیخته بازاریابی از دیدگاه فلیپ کاتلر می‌باشد .

محصول (کالا)
قیمت فروش
تبلیغات پیشبردی
مکان عرضه

تنوع کالا

کیفیت

طرح

ویژگی‌ها

نام تجاری

بسته بندی

اندازه

خدمات

تضمین ها

مرجوعی ها

لیست قیمت

تخفیفات

تخفیفات فوق العاده

زمان پرداخت

شرایط اعتبار

تخفیفات پیشبرد فروش

تخفیفات رسانه ای

کارکنان فروش

روایط عمومی

بازاریابی مستقیم

کانال‌های توزیع

جوربودن

نقاط عرضه

موجودی جنسی

حمل و نقل

جدول ۲-۱ترکیب عناصر آمیخته بازاریابی

منبع :دکتر سیروس فخیمی آذرو همکاران : مقاله بررسی آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش آبگرمکن های تولیدی شرکت قاینار خزر (۱۳۹۰)

محصول یا کالا:

در آمیخته بازار یابی یک محصول عبارت است از چیزی که برای توجه ٬ خرید ٬ به کار گرفتن یا مصرف آن به بازار عرضه می شود که ممکن است نیاز یا میلی را ارضا نماید محصول می‌تواند شامل یک شی ء فیزیکی خدمت مکان سازمان و حتی یک ایده یا فکر یاشد (محب علی ۱۳۸۱ ٬ ۱۹۵) .

قیمت :

قیمت در آمیخته عبارت است از مبلغی که بابت محصول یا خدمات به حساب شخص یا سازمان منظور می شود از دیدگاهی گسترده تر قیمت برابر است با مجموع ارزشهایی که مصرف کنندگان در ازای بهره مند شدن ا مزایای حاصل از داشتن یک قلم محصول یا خدمت از دست می‌دهد ( کاتلر و آمسترانگ ۴۶۲٫ ٫ ۱۳۸۵( .

تبلیغات یا ترفیع :

تبلیغات[۱۳] یا ترفیع در آمیخته بازاریابی عبارت از ایجاد ارتباط با مشتری جهت مطلع کردن و تاثیرگذاری بر روی یک نگرش و رفتار وی می‌باشد تبلیغات هر گونه ارائه و عرضه ایده ها کالا یا خدمات که یک واحد تبلیغاتی ٬ فرد یا مؤسسه‌ مشخص ارائه می کند که مستلزم پرداخت هزینه می‌باشد ( محمدیان ۱۳۸۲٬ ٬ ۶۲ ) . روش های مختلف مختلف تبلیغات و یا آمیخته تبلیغات عبارتند از آگهی تجاری ٬[۱۴] فروش شخصی ٬[۱۵] پیشبرد فروش ٬ [۱۶]و روابط عمومی [۱۷] ( اسماعیل پور ٬ ۱۳۸۵ ۳۱۰٬ ) . تبلیغات محصول به دلایلی انجام می‌گیرد که برخی از آن ها عبارتند از :

    1. ترویج محصول٬ سازمان‌ها و رویدادها .

    1. تحریک و تشویق تقاضای اولیه و انتخابی .

    1. مقابله با تبلیغات رقبا .

    1. کمک به کارکنان فروش .

    1. افزایش استفاده از محصول .

    1. بخاطر آوردن و تقویت کردن .

  1. کاهش نوسانات فروش (مهرانی و حسینی کیا ۱۳۸۲ ۱۵۱)

توزیع و مکان :

توزیع و مکان ساده ترین وا ژه در ۴P است و در عین حال نقش بسیار مهمی را در آن بازی می‌کند توزیع به زبان ساده یعنی رساندن محصول مورد نظر مشتری در زمان مطلوب به مکان مورد نظر می‌باشد ( الوداری ۱۳۸۴۱۴۳) . معمولا کانال‌های توزیع با توجه به نیازهای بازار شکل می گیرند کانال توزیع شبکه سازماندهی شده ای از مؤسسات و کارگزارانی است که با همکاری یکدیگر کلیه فعالیت‌های مورد نیاز جهت ارتباط تولیدکنندگان با مصرف کنندگان برای انجام وظایف بازاریابی را به عهده می گیرند با توجه ‌به این تعریف جریان فیزیکی کالا از طریق کانال‌های توزیع می‌باشد ( فخیمی آذر ٬ ۱۳۸۸ ۱۵۷،) . کانال‌ها شامل ‌گروه‌های هماهنگ شده ای ‌گروه‌های هماهنگ شده ای از افراد یا شرکت ها هستند که با انجام وظایف مطلوبیت کالا و خدمات را بیشتر می نمایند انواع عمده کانال ها عبارتند از مطلوبیت مکان ترکیب کالا و اطلاعات . از آنجا که این مطلوبیت ها می‌توانند منبع مزیت رقابتی و ارزش باشند انتخاب راهبد ( استراتژی) مناسب برای کانال های توزیع یکی از تصمیم گیری‌های کلیدی است که مدیران بازاریابی باید اتخاذ نمایند ( کیگان ۱۳۸۰، ، ۳۶۳) . اگر چه ممکن است برخی از شرکت‌ها خود وظایف کانال‌ها را انجام دهند اما معمولا چندین سازمان به طور جمعی و شبکه ای در زمینه‌های گوناگون توزیع مانند حمل و نقل خدمات جور کردن جدا کردن و بسته بندی مجدد فعالیت می‌کنند . چنین سازمان‌هایی دلالها یا فروشندگان مجدد نامیده می‌شوند . کانالهی بازاریابی باید ضمن توجه به ویژگی‌ها و شرایط فعلی در بازار پیش‌بینی فروش آینده را نیز مد نظر داشته و توانایی انعطاف پذیری و مقابله با تغییرات را داشته باشند ( برانچ ۱۳۸۰۲۸۵) .

مراحل فرایند بازاریابی :

۱- تحلیل فرصت‌های بازار:

اولین کار بازاریاب، تغیین فرصت‌های بالقوه و بلندمدت در بازار می‌باشد.

برای ارزیابی فرصت‌ها ،نیازها ( SDEEN) و خواسته ها (STNAW) باید بررسی شوند.

۲-۹- تفاوت نیازها و خواسته ها

خواسته ها بیان می شود ولی نیازها لزوماً” بیان نمی شوند (نیاز اگر بیان شود خواسته می شود)(Melewar, 2013, 241)

۲- طراحی استراتژی بازار:

B

A

افق برنامه

زمان حاضر

زمان

موفقیت

استراتژی

شکل شماره ۲-۲ : استراتژی

منبع:کاتلر(۱۹۹۸)

استراتژی­ها ابزاری هستند که ما را از وضع موجود به هدف می رسانند.

– طراحی برنامه های بازاریابی:

جهت رسیدن به اهداف ، برنامه ها تدوین می‌شوند.

Marketing Planning

  • مهمترین فعالیت در مدیریت بازاریابی، برنامه ریزی بازاریابی است.

برنامه چیست؟

    • A systematic way of making decisions about future events” (Randall 2001)

    • The application of resources to achieve stated goals” (McDonald 2001)

    • معانی:

    • روش نظام مند تصمیم گیری درباره وقایع آینده

    • کاربرد منابع برای دستیابی به اهداف بیان شده

  • اجزای تعریف برنامه ریزی:

      • تصمیم گیری ‌در مورد آینده –

      • آمادگی برای تغییر –

    • استفاده از منابع به بهترین نحو برای رسیدن به اهداف

‌بنابرین‏ برنامه ریزی زمانی معنی پیدا می کندکه ما بخواهیم فردایی بهتر از امروز داشته باشیم. افرادی که به آینده امید ندارند و برای آینده خود هدف و چشم اندازی در نظر ندارند، نمی توانند برنامه ریزی داشته باشند.

نکات مهم در رابطه با برنامه ریزی:

– برنامه ریزی ، با توجه به دیدگاه ما نسبت به آینده انجام می شود.

– این آینده می‌تواند در زمان نزدیک اتفاق بیافتد یا اینکه به صورت بلندمدت تر (۵ ساله ، ۱۰ ساله، …) دیده شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...