رضایی و همکاران (۱۳۸۹) هدف اصلی این مقاله بررسی محتوای اطلاعاتی فزاینده سرمایه فکری شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی مراحل چرخه حیات می‌باشد. دوره زمانی موردمطالعه، ۱۳۸۷-۱۳۸۱ و نمونه انتخابی شامل ۷۴ شرکت است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها با بهره گرفتن از رگرسیون چندگانه حاکی از این است که اجزای سرمایه های فکری در ارتباط با ارزش بازار شرکت‌ها محتوای اطلاعاتی فزاینده ندارند ولیکن محتوای اطلاعاتی نسبی اجزای سرمایه های فکری در مراحل چرخه حیات متفاوت است. دیگر نتایج بیانگر این است که در مرحله بلوغ بیشترین همبستگی بین ارزش بازار شرکت و سرمایه فکری وجود دارد و در مرحله بعدی بیشترین همبستگی در مرحله رشد و کمترین همبستگی مربوط به مرحله افول می‌باشد.

سیرانی (۱۳۸۹) باور عمومی بر این است که وظیفه مدیران حداکثر کردن ثروت سهام‌داران با تخصیص بهینه منابع موجود آن‌ ها است. مدیران، سرمایه‌گذاران و سایر افراد ذینفع به منظور ارزیابی و بررسی عملکرد از صورت‌های مالی بهره می‌برند. تاکنون تحقیقات زیادی ‌در زمینهٔ مفید بودن اطلاعات حسابداری در تصمیم‌گیری استفاده‌ کنندگان از صورت‌های مالی انجام‌شده است. تحقیق حاضر نیز به تعیین و مقایسه محتوای اطلاعاتی محتوای اطلاعاتی نسبی و فزاینده ارزش‌افزوده بازار و ارزش‌افزوده نقدی می‌پردازد. برای این منظور، ارتباط بین بازده سهام و متغیرهای حسابداری برای شرکت‌های تولیدی پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، در دوره زمانی ۱۳۸۱ لغایت ۱۳۸۷، موردبررسی قرار می‌گیرد. متغیرهای مستقل تحقیق ارزش‌افزوده بازار و ارزش‌افزوده نقدی و متغیر وابسته، بازده سالانه سهام می‌باشد. برای حذف اثر اندازه شرکت بر نتایج تحقیق، کل دارایی‌های شرکت به عنوان متغیر کنترلی در نظر گرفته‌شده است. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر رابطه همبستگی ارزش‌افزوده بازار و ارزش‌افزوده نقدی در ارتباط با بازده سهام می‌باشد. همچنین نتایج تحقیق حاضر بیانگر دارا بودن محتوای اطلاعاتی فزاینده دو متغیر نسبت به یکدیگر و نداشتن محتوای اطلاعاتی نسبی در ارتباط با بازده سهام می‌باشد

فخاری و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهش خود ارتباط بین همزمانی قیمت سهام و کیفیت اقلام تعهدی را در بورس اوراق بهادار تهران بررسی کرده و همچنین، ارتباط بین اجزای کیفیت اقلام تعهدی شامل اقلام تعهدی اختیاری و غیر اختیاری (ذاتی) با همزمانی قیمت را موردمطالعه قرار می‌دهد. همزمانی قیمت درجه‌ای از اطلاعات بازار و صنعت است که در قیمت سهام شرکت منعکس می‌شود که معیار سنجش آن نسبت ریسک سیستماتیک تقسیم بر ریسک غیرسیستماتیک است. در این راستا ۷۸ شرکت موجود در بورس اوراق بهادار در طی سال‌های ۱۳۸۴-۱۳۸۸ به عنوان نمونه انتخاب‌شده و برای آزمون فرضیه‌ها از دو روش مقطعی و ترکیبی استفاده کرده‌ایم. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد ارتباط منفی بین کیفیت اقلام تعهدی و همزمانی قیمت سهام و همچنین، ارتباط منفی بین اقلام تعهدی غیر اختیاری (ذاتی) با همزمانی قیمت وجود دارد؛ اما بین اقلام تعهدی اختیاری و همزمانی قیمت رابطه مثبت معنادار حاکم است.

احمد پور و همکاران (۱۳۹۰) با توجه به اهمیتی که سود حسابداری در ارزیابی سرمایه‌گذاران دارد، در این تحقیق، رابطه بین اجزای کیفیت اقلام تعهدی با همزمانی قیمت (مقیاسی برای اندازه‌گیری مقدار نسبی اطلاعات خاص شرکت، که در قیمت انعکاس یافته) در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران موردبررسی قرارگرفته است. هدف از این تحقیق، تعیین این موضوع است که آیا اجزای کیفیت اقلام تعهدی اثر مهم و معنی‌داری بر همزمانی قیمت شرکت‌ها دارد؟ در این تحقیق، اجزای کیفیت اقلام تعهدی به عنوان متغیر مستقل و همزمانی قیمت به عنوان متغیر وابسته محاسبه گردید. همزمانی قیمت دامنه‌ای است که در آن، بازده بازار و صنعت، تفاوت بازده سهام در سطح شرکت را نشان می‌دهد. برای بررسی‌های موردنظر تعداد ۳۱۸ شرکت طی دوره زمانی ۱۳۸۳ الی ۱۳۸۸ به عنوان نمونه آماری انتخاب‌شده است. به منظور آزمون فرضیه‌ها از روش ضریب همبستگی پیرسون بهره گرفته شد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که بین کیفیت اقلام تعهدی غیر اختیاری با همزمانی قیمت رابطه‌ای وجود ندارد ولی بین کیفیت اقلام تعهدی اختیاری با همزمانی قیمت برای شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، رابطه‌ای معنی‌دار و مستقیم وجود دارد.

کردستانی و همکاران (۱۳۹۱) هدف از این تحقیق، مقایسه محتوای اطلاعاتی بازده سهام در روز اعلان سود نسبت به سایر روزها می‌باشد. اعلان سود خالص دارای محتوای اطلاعاتی بوده و بر واکنش بازار تأثیرگذار می‌باشد. اثر این محتوای اطلاعاتی را می‌توان در تغییرات قیمت و حجم معاملات سهام حول‌وحوش تاریخ اعلان سود مشاهده کرد. ازاین‌رو انتظار می‌رود ‌بازدهی که در واکنش به اعلان سود تحقق می‌یابد نیز حاوی اطلاعاتی مفید و به هنگام ‌در مورد جریان‌های نقدی جاری و آتی نسبت به سایر روزها باشد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد بازده تحقق‌یافته در روز اعلان سود، محتوای اطلاعاتی بیشتری ‌در مورد جریان‌های نقدی جاری و آتی نسبت به سایر روزها دارد و محتوای اطلاعاتی بازده سهام پس از کنترل سودهای فصلی کاهش خواهد یافت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...