ENFP
ENFP ها یا قهرمانان[۲۶] بیش از دیگر افراد به تجربیات عاطفی اهمیت می­ دهند. قهرمانان به شدت متکی به خود بوده و اشتیاق شدیدی به حوزه عملکردی و اعتباری شخصی خود دارند. در حقیقت، قهرمانان پیوسته در حال بررسی و پویش محیط اجتماعی اطراف خود هستند و هیچ شخصیت مرموز یا انگیزه خاموشی قادر به فرار از توجه آنها نیست. قهرمانان رابطه خوبی با مردم دارند و معمولاً گستره وسیعی از ارتباطات فردی را شکل می­ دهند.
ENFJ
ENFJ ها که شاخص­ترین نماد آنها معلمان[۲۷] می­باشند، اگر شغلشان معلمی نباشد هم پیوسته به فکر این کار هستند و قادرند توانایی بالقوه یادگیرندگان را به راحتی به آنها یادآوری کنند. شاید بتوان گفت در میان تمام تیپ­ها خوش­بیان­ترین آنها بوده، در فنون زبانی و شفاهی نیز قدرتمند هستند. معلمان کارهایی را دوست دارند که مشخص و سازماندهی­شده باشد و ساعت­ها برای کارهایشان زمانبندی خواهندکرد. معلمان نسبت به دیگران به شدت حساس هستند و گفته می­ شود که حس شهود آنها به خوبی رشدکرده­است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

INFJ
INFJ ها یا مشاوران[۲۸] میل و رغبت فوق­العاده­ای در فراهم­آوردن رفاه دیگران دارند و قادرند تعاملات شخصی قدرتمندی را با مردم برقرار کنند. آنها افرادی هستند به شدت خصوصی، با یک زندگی درونی پیچیده. مشاوران تمایل دارند تا به صورت مؤثری در سازمان­ها فعالیت کنند. به هماهنگی کارکنان ارزش گذاشته و هرکاری می­ کنند تا به کارکرد صحیح و بی­عیب­ونقص سازمان کمک کنند. مشاورین به شدت شهودی هستند و می­توانند احساسات یا قصد و نیت افراد را- چه خوب چه بد- تشخیص بدهند، حتی پیش از این­که خود شخص متوجه­شود.
INFP
INFP ها یا به اصطلاح دکتر کرسی شفادهندگان[۲۹]، چهره ای آرام و متین داشته و حتی از دید دیگران شاید کمی خجالتی به نظر برسند؛ اما در درونشان همه چیز هستند جز خجالتی و می­توانند دارای خصوصیت جالبی برای محافظت از خود باشند که به ندرت در میان دیگر تیپ­ها دیده می­ شود. شوق و اشتیاق اصلی آنها برطرف­کردن منازعات و تناقضاتی است که منجر به دردسرافتادن افراد و یا ازهم­پاشیده­شدن گروه­ ها می­ شود. شفادهندگان در محیط­کار افرادی انطباق­پذیر هستند. از ایده­ ها و اطلاعات جدید استقبال کرده و در موقعیت­های پیچیده و دشوار صبور هستند، اما از جزئیات روتین متنفرند و صبر خود را از دست می­ دهند.
۲-۶- مبانی رفتار گروه و شناخت تیم
گروه: دو یا چند نفر که رابطه متقابل بایکدیگر دارند گرد هم می­آیند تا به هدف خاصی دست یابند. رفتار گروه مجموع رفتار افراد را تشکیل نمی­دهد وگروه دارای ویژگی­های دیگری است.
گروه­ ها را خود به دو دسته رسمی و غیررسمی تقسیم می­شوند:
گروه رسمی : همان ساختار سازمانی که در آن گروه ­های کاری و کاری که باید انجام گیرد مشخص شده است.
گروه غیر رسمی: مجموعه­های بدون ساختار سازماندهی­شده است که در محیط کاری تشکیل می­ شود و واکنش طبیعی در برابر نیازهایی است که در سایه تماس­های اجتماعی اعضا به ­وجود آمده­است تا آن نیازها را رفع کند.
انواع گروه رسمی:
۱-گروه حاکم: نمودار سازمانی این گروه را تعریف می­ کند و بر زیردستان تحمیل می­ شود.
۲-گروه تخصصی: از افرادی تشکیل شده­است که جهت انجام کاری برمی­آیند.
انواع گروه غیر رسمی:
۱-گروه ذینفع: کسانی که با گروه حاکم یا تخصصی نزدیک یا دور می­شوند تا به هدف خاصی برسند.
۲- گروه دوستی: که تقریبا دارای وجوه و ویژگی­های مشترکی هستند.
مدارک و شواهد گویای این است که اگر نوع کار به مهارت ­ها، تجربه و دیدگاه­ های گوناگون نیاز داشته باشد، تیم به مراتب بهتر از فرد عمل می­ کند. سازمان­ها می­توانند با تشکیل تیم­هایی از افراد زبده و متخصص در زمینه رقابت به صورتی مؤثر و با کارایی عمل­کنند و از تمام توانایی­ها و استعدادهای افراد نخبه نهایت استفاده را ببرند، تیم انعطاف­پذیری بیشتری دارد و در مقایسه با دوایر سنتی یا گروه ­های دیگر در برابر پدیده تغییر واکنشی مناسب­تر نشان می­دهد.
۲-۶-۱- تفاوت گروه با تیم ( گروه کاری)
گروه: دو یا چند نفر که رابطه و وابستگی متقابل با یکدیگر دارند، گرد هم می­آیند تا به هدف­های خاصی دست یابند.
گروه کاری: گروهی است که اصولاً به سبب وجود رابطه متقابل، اعضا اطلاعات مبادله کرده و به یکدیگر کمک می­ کنند تا تصمیمی گرفته شود و در حوزه مسئولیت خود، یکدیگر را یاری می­ دهند.
در گروه هم­افزایی مثبت مطرح نیست و الزامی ندارد که کار گروه از مجموع تلاش اعضا بیشتر شود. اما درتیم کاری پدیده هم­افزایی مشاهده می­ شود. تلاش افراد موجب عملکردی می­گردد که از مجموع عملکرد اعضا بیشتر است. اگر مدیریت بخواهد عملکرد سازمان بهبود یابد باید بداند که از طریق تشکیل تیم به چنین هدفی خواهد رسید.
مقایسه تیم و گروه:
شکل ( ۲-۵ ). مقایسه تیم و گروه
جدول ( ۲-۶ ). مقایسه تیم و گروه

تیم

معیار

گروه

عملکرد گروهی

هدف

سهیم­شدن در اطلاعات

مثبت

هم­افزایی

خنثی ( گاهی منفی )

انفرادی و گروهی

حساب­پس­دهی

انفرادی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...