مقالات تحقیقاتی و پایان نامه | بند دوم : بیمه نامه دریائی: Marine Insurance Policy – 10 |
هرچند سال هاست که از تعریف فوق می کذرد، ولی به لحاظ اصولی باید این تعریف را قابل قبول دانست. با این حال نباید از نظر دور داشت که مسائل و موضوعات مربوط به کشتی رانی امروز، به لحاظ توسعه و پیشرفت های صنعتی و تکنولوژی با سال های گذشته تفاوت های بسیاری پیدا کردهاست و در نتیجه باید در تفسیر و تعرف فوق علاوه بر ایمنی به مسائلی چون آلودگی نفتی، آلودگی های غیر نفتی از نوع سموم و زباله های کشتی ها و موارد دیگری از این دست توجه داشت.
توسعه ی دامنه ی موضوعات و مطالعات حقوق دریایی باعث شده است تا این رشته از حقوق، که در گذشته بیشتر در قلمرو و حقوق خصوصی قرار می گرفت، در حوزه ی مطالعات حقوق عمومی نیز وارد شود. در نتیجه در برخی از موارد نقش دولت ها نسبت به گذشته پر رنگ تر شده است.
بند اول : بیمه حمل ونقل دریایی
اصولا بیمه حمل و نقلکالا پوششیاست که بیمهگر در مقابل دریافت حقبیمه متناسب با پوشش بیمهای از بیمهگذار، تعهد میکند که چنانچه کالای مورد بیمه در جریان حمل و جابجایی ازمبدأ به مقصد مندرج در بیمهنامه و به علت وقوع یکی از خطرات مندرج در بیمهنامه تلف و یا دچار خسارت شد و یا بیمهگذار بر اساس قوانین و مقررات بینالمللی متحمل پرداخت هزینه هاییگردید، زیان وارد بهکالا را جبران کرده و هزینه ها را هم بپردازد. البتهعلاوه بر پوشش های گفتهشده، دربعضی از موارد زیان وخسارات وارد به اشخاص ثالث هم تحت پوشش این بیمهنامهها قرار میگیرد
بند دوم : بیمه نامه دریائی: Marine Insurance Policy
قرارداد بیمه باربری دریایی، قراردادی است که بر اساس آن بیمهگر تعهد میکند که خسارات وارد به کالای موردبیمه را که در جریان حمل بر اثر حوادث دریا حادث شده باشد با توجه به شرایط و استثنائات بیمهنامه جبران کند. بایدبه این واقعیت توجه کرد که تعهد بیمهگر در جبران خسارت واردصرفاً مربوط به مواردی است که تلف کالا و یاخسارت ناشی از خطرات دریا و یا حوادث وسیله نقلیه باشد. در ایران شرکتهای بیمه به طور معمول، بیمهنامههایباربری دریایی خود را بر اساس شرایط بیمهنامههای انستیتوی بیمهگران لندن صادر میکنند، یعنیاین که صنعتبیمه کشور پذیرای اصول و مقررات یکنواخت بازارهای بیمه جهانی شدهاست تا داد و ستد اتکایی هم در این زمینهتسهیلشدهباشد.
نگاهی به حجم واردات و صادرات کالا چه قبل و چه بعد از انقلاب گویای فعالیتهای اقتصادی کشور است واهمیت استراتژیک بیمهنامه حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی را نشان میدهد.کالای خریداری شده بدون در نظر گرفتن نحوه خرید آن به وسیله خریدار و یا فروشنده بیمه میشود. در بیمهنامهباربری دریایی، بیمهگر تعهدات خود را در قبال بیمهگذار بهروشنی در بیمهنامه تصریح و استثنائات را مشخصمیکند. به منظور ارائه یک تقسیمبندی مفید و ساده، بیمهنامههای باربری را برحسب نوع بیمهنامه و نوع کالای موردحمل میتوان به چهار گروه اصلی و اساسی تقسیم کرد که به اختصار به شرح آن ها میپردازیم. قبل از ورود به بحثدرباره انواع بیمهنامههای باربری، لازم است این مسئله توضیح داده شود که بیمه بدنه کشتی، خسارتهمگانی، هزینه های نجات،عدم تحویل کالا و خطر جنگ در طبقهبندی بیمه های دریایی قرارمیگیرند
خساراتی که در بیمه نامه دریائی تحت پوشش قرار میگیرد: باید توجه داشت که فقط خطرات و خساراتیکه جنبه اتفاقی و غیر قابل پیشبینی دارد در تحت بیمه نامه دریائی پوشیده است ، لذا ، خساراتیکه ناشی از فرسودگی طبیعی کشتی و یا کالا و عیب ذاتی کالا مثلاً کرم خوردگی در خشکبار ، زنگ زدن در تیر آهن باشد شامل پوشش بیمه نمی باشد ، بنابرین خسارات وارده به دو طبقه مشخص تقسیم می شود .
۱– خسارات عمدی که ممکن است از روی حسن نیت و به منظور حفظ کشتی و جلوگیری از غرق شدن آن حادث شده باشد مانند ریختن کالا به دریا Jettison به منظور سبک کردن کشتی در مواقع طوفان که در این صورت تابع مقررات GENERALAVERAGE خواهد بود.
۲– خسارات غیر عمدی که در اثر حوادث اتفاقی و غیر قابل پیشبینی به وجود آید بشرح زیر میباشد:
الف ) زیانهای حاصل از دریا : این خسارات شامل کلیه خطراتی میگردد که در اثر سفر دریا حاصل می شود مانند: تصادم کشتی با کشتی دیگر یا به گل نشستن و غرق شدن کشتی.
ب) آتش سوزی در دریا که ممکن است کشتی یاکالا به طور اتفاقی دچار آتش سوزی شود و یا کالا به علت اطفاء حریق آبدیده شود.
ج) احتراق کالاهای محترقه یا آبدیگی یا خطرات ناشی از دزدان دریائی .
بند سوم : فرانشیز
معافیت از جبران خسارت که در اصطلاح بیمه به فرانشیز معروف است ،عبارت از میزان معینی از خسارت است که بیمه گر از پوشش آن معاف است ، مثلاً : اگر فرانشیز بیمه ای یکهزار ریال باشد در صورتی که خسارت وارده به کالا بالغ بر ۶۰۰۰ ریال باشد ، شرکت بیمه از پرداخت یکهزار ریال اول معاف و فقط نسبت به ۵۰۰۰ ریال تأمین خسارت خواهد شد.
بند چهارم : خسارت خاص
قبل از هر چیز باید متذکر شد که کلمهAverage از کلمه Avarie فرانسه اخذ شده است و در مبحث بیمه دریائی به معنای خسارت عام میباشد که در حین سفر دریائی حادث شده است . از نظر قانون بیمه دریائی خسارت خاص عبارت است از خسارتی محدود به کشتی یا محمولات که در اثر خطرات دریائی ایجاد شده و مورد خسارت در قبال آن خطر یا خطرات تحت پوشش بیمه بوده و شامل خسارت عام General Average نباشد. برای مثال ممکن است کشتی با هوای طوفانی مواجه شده و در اثر فرو ریختن امواج بر روی عرشه و انبار های کشتی محموله کشتی ( مثلاً اگر شکر باشد ) قسمتی از شکرها در آب حل گردند ، در این صورت صاحب کشتی نیز بخشی از کرایه خود را هنگام تحویل محموله در مقصد از دست خواهد داد.
در خسارت خاص زیان وارده باید تصادفی و به طور اتفاقی و در اثر خطراتی که محموله در قبال آن بیمه شده بوقوع پیوندد و موضوع خسارت منحصراًً مربوط به بیمه کننده و بیمه گر باشد ، نکته آخر ، تفاوت مشخص بین خسارت خاص و خسارت عام میباشد . جبران خسارت خاص از طرف بیمه گر ، برخلاف خسارت عام ، تابع فرانشیز مندرج در بیمه نامه میباشد .
خسارات خاصی که در مورد کشتیها مد نظر قرار میگیرد عبارت است از:
۱– هزینه معقولانه تغییرات که به طور منطقی و موجه صورت گرفته باشد .
۲– فرسودگی و شکستگی های مخصوص که به طور بخصوص به وجود آمده باشد .
۳– هزینه انتقال کشتی از یک بندر که فاقد امکانات تعمیرات است به بندر دیگر .
۴– دستمزد و آذوقه کارکنان کشتی که به جهت تعمیرات بیکار مانده اند .
بند پنجم : خسارت عمومی
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 04:30:00 ب.ظ ]
|