۳٫۷۹

۶۴٫۳۲

۱۲۶٫۴۵

جمع کل

۹۰۱٫۳۲

۲۱۴٫۴۲

۲۷۶۵٫۱۴

۶۳۵٫۹۸

۱۶۹٫۴۱

۱۴۸۳٫۸۱

۲۶۹۰٫۵۴

(منبع: اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان)
کارکرد راه­های استان گیلان
هر پدیده‌ای قبل و بعد از ظهور، هدف یا اهدافی را دنبال می‌کند که این اهداف می‌تواند از پیش تعیین شده باشد یا به فراخور زمان برای یک پدیده کارکردی جدید تعریف گردد. راه‌های ارتباطی در ابتدا صرفاً به منظور جابه‌جایی در محیط‌های جغرافیایی و عبور و مرور روزمره ایجاد شد. با گذشت زمان و تغییر الگوهای زیستی بشر ماهیت شبکه‌های ارتباطی شکل جدیدی به خود گرفت و کارکردهای جدید ویژگی‌های خاص و گاه منحصر به فردی را برای شبکه‌های ارتباطی ایجاد نمود. امروز راه‌های ارتباطی دیگر فقط برای جابه‌جایی از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر احداث نمی‌شوند و در پس هر راه عبوری دیدگاه خاصی نهفته است. راه‌ها یا برای توسعه‌ی اجتماعی و فرهنگی و یا برای گسترش تجاری یا با دیدگاه‌های سیاسی و امنیتی احداث یا توسعه می‌یابند. البته در تمام دیدگاه‌ها و کارکردهای شبکه ارتباطی موضوع جابه‌جایی مؤلفه‌ی اصلی و در کنار آن دیدگاه‌های اشاره شده‌ی فوق نمود پیدا می‌کند.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

کارکرد فرهنگی- اجتماعی
راه‌های ارتباطی منجر به بسط و گسترش روابط اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری شده‌اند. انسان‌ها در پی جابه‌جایی از مکانی به مکان دیگر با سایر همنوعان خود آشنا شده و روابط فرهنگی اجتماعی پیچیده‌ای را ایجاد نموده‌اند. استان گیلان به دلیل قرار گرفتن در بین دریا و کوه‌ همانند استان همجوار خود طبرستان در گذشته‌های دور ارتباط بسیار کمتری نسبت به سایر نقاط فلات مرکزی ایران با اقوام همسایه برقرار می‌نمود. البته این به آن مفهوم نیست که هیچگونه ارتباطی وجود نداشته است. به دلیل ویژگی‌های خاص جغرافیایی گیلان، دره سپیدرود، مسیر کناره‌های ساحلی دریای خزر، دامنه‌های جنگلی کوه البرز و دریای خزر راه‌های طبیعی عمده برای ارتباط با مناطق و فرهنگ‌‌های همجوار و دوردست بوده است. آثار به جا مانده در مسیر دره سپیدرود و سایر مناطق گذرگاهی گیلان نشان از وجود ارتباط و تبادل فرهنگی با سایر اقوام اطراف است.
گیلان از جنوب با کوه سترگ البرز از بخش مرکزی ایران کاملاً جدا شده است و تنها راه طبیعی دره سفیدرود است که از طریق آن عبور از این سد طبیعی ممکن می‌گردد و گیلانیان نیز از این مسیر برای عبور استفاده نموده‌اند. در غرب نیز با بهره گرفتن از دره‌ها و دامنه‌های کوه مسیر را برای عبور و جابه‌جایی به اردبیل و شمال غرب کشور ایجاد نموده‌اند. برای ارتباط با شرق نیز حاشیه دریای خزر شرایط مطلوب را فراهم نموده بود و از شمال نیز با استفاده ازقایق و کشتی ارتباط با ساکنین شمال دریای خزر صورت می‌گرفت. به این ترتیب ارتباط چهارگانه‌ی گیلانیان با اطراف برقرار گردید، اما باید به این موضوع اذعان نمود به واسطه‌ی شرایط سخت و محدود تردد و جابه‌جایی از استان گیلان با سایر نقاط فرهنگ، زبان، آداب و رسوم و حتی تا مدت‌های طولانی مذهب گیلانیان با سایر ساکنین بخش‌های مرکزی ایران متفوت است و ویژگی‌ خاص و منحصر به فرد استانی را همچنان داراست؛ اما بعضی از نقاط که بر سر مسیرهای ارتباطی استان با سایر نقاط قرار گرفته‌اند به عبارتی در مسیر بده بستان قرار داشته‌اند به مراکز تجاری و گره‌گاه‌های تبادل فرهنگی تبدیل شده‌اند. نمونه بارز این مکان‌ها شهر ماسوله است. ماسوله در مسیر عبور ساکنین دو سوی کوه قرار گرفته و محل تلاقی فرهنگ‌های دو سوی دیواره البرز بوده است. لذا شاهد آن هستیم که ماسوله در همه‌ی موارد از خرده فرهنگ‌های دو سمت کوه متأثر بوده است و اختلاطی از فرهنگ‌های گیلانی، تالش و آذری را دارد.
جدول ‏۴‑۴: تعداد خودروهای وارد شده و خارج شده از استان بر اساس آمار ترددشمارها

سواری

مینی بوس

اتوبوس

جمع کل

جمع کل خودروهای وارد شده به استان

۱۱۴۷۳۹۶۸

۸۳۹۶۷۸

۱۴۷۱۰۷

۱۲۴۶۰۷۵۳

جمع کل خودروهای خارج شده از استان

۱۱۷۲۲۹۹۴

۷۷۴۲۶۱

۱۳۹۲۶۵

۱۲۶۳۶۵۲۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...