به مرور پیامدهای چندگانه را در نظر می‌گیرد

انتخاب‌های غذایی و رفتاری به قیافه، همسالان و استقلال مرتبط است

بر اساس نظام ارزشی خودشان می‌توانند تصمیمات مناسبی بگیرند

۲-۱-۱۱ مدل یادگیری تجربی
مدل یادگیری تجربی، قالبی را برای آموزش تغذیه مؤثر به استفاده از یادگیری عملی نشان می‌دهد. بخش “انجام” این مدل نشان‌دهنده آن است که نوجوانان از تجربیات می‌آموزند. بخش‌های “تفکر” و “اعمال” این مدل نشان می‌دهد که سؤالات و فرصت‌های مرتبط با این فعالیت می‌تواند به آن‌ها در پردازش این تجربه کمک کند (داویدسون، ۲۰۰۹).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شکل ۲-۱: مدل یادگیری تجربی
۲-۱-۱۲ سازماندهی معیارها
تغذیه موضوعی پیچیده و فراگیر است و این معیارها به آموزگاران کمک خواهند کرد تا پیام‌های تغذیه مناسب به لحاظ رشد را در کلاس درس استفاده کنند. شش مفهوم مهم را برای ساماندهی پیام‌های اصلی استفاده کرده‌اند:
تغذیه به منظور رشد و توانمندی
امنیت غذایی
مهارت‌های تفکر نقادانه و استدلال عملی
ارتقاء سلامت رفتارهای سالم
تنوع
تشخیص و دسته‌بندی غذایی
این مفاهیم نیز پیام‌های اساسی برای پشتیبانی از تنوع، اعتدال و توازن در انتخاب‌های غذایی دارند و به رفتارهای غذا خوردن سالم در تمام طول عمر کمک می‌کنند.
معیارهای آموزش تغذیه اهدافی عملکردی دارد که نتیجه مطلوبی را مشخص می‌کند. این معیارها سازمان‌دهی شده‌اند تا ساختار، دامنه و ترتیبی را برای ایجاد آموزش تغذیه و مهارت‌های سوادآموزی سالم ارائه دهند. راه‌های مختلفی برای برآوردن این معیارها و ایجاد برنامه آموزشی تغذیه قوی وجود دارد. تغذیه می‌تواند روشی جذاب و جالب برای تقویت ریاضی، علوم و مهارت‌های زبانی انگلیسی باشد در حالی که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مهارت‌هایی را برای آینده‌ای سالم بدست آورند (داویدسون، ۲۰۰۹).
۲-۱-۱۳ معیارهای آکادمیک مدل ویسکانسین برای آموزش تغذیه
دانش‌آموزان، دانش‌ها و مهارت‌هایی را در خصوص انتخاب غذاهایی برای رژیم غذایی سالم بدست می‌آورند که به سلامتی کمک می‌کند و خطر مریضی و بیماری‌های مزمن آتی را کاهش می‌دهد.
داویدسون (۲۰۰۹) در مقاله‌ای با مشارکت گروهی نهاد دولتی ویسکانسین معیارهای ویسکانسین برای آموزش تغذیه را به شرح زیر بیان می‌دارد:
الف. تغذیه به منظور توانمندی و رشد
معیار محتوایی
دانش‌آموزان ویسکانسین مفاهیم مرتبط و روابط بین انتخاب‌های غذایی، رفتارهای غذا خوردن، فعالیت و رشد سالم را درک می‌کنند.
استدلال
نیازهای مربوط به تغذیه در چرخه زندگی متفاوت هستند. رشد و توانمندی به خوردن و تغذیه‌ای سالم بستگی دارند. دانش‌آموزانی که رابطه شخصی انتخاب‌های غذایی را با توانمندی و رشد می‌دانند ممکن است به احتمال بیشتر سلامت خود را حفظ کنند یا بهبود بخشند.
اهداف عملکردی
در پایان کلاس چهارم دبستان دانش‌آموزان خواهند توانست:
– تشخیص دهند که چرا مردم نیاز به خوردن غذاهای مختلف دارند
– احساس بین گرسنگی و سیری/رضایت را تشخیص دهند
– فواید رابطه بین ورزش (استفاده از انرژی) و نیاز به غذا و آب را تشخیص دهند؛ بیان کنند که مردم غذا برای توانمندی و رشد احتیاج دارند
– گروه‌های غذایی را بر حسب کمک اولیه آن‌ها به داشتن بدنی سالم مطابقت دهند و تشخیص دهند که برخی غذاها انرژی بهتری نسبت به بقیه دارند (چگالی مواد مغذی)
ب. امنیت غذایی
معیار محتوایی
دانش‌آموزان ویسکانسین درک می‌کنند/ می‌دانند چگونه غذا را برای مصرف امن نگه دارند و چگونه به شکلی ایمن غذا را آماده کنند.
استدلال
مسمومیت غذایی پیامد مشترک و جدی بهداشت ضعیف، جابجایی غذا به صورت ناامن و تهیه غذا به شکلی نادرست است.
اهداف عملکردی
در پایان کلاس چهارم دانش‌آموزان می‌توانند:
تشخیص دهند چه هنگام بزرگسالان بهتر است در تهیه غذا کمک کنند
روش‌های نگهداری غذا به صورت تازه و ایمن برای خوردن را تشخیص دهند
تشخیص دهند که خوردن غذایی که به شکل نادرست تهیه شده و یا فاسد شده است می‌تواند منجر به مریضی شود
غذا را از مبداء تا سر میز دنبال کنند
زنجیره غذایی را توصیف کنند
اهمیت شستن دست‌ها را در هنگام تهیه غذا شرح دهند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...