منابع کارشناسی ارشد با موضوع ارائه یک مدل ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
ENFP
ENFP ها یا قهرمانان[۲۶] بیش از دیگر افراد به تجربیات عاطفی اهمیت می دهند. قهرمانان به شدت متکی به خود بوده و اشتیاق شدیدی به حوزه عملکردی و اعتباری شخصی خود دارند. در حقیقت، قهرمانان پیوسته در حال بررسی و پویش محیط اجتماعی اطراف خود هستند و هیچ شخصیت مرموز یا انگیزه خاموشی قادر به فرار از توجه آنها نیست. قهرمانان رابطه خوبی با مردم دارند و معمولاً گستره وسیعی از ارتباطات فردی را شکل می دهند.
ENFJ
ENFJ ها که شاخصترین نماد آنها معلمان[۲۷] میباشند، اگر شغلشان معلمی نباشد هم پیوسته به فکر این کار هستند و قادرند توانایی بالقوه یادگیرندگان را به راحتی به آنها یادآوری کنند. شاید بتوان گفت در میان تمام تیپها خوشبیانترین آنها بوده، در فنون زبانی و شفاهی نیز قدرتمند هستند. معلمان کارهایی را دوست دارند که مشخص و سازماندهیشده باشد و ساعتها برای کارهایشان زمانبندی خواهندکرد. معلمان نسبت به دیگران به شدت حساس هستند و گفته می شود که حس شهود آنها به خوبی رشدکردهاست.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
INFJ
INFJ ها یا مشاوران[۲۸] میل و رغبت فوقالعادهای در فراهمآوردن رفاه دیگران دارند و قادرند تعاملات شخصی قدرتمندی را با مردم برقرار کنند. آنها افرادی هستند به شدت خصوصی، با یک زندگی درونی پیچیده. مشاوران تمایل دارند تا به صورت مؤثری در سازمانها فعالیت کنند. به هماهنگی کارکنان ارزش گذاشته و هرکاری می کنند تا به کارکرد صحیح و بیعیبونقص سازمان کمک کنند. مشاورین به شدت شهودی هستند و میتوانند احساسات یا قصد و نیت افراد را- چه خوب چه بد- تشخیص بدهند، حتی پیش از اینکه خود شخص متوجهشود.
INFP
INFP ها یا به اصطلاح دکتر کرسی شفادهندگان[۲۹]، چهره ای آرام و متین داشته و حتی از دید دیگران شاید کمی خجالتی به نظر برسند؛ اما در درونشان همه چیز هستند جز خجالتی و میتوانند دارای خصوصیت جالبی برای محافظت از خود باشند که به ندرت در میان دیگر تیپها دیده می شود. شوق و اشتیاق اصلی آنها برطرفکردن منازعات و تناقضاتی است که منجر به دردسرافتادن افراد و یا ازهمپاشیدهشدن گروه ها می شود. شفادهندگان در محیطکار افرادی انطباقپذیر هستند. از ایده ها و اطلاعات جدید استقبال کرده و در موقعیتهای پیچیده و دشوار صبور هستند، اما از جزئیات روتین متنفرند و صبر خود را از دست می دهند.
۲-۶- مبانی رفتار گروه و شناخت تیم
گروه: دو یا چند نفر که رابطه متقابل بایکدیگر دارند گرد هم میآیند تا به هدف خاصی دست یابند. رفتار گروه مجموع رفتار افراد را تشکیل نمیدهد وگروه دارای ویژگیهای دیگری است.
گروه ها را خود به دو دسته رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند:
گروه رسمی : همان ساختار سازمانی که در آن گروه های کاری و کاری که باید انجام گیرد مشخص شده است.
گروه غیر رسمی: مجموعههای بدون ساختار سازماندهیشده است که در محیط کاری تشکیل می شود و واکنش طبیعی در برابر نیازهایی است که در سایه تماسهای اجتماعی اعضا به وجود آمدهاست تا آن نیازها را رفع کند.
انواع گروه رسمی:
۱-گروه حاکم: نمودار سازمانی این گروه را تعریف می کند و بر زیردستان تحمیل می شود.
۲-گروه تخصصی: از افرادی تشکیل شدهاست که جهت انجام کاری برمیآیند.
انواع گروه غیر رسمی:
۱-گروه ذینفع: کسانی که با گروه حاکم یا تخصصی نزدیک یا دور میشوند تا به هدف خاصی برسند.
۲- گروه دوستی: که تقریبا دارای وجوه و ویژگیهای مشترکی هستند.
مدارک و شواهد گویای این است که اگر نوع کار به مهارت ها، تجربه و دیدگاه های گوناگون نیاز داشته باشد، تیم به مراتب بهتر از فرد عمل می کند. سازمانها میتوانند با تشکیل تیمهایی از افراد زبده و متخصص در زمینه رقابت به صورتی مؤثر و با کارایی عملکنند و از تمام تواناییها و استعدادهای افراد نخبه نهایت استفاده را ببرند، تیم انعطافپذیری بیشتری دارد و در مقایسه با دوایر سنتی یا گروه های دیگر در برابر پدیده تغییر واکنشی مناسبتر نشان میدهد.
۲-۶-۱- تفاوت گروه با تیم ( گروه کاری)
گروه: دو یا چند نفر که رابطه و وابستگی متقابل با یکدیگر دارند، گرد هم میآیند تا به هدفهای خاصی دست یابند.
گروه کاری: گروهی است که اصولاً به سبب وجود رابطه متقابل، اعضا اطلاعات مبادله کرده و به یکدیگر کمک می کنند تا تصمیمی گرفته شود و در حوزه مسئولیت خود، یکدیگر را یاری می دهند.
در گروه همافزایی مثبت مطرح نیست و الزامی ندارد که کار گروه از مجموع تلاش اعضا بیشتر شود. اما درتیم کاری پدیده همافزایی مشاهده می شود. تلاش افراد موجب عملکردی میگردد که از مجموع عملکرد اعضا بیشتر است. اگر مدیریت بخواهد عملکرد سازمان بهبود یابد باید بداند که از طریق تشکیل تیم به چنین هدفی خواهد رسید.
مقایسه تیم و گروه:
شکل ( ۲-۵ ). مقایسه تیم و گروه
جدول ( ۲-۶ ). مقایسه تیم و گروه
تیم
معیار
گروه
عملکرد گروهی
هدف
سهیمشدن در اطلاعات
مثبت
همافزایی
خنثی ( گاهی منفی )
انفرادی و گروهی
حسابپسدهی
انفرادی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 05:27:00 ب.ظ ]
|