Nahpiet
Ghoshal

شبکه ای از ارتباطات اجتماعی که بر رفتار افراد تسلط دارد و بر روی رشد اقتصادی مؤثر بوده .

Pennar

مجموعه عناصر ساختار اجتماعی که بر روی ارتباطات میان مردم مؤثر بوده و داده ها ی از قبل داده شده به جامعه یانظریات ایجادشده و یا به عبارتی فواید عملکرد ی گذشته می باشند.

Schiff

اطلاعات ، اعتماد ، هنجارهای متقابل، که عناصر اصلی در شبکه ها می باشند.

Woolcock

(اقتباس از(Eric L . Lesser ; 2000,91;
۲-۱-۴- مؤلفه های سرمایه اجتماعی روابط مؤثر چند جانبه ،خودآگاهی ،مشارکت ،هماهنگی ،الزامات مسئولیت اجتماعی ،تفاهم با مخاطبان ،اطلاع یابی و اطلاع رسانی ،عمل به اصول اخلاقی ،جلب اعتماد مخاطبان ،ارتقاء سطح کیفی سازمان ،….از مؤلفه های سرمایه اجتماعی است .
سرمایه اجتماعی به عنوان عامل اتصالی برای سازمانها و افرادی است که با بهره گرفتن از آن به اهداف خود دستیابی پیدا می کنند . ارتباطات می تواند نقش مهمی در ایجاد سرمایه اجتماعی به وجود آورد میزان اطمینان و شکیبایی در جامعه مدنی معیارهای کلیدی سرمایه اجتماعی هستند .اطمینان ،زندگی اجتماعی را قابل پیش بینی می کند ،احساس نزدیکی و وحدت به وجود می آورد و همکاری مردم با یکدیگر را آسان می سازد .همبستگی اجتماعی برای رونق اقتصادی توسعه پایدار در جامعه بسیار مهم و ضروری است .مدارا و شکیبایی نگرش ها و عملکردهای شخصی هستند پس اعتماد از جمله مؤلفه های اساسی سرمایه اجتماعی است که در جوامع مدرن بر اساس منافع اجتماعی و تفکیک کارکردی تحقق می یابد . به گفته دورکیم در جامعه ای که انسجام بالا باشد ،اعتماد هم بالا است .”وبر” خطر بزرگ جوامع امروز را ،نظم بدون اعتماد می داند و “ذیمل”اعتماد را از جمله عوامل مهم تحقق و تقویت فرایند مبادله در جامعه به حساب می آورد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اعتماد محصول وابستگی مشترک و متقابل فردی جامعه و احساسات مشترک مبنی بر نیازها و ادراکات مشترک است که از طریق فعالیتها و بحث های مشترک تقویت می شود پس مؤلفه های اعتماد را می توان به شرح زیر مطرح نمود : ۱- انسجام اجتماعی ۲- مبادله ۳- نقد و گفتگو ۴- رشد اقتصادی ۵- افزایش رسانه ها ۶- ارتباطات بین فردی .(عبدالهی،۲۰۰۹ :۲-۳۹) .
۲-۱-۵- متغیرها و شاخص های سرمایه اجتماعی با توجه به تعاریفی که از سرمایه اجتماعی می شود می توان گفت چهار بخش یا متغیر در آن دخیل هستندو بر اساس آنها شاخص ها ساخته می شوند.
رفتارها ۲- وجه نظرها و ارزش ها ۳- گروه های جمعیتی۴- سازمان ها و نهادها.
بر این اساس شاخص های زیر پیشنهاد می شود:
الف) شاخص های مربوط به روابط متقابل افراد:
۱-نظر فرد در مورد اعضای خانواده،همکاران،همسایگان
۲-نظر فرد در مورد علت مشارکت یا عدم مشارکت افراد
۳-نظر فرد در مورد افراد مورد اعتماد در جامعه
۴-نظر فرد در مورد میزان فداکاری برای دیگران
۵-نظر فرد در مورد از خود گذشتگی و صرفنظر کردن از منافع شخصی
۶- نظرفرد در مورد قرض دادن و چک گرفتن و…..
ب)- شاخص های نگرش نسبت به سازمان ها،نهادها،حکومت:
۱-نظر نسبت به فلسفه حکومت
۲-هدف اقدامات دولت چیست
۳-نظر نسبت به سیاستمداران
۴-رابطه کشور خود و دول دیگر
۵-رضایت از حکومت
۶-مزایا و معایب فعالیت اجتماعی و سیاسی
علاوه بر این فوکومایا می گوید در جوامعی کشورهایی که امکان سنجش و اندازه گیری سرمایه اجتماعی وجود ندارد می توان از میزان انحرافات اجتماعی به عنوان شاخص جایگزین استفاده نمود. ( دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، ۱۳۸۵:۱۶۳)
۲-۱-۷- منابع سرمایه اجتماعی سرمایه اجتماعی ازطریق شبکه ها ،هنجارها ،اعتقادات ، حکومت ، اعتماد ،به وجود می آید ودارای مزایا ومعایبی می باشد.
۱- شبکه ها بعضی از صاحبنظران روی شبکه های اجتماعی افراد ،گروه ها ،سازمان ها به عنوان منبع حیاتی سرمایه اجتماعی تمرکز دارند زیرا سرمایه اجتماعی ذاتاً در مورد ارتباطات بین افراد و گروه ها است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...