پرسش نامه
مصاحبه
آزمون
مشاهده
تصویر برداری
نمونه گیری از تعداد ۵ تولید کننده (به صورت نمونه گیری غیر احتمالی و به شکل سهمیه ای) و از مدیران مختلف ستادی و تولیدی (جمعا ۵۰ مورد ) مصاحبه انجام گرفته و پرسشنامه حضوری پر خواهد شد و نتایج به دست آمده برای آزمون مدل به کارگرفته می شود .

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مقیاس های اندازه گیری
مقیاس اسمی : متغیر دارای دو یا چند ارزش است. این ارزش ها نسبت به یکدیگر از لحاظ ریاضی و آماری برتری ندارند. مانند متغیر جنسیت ، مذهب و…
مقیاس رتبه ای یا ترتیبی(رتبه ای) : علاوه بر وجود یا عدم وجود ارزش مربوطه ، شدت یا ضعف گزینه ها هم سنجیده می شود.ولی فاصله بین مقیاس ها دقیقا مشخص نیست. مانند رضایتمندی مشتریان که در چهار گزینه بسیار کم ، کم ، زیاد و بسیار زیاد برای اندازه گیری تعریف شده اند.
مقیاس فاصله ای : علاوه بر دارا بودن ویژگی های مقیاس ترتیبی و اسمی فواصل بین ارزش ها و نمرات نیز مشخص است.به عبارت دیگر فواصل بین گزینه ها را میتوان کمّی نمود.مانند عملکرد کارگر فنی براساس زمان ساخت یک قطعه با کیفیت ثابت.در این مقیاس صفر مطلق وجود نداردیعنی نمی توان برای این متغیر مقدار صفر قرار داد
مقیاس نسبتی یا نسبی : تمام ویژگی های مقیاس فاصله ای را دارد با این تفاوت که داری صفر مطلق است و به عنوان مبدأ سنجش مورد استفاده قرار می گیرد.مانند متغیر مسافت ، اندازه ، وزن
روایی و پایایی ابزار جمع آوری داده ها
روایی : آیا سوالات پرسشنامه دقیقا متغیرها و موضوع مورد مطالعه را می سنجد؟
اعتبار محتوا: به مناسب بودن سوالات برای اندازه گیری ویژگی مورد بررسی می پردازد .در این زمینه از قضاوت داوران و افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه استفاده می شود.
اعتبار ملاکی : کارامدی یک ابزار اندازه گیری در پیش بینی رفتار یک فرد در موقعیت های خاص . برای این منظور پاسخ های فرد در آزمون با یک استاندارد یا ملاک مقایسه می شود.
اعتبار سازه : نمایانگر توانایی ابزار در دیافت پاسخ هایی است که مطابق با یک نظریه پذیرفته شده باشد.
پایایی :آیا در شرایط زمانی و مکانی مشابه دیگری ، نتایج مشابهی حاصل می شود؟
اجرای دوباره آزمون
روش موازی
روش دو نیمه کردن
روش آلفای کرونباخ
روش کودر – ریچاردسون[۴۰]
روایی این تحقیق به وسیله دوتن اساتید دانشگاه(اساتید محترم راهنما و مشاور) و دو تن از فعالان صنعت لوازم خانگی تأیید شده است.پایایی تحقیق نیز به وسیله روش آلفای کرونباخ تعیین شده است .
مناسب ترین روش برای سنجش پایایی، ضریب آلفای کرونباخ[۲۴۴] است. این روش همبستگی درونی ابزار اندازه گیری مثل پرسشنامه یا آزمون هایی که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کنند، بکار می رود. در صورت استفاده از آلفای کرونباخ، هر چه مقدار آلفا بیشتر باشد، پایایی بالاتر خواهد بود. برای محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ، ابتدا باید واریانس نمره های هر زیرمجموعه سوالات پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد. از طریق فرمول زیر می توان مقدار ضریب آن را محاسبه کرد.

J = تعداد زیرمجموعه سوالات پرسشنامه
= واریانس زیر آزمون فی ام.
S2 = واریانس کل آزمون.
بین محقیقن در مورد حداقل قابل قبول ضریب آلفای کرونباخ اختلاف نظر وجود دارد، چنانچه برخی مقدار آن را حداقل ۵/۰ و برخی حداقل ۷/۰ گزارش نموده اند. برای افزایش مقدار آلفا باید گویه های ناهماهنگ را حذف نمود تا مقدار آلفا افزایش یابد. در این تحقیق نیز گویه های که موجب کاهش ضریب آلفای مقیاس شده اند، حذف شده است.
جدول نتایج مربوط به آزمون روایی مقیاس ها را نشان می دهد.
جدول (۳-۱) : ضرایب روایی متغیر های پژوهش

متغیرها
تعدادگویه ها
ضریب روایی
پرسشنامه تعیین چرخه عمر بازار

۸

۷۹۵۷/

پرسشنامه تعیین استراتژی بازاریابی در مرحله ورود به بازار

۱۰

۶۸/

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...