اندازه شرکت

سوال ۵ عمومی

۱

پس از تهیه و تدوین پرسشنامه ، تلاش های لازم جهت تعیین روایی و پاپایی پرسشنامه انجام گرفته است.
۳-۶) روایی[۲۹۰] و پایایی[۲۹۱] ابزار سنجش و اندازه گیری
پیش از اطمینان نهایی به ابزارهای اندازه گیری و به کارگیری آن ها در مرحله اصلی جمع آوری داده ها ضرورت دارد که محقق از طریق علمی ، اطمینان لازم را نسبت به روا بودن به کارگیری ابزار مورد نظر و یا پایا بودن آن را پیدا کند، در واقع روایی و پایایی ویژگی هایی هستند که هر ابزار سنجش از جمله پرسشنامه باید داشته باشد.
۳-۶-۱ ) روایی پرسشنامه
منظور از روایی این است که مقیاس و محتوای ابزار یا سوالات مندرج در ابزار دقیقاً متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد، یعنی این که هم داده های گرد آوری شده از طریق ابزار مازاد بر نیاز تحقیق نباشد و هم این که بخشی از داده های مورد نیاز در رابطه با سنجش متغیرها در محتوای ابزار حذف نشده باشد یا به عبارت دیگر، عین واقعیت را به خوبی نشان دهد(حافظ نیا،۱۳۸۸، ص۱۵۵). روش های مختلفی برای تعیین اعتبار ابزار اندازه گیری وجود دارد که یکی از آن ها پرسش از متخصصان و خبرگان است (سرمد و همکاران،۱۳۹۱، ص۱۷۱). در تحقیق حاضر برای سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی محتوایی به روش دلفی[۲۹۲] استفاده شده است. به کارگیری روش دلفی عمدتاً با هدف کشف ایده‌ های خلاقانه و قابل اطمینان و یا تهیه اطلاعاتی مناسب به منظور تصمیم گیری است. روش دلفی، فرآیندی ساختار یافته برای جمع آوری و طبقه بندی دانش موجود در نزد گروهی از کارشناسان و خبرگان است که از طریق توزیع پرسشنامه‌هایی در بین این افراد و بازخورد کنترل شده پاسخ‌ها و نظرات دریافتی صورت می‌گیرد(Adler and Ziglio, 1996). به این منظور پرسشنامه پس از بررسی و روایی سنجی به کمک متخصصین به منظور جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۶-۲ ) پایایی پرسشنامه
پایایی ابزار که از آن به اعتبار ، دقت و اعتماد پذیری نیز تعبیر می شود، عبارت است از این که اگر یک وسیله ی اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود، به بیان دیگر، ابزار پایا یا معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرار پذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد(حافظ نیا،۱۳۸۸، ص۱۵۵). می توان گفت پایایی دلالت بر آن دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسان به دست می دهد. به منظور تعیین قابلیت اعتماد و ابزار اندازه گیری روش های مختلف و متعددی وجود دارد که یکی از آن ها سنجش سازگاری درونی آن است.سازگاری درونی ابزار اندازه گیری می تواند با ضریب آلفای کرونباخ[۲۹۳] اندازه گیری شود(Peterson,1994,pp381-391).
اندازه این ضریب پایایی معمولاً بین صفر تا یک تغییر می کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک، معرف پایایی کامل است. در این تحقیق جهت محاسبه ضریب پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. چرا که تقریباً در همه موارد، آلفای کرونباخ را می توان شاخص کاملاً مناسب برای اعتبار و هماهنگی درونی به کار برد(سکاران،۱۳۸۵، ص۲۲۹). در این روش اگر ضریب آلفا کمتر از ۶۰ % باشد معمولاً اعتبار آن ضعیف تلقی می شود، دامنه ۷۰ % قابل قبول و بیش از ۸۰ % خوب تلقی می گردد(خاکی،۱۳۸۷،ص ص ۳۸۵- ۲۴۵).
برای محاسبه ضریب پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ پرسشنامه قبل از اجرای نهایی بین ۳۰ نفر از جامعه آماری توزیع شده است و ضریب آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از نرم افزارSPSS محاسبه شد. از فرمول زیر برای محاسبه این ضریب استفاده شده است :
: تعداد بخش های پرسش های پرسشنامه
واریانس کل آزمون
: واریانس بخش جی ام آزمون
همان طور که بیان شد در این تحقیق با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید . به این ترتیب که بعد از توزیع ۳۰ پرسشنامه به عنوان آزمون ابتدایی[۲۹۴] ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. که مقدار محاسبه شده مربوط به هر متغیر در جدول(۳-۳) آمده است.
جدول ۳-۳) ضریب پایایی سوالات پرسشنامه

متغیر

ضریب آلفای کرونباخ

تعداد سوالات

کاربردی نمودن تصمیمات استراتژیک

۸۳۱/۰

۸

ویژگی های اندازه گیری عملکرد

۷۷۸/۰

۱۰

قابلیت اطمینان

۷۳۸/۰

۴

کاربرد خاص

۸۱۴/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...