۱۹۰۰۳

پسر

۱۹۹۰۲

۱۶۰۷۰

جمع

۳۵۲۰۳

۳۵۰۷۳

جمع کلN=

۷۰۲۷۶

حجم نمونه با توجه به فرمول آماری کوکراین[۲۳] از بین دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار۳۸۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. =Nجامعه آماری = n حجم نمونه
فرمول:  N=70276
۱۰.۱.محدودیت های تحقیقاین مطالعه در فرایند تهیه و اجرا با محدودیتهایی مواجه بود که به اهم آنها اشاره می‌شود.۱- محدودیت منابع در این زمینه به خاطر تازگی موضوع تحقیق۲- این تحقیق همانند سایر تحقیقات که با بهره گرفتن از پرسشنامه خود توصیفی انجام می گیرد بالطبع دارای یک سری محدودیت های ذاتی است.فصل دوممبانی نظری وپیشینه تحقیق
امروزه ورزش و فعالیت‌های بدنی، پر کننده بخش اعظم اوقات فراغت میلیونها نفر از مردم جهان می‌باشد. آموزش و پرورش به عنوان نقش کلیدی و راهبردی در توسعه همه جانبه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی می‌باشد، که یکی از رویکردهای مهم آن تربیت بدنی و ورزش مدارس می‌باشد که از آن طریق نسل جوان جامعه فردا در فرایند سالم‌سازی و روحیه بخشی قرار می‌گیرند تا به عنوان محصولات انسانی ارزشمند در پویایی و بهره‌وری جامعه مشارکت جو و مسئولیت‌پذیر باشند. از آنجایی که دانش‌آموزان به عنوان رکن اساسی نظام آموزشی کشور در دست‌یابی به اهداف نظام آموزشی نقش و جایگاه ویژه‌ای دارند توجه به این قشر از جامعه از لحاظ آموزشی و تربیتی باروری و شکوفایی هر چه بیشتر نظم آموزشی و تربیتی جامعه را موجب می‌گردد.
بنابراین موضوع ورزش جوانان که ازدهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی ظهور کرد نظر کارشناسان به خصوص روانشاسان ورزشی را به خود جلب نموده است، توصیف دلایلی که دانش‌آموزان برای شرکت در ورزش ابراز می‌نمایند، انگیزه‌های شرکت، نقطه شروع مناسبی برای درک انگیزش آنها می‌باشد (بیدل،۱۹۹۷، بهرام و شفیع زاده،۱۳۸۴).

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مطالعه در حوزه موضوعاتی همچون انگیزش شرکت در فعالیت‌های ورزشی، عوامل روانی اجتماعی، کنترل استرس و اضطراب در ورزش و… بر عهده روانشناسی ورزشی می‌باشد که یکی از موارد کاربرد ویژه دانش روانشناسی است.
۱.۲. مبانی نظری تحقیق
۱.۱.۲. روانشناسی ورزشی و روند شکل‌گیری آنروانشناسی ورزشی یکی از موارد کاربرد ویژه دانش روانشناسی را تشکیل داده و موضوعاتی همچون، شخصیت، عوامل روانی، اجتماعی، انگیزش، کنترل استرس و اضطراب، آموزش حرکتی، اعتماد به نفس و سایر مهارتهای روانی که لازمه یادگیری و اجرای مطلوب مهارتهای حرکتی می‌باشد، را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد به عبارتی دیگر مطالعه رفتار فردی در ورزش و فعالیت‌های حرکتی، تعیین میزان تاثیر فاکتورهای روانی بر روی فعالیت‌های حرکتی وتعیین کیفیت اثرگذاری تجربیات اولیه حرکتی افراد برروی عوامل روانی موضوعاتی هستند که مورد توجه روانشناسان ورزشی قرار می‌گیرند. بنابراین روانشناسان ورزشی در پی یافتن اطلاعات مفید و با ارزشی در رابطه با بهبود سطح فعالیت‌های ورزشی افراد در هر دو جنبه ورزشهای انفرادی و تیمی می‌باشند. مطالعات و بررسی‌های انجام یافته حاکی از این هستند که تا حدود سال ۱۹۷۰ میلادی گاه و بیگاه به صورت موردی، تحقیقاتی در این زمینه انجام گرفته است، لیکن برنامه‌های تحقیقاتی از این سال به بعد با تلاشهای روانشناسان، پزشکان، فلاسفه ومتخصصین تربیت بدنی شکل منظمی به خود گرفت بطوریکه اولین کنگره بین المللی روانشناسی ورزش در سال ۱۹۶۵ با تلاش پزشکان در شهر رم ایتالیا تشکیل گردید. هدف اصلی پزشکان از پرداختن به مطالعه مسائل روانشناسی ورزشی پی بردن به چگونگی تاثیر فاکتورهای روانی به همراه عوامل بیولوژیکی بر روی موفقیت ورزشکاران در اجرای مسابقات ورزشی بود. فلاسفه نیز، به عنوان نخستین افرادی که به مطالعه جنبه‌های مختلف روانشناسی در ارتباط با فلسفه پرداخته بودند. جهت همکاری با مسئولین سازمانهای ورزشی به منظور همکاری در تدریس دروس تعلیم و تربیت و روانشناسی به خدمت گرفته شدند. با گذشت زمان، متخصصین و معلمین تربیت بدنی با احیای رشته روانشناسی ورزشی به عنوان یک رشته مستقل در حیطه تربیت بدنی و علوم ورزشی به بررسی عوامل متنوع روانی در ورزشکاران پرداخته و زمینه را برای انجام تحقیقات و پژوهش‌های لازم برای توسعه این بخش از تربیت بدنی مهیا نمودند. اولین متخصص تربیت بدنی که به عنوان بنیانگذار روانشناسی ورزشی شناخته شده است آقای دکترکولمن گریفیت از آمریکا می‌باشد که با تألیف کتابهای روانشناسی داوری و روانشناسی پهلوانی و انجام تحقیقات آزمایشگاهی متعدد خدمت شایسته‌ای در جهت توسعه روانشناسی رزشی انجام داده است. از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۱ کنگره‌های علمی مختلفی در کشورها آمریکا، اسپانیا، چکسلواکی کانادا برگزار گردید. موضوعاتی که در این کنگره‌ها مورد بحث قرار می‌گرفت، مواردی همچون: شخصیت قهرمان، پرخاشگری در ورزش، بازی و رابطه آن با ورزش، آموزش حرکتی ونحوه شکل‌گیری فرمهای حرکتی، انگیزش، نقش گروه و تیم‌سازی در ورزشهای تیمی، استرس و روش های کنترل آن و نظایر آن را شامل می‌شد. در نهایت به طور خلاصه می‌توان گفت که رشته روانشناسی ورزشی با گرایش به بررسی جنبه‌های متنوع شخصیت افراد و ویژگی‌های شرکت کنندگان در فعالیت‌های ورزشی شکل گرفته و ویژگی‌ اصلی این رشته، تمرکز بر روی مطالعه رفتار فرد در فعالیت‌های حرکتی می‌باشد (محرم‌زاده مهرداد، ۱۳۷۶).
اخیراً محققان کلاس درس نیز به مطالعاتی در رابطه با گرایش افراد و پیشرفت عملکردشان در کلاس پرداخته‌اند، که این نظریه در زمینه تربیت بدنی نیز به اثبات رسیده است. یکی از رویکردهای مهم در تعیین رابطه میان عوامل انگیزشی و شناختی با پیامد تحصیلی و عملکرد که در دو دهه گذشته توجه زیادی به خود جلب کرده است. رویکرد شناختی – اجتماعی دوئک می‌باشد.
۲.۱.۲ رویکرد شناختی – اجتماعی دوئک
یکی از رویکردهای مورد توجه در چارچوب رویکرد شناختی – اجتماعی نظریه دوئک است که به توضیح باورهای هوشی و اهداف پیشرفت می‌پردازد. به عقیده (دوئک۱۹۸۶، دوئک و لگت،۱۹۸۸) باورهای افراد در مورد هوش ریشه در الگوهای سازگار و ناسازگار انگیزشی دارد. دوئک معتقد است که اگر دانش‌آموزان هوش را جوهری ثابت و تغییر ناپذیر بدانند. احتمالاً همواره نگران این هستند که عملکردشان چگونه توسط دیگران مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌گیرد، در نتیجه آنها از رویارویی با تکالیف و وظایف دشوار و چالش انگیز درسی خودداری کرده و براحتی فرصتهای یادگیری را از دست می‌دهند. در مقابل اگر دانش‌آموزان هوش را جوهری غیرثابت، منعطف و قابل افزایش بدانند، بدنبال آن خواهند بود که به واسطه تلاش و مقایسه سطح کنونی رفتار خود به سطح بالاتری از توانایی هوشی برسند، در نتیجه این افراد از رویارویی با وظایف، تکالیف و موقعیت‌های دشوار نمی‌هراسند و فرصتهای یادگیری را نیز براحتی از دست نمی‌دهند، و همواره درصدد ارتقاء توانایی هوش و عملکرد خود هستند. دوئک اشاره می‌کند که پیامدهای رفتاری و عاطفی باورهای هوشی و جهت‌گیری هدفی[۲۴]، با توجه به تصور فرد از قابلیت‌ها و شایستگی‌هایش متفاوت است. بر این اساس دانش‌آموزانی که به باور هوشی ذاتی اعتقاد دارند، همواره نگران بدست آوردن قضاوتهای مثبت معلم، همکلاسی‌ها و سایرین هستند و اگر در مورد توانائیها و قابلیت‌های فردی خود تصور خوبی نداشته باشند دچار درماندگی آموخته شده می‌شوند. این افراد برای حل مشکلات و انجام تکالیف درسی پافشاری بسیار پائینی از خود نشان داده و حتی توانایی کنترل رفتارهای خود را نیز از دست می‌دهند. از طرف یگر، اگر افرادی که دارای باورهای هوشی ذاتی هستند در مورد توانائیها و قابلیت‌های فردی خود تصور خوبی داشته باشند، تا حدودی از چالش‌ها و تکالیف درسی استقبال کرده و برای انجام وظایف تحصیلی خود نیز پافشاری می‌کنند و می‌توانند تا حدودی رفتارهای خود را کنترل نمایند. دانش‌آموزانی که دارای باور هوشی افزایشی هستند همواره درصدد بهبود توانائیها و کسب مهارتهای جدیدند. این دسته از افراد اعم از اینکه در مورد توانائیها و قابلیت‌ها فردی خود تصور خوب یا بدی داشته باشند، همواره در جستجوی چالش‌ها و بهبود سطح یادگیری خود هستند و برای انجام تکالیف اصرار ورزیده وکنترل رفتارهای خود را در دست دارند (دوئک و لگت، ۱۹۹۸، نقل از رستگار، ۱۳۸۵). در جدول ۲-۱ خلاصه دیدگاه اجتماعی- شناختی دوئک آورده شده است.
جدول ۱.۲ دیدگاه شناختی – اجتماعی (دوئک۱۹۸۸، رستگار، ۱۳۸۵)

باور هوشی

جهت‌گیری هدفی

تصورات فرد در مورد توانائیهای خود

پیامدها

باور ذاتی(جوهری) هوش یک جوهر ثابت است

عملکردی(بدست آوردن قضاوت‌های مثبت دیگران در مورد خود)

اگر بالا

جستجوی چالش‌ها، پافشاری بالا، و کنترل پذیری رفتار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...