۶٫۱۳٫۲ اجرای استراتژی

تعریف جهانشمولی ازاجرای استراتژِی دردست­نیست. دیدگاه­ های متفاوت برای تعریف عبارت اجرای استراتژی به کار­می­روند. اجراوپیاده سازی استراتژِی می ­تواند به عنوان پروسه­ای که منجربه شکل­ گیری اشکال مختلفی از یادگیری سازمانی می شود، تداعی­گردد، برای اینکه هم خطرات محیطی و پاسخ­های استراتژیک به عنوان محرک اولیه برای پروسه­های یادگیری سازمانی پنداشته­شوند .( Lehner, 200) اجرای استراتژی یک فرایند تکرای از اجرای استراتژی­ها، سیاست­ها وبرنامه­ها وبرنامه­های عملیاتی­ست که به شرکت اجازه به کارگیری منابعش برای استفاده ‌از فرصت ها دریک محیط رقابتی را می­دهد . (Harrington, 2006) اجرای استراتژی همچنان به­مانندیک فرایند پرجنب وجوش توسط شرکت­هایی­که به شناسایی فرصت­های آینده اقدام­‌می‌کنند، می‌باشد . (Schaap, 2006)

‌بنابرین‏ در بیانیه­ای جامع، ما قادربه­بیان این­عبارت به­مانند فرآیندی پیچیده ، تکراری و پویا هستیم که متشکل از یک سری تصمیمات و فعالیت­های مدیران وکارکنانی که تحت­تاثیر تعدادی ازعوامل داخلی و خارجی مرتبط هستند برای تحقق طرح های استراتژِیک به منظور نیل­به­اهداف استراتژیک بکارمی­رود. برخی مطالعات در زمینه اجرای استراتژی با توجه به دیدگاه بین ­المللی انجام­پذیرفته­است . روسی ، شوارزنگر و موریسون به ۶ عامل اشاره کردند که بایستی به طور ویژه طراحی شوند تا بتوانند استرتژی های چندگانه داخلی را ‌اجرا کنند: هماهنگی، فلسفه مدیریتی، پیکربندی، رسمی سازی، تمرکز و مکانیزم یکپارچه سازی. آن ها دریافتند که استراتژی های چندگانه داخلی نیاز به ملزومات اجرایی متفاوتی دارند. ( Okumus, 2001) هربینیاک درچهارچوب مفهومی خود همچنان به بیان رهبری می پردازد که باعث تسهیل روند یادگیری جهانی، پیشرفت وتوسعه مدیران جهانی و برخورداری ازساختار ماتریسی وکار با شرکت­های خارجی به عنوان عامل کلیدی برای اجرای استراتژی در محیط بین‌المللی می­گردد . چهارچوب مهم دیگرتوسط یپ ارائه شده است، که شامل ساختارسازمانی ، فرهنگ و مردم و فرایند مدیریت می شود. (Okumus, 2003)

۷٫۱۳٫۲ ویژگی های سازمانی

ویژگی­های سازمانی گوناگونی در مقالات وتحقیقات بسیاری به عنوان تعیین­کننده عملکرد صادراتی شناسایی­شده اند.اغلب محققان اشاره­کرده ­اند که منابع­سازمانی عملکرد صادراتی شرکت راتعیین­‌می‌کنند. اندازه شرکت بطورمکرر به عنوان یک نماینده برای میزان دسترسی منابع سازمانی عمل­می­ کند. شرکتی با سایز بزرگتر قادر به فراهم کردن اقتصاد با اندازه بیشتر و دسترسی سریع و آسان به سرمایه مورد نیاز برای صادرات وهمچنین توانایی بیشتر در جذب خطات ناشی از صادرات می‌باشد .( Singh, 2009) شرکت­های بزرگتر قادر­به گسترش منابع بیشتر برای جمع ­آوری اطلاعات درباره بازارهای خارجی و پوشش تناقض­های بازارهای خارجی نسبت­به شرکت­های کوچکتر هستند.(Lee & Habte-Giorgis, 2004) ‌بنابرین‏ اندازه شرکت یکی ازمهمترین عوامل ویژگی­های سازمانی یادشده­است. ماسوای اندازه شرکت ، تجربه تجاری که به عنوان سن شرکت ‌قلمداد می گردد یا تجربه بین‌المللی به عنوان یک معیار کلیدی درتعیین عملکرد صادراتی ظاهرمی­گردد. (Stoian, 2011) دانش­تجربی به­عنوان یک محرک­اولیه به کاهش عدم قطعیت مشهود منجر می­گردد و همچنین به شرکت در شناسایی گستره فرصت­های جدید کمک می‌کند. (Papadopoulos & Martin Martin, 2010) در حالی که اکثر محققین وجود رابطه مثبتی را بین تجربه شرکت وعملکردصادراتی بیان­‌می‌کنند، در این بین، برخی مطالعات وجود دارد که بر وجود ارتباط منفی تأکید­می­ کند. قابلیت ­های فنی ‌و بازاریابی ودرکنارشدت وکثرت­سرمایه از دیگر ویژگی­های سازمانی مهم می­باشند که گوی­رقابت رابرای یک شرکت ازدیگر رقیبان برای مدت زمان طولانی می­رباید. (Singh,2009) از طرف دیگر این­عوامل بر روی قابلیت اجرای استراتژی از طریق تخصیص منابع تاثیر­می‌گذارند. شدت سرمایه یک عامل مهم سوددهی قلمداد می شود ‌بنابرین‏ یقینا در ارتباط با عملکرداقتصادی شرکت ‌می‌باشد.(Lee & Habte- Giorgis, 2004) منابع­مالی شرکت را قادر به سرمایه ­گذاری دربخش­ارتقا فناوری وهزینه­های بازاریابی می­ کند.منابع قابل­لمس ‌و غیرقابل­لمس شرکت رابه محصولات و تکنولوژی­های جدید تبدیل می­ کند و بسیاری از شرکت ها برروی R&D باهدف خاص نوآوری در بخش بازار های خارجی سرمایه ­گذاری ‌می‌کنند. اغلب مطالعات بیان می­دارند­که شرکت­ها دست­به تبلیغات به منظور تحریک­تقاضا و اتخاذ جایگاه منحصربفرد برای محصولاتشان توسط تفکیک و برندسازی ‌می‌کنند که منجربه غلبه برمحدودیت­های وارده می­شوند .

۸٫۱۳٫۲ تعهدات صادرات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...