۵۴

یادگیری سازمانی

۹۰

۵۵

مدیریت زنجیره تامین

۸۰

۵۶

دارائی های دانش

۸۰

۵۷

توزیع دانش

۹۰

۵۸

برون سپاری دانش

۱۰

۵۹

منافع سازمانی

۹۰

بعد از جمع آوری پرسشنامه‌ها و داده‌ها تعداد ۸ سوال از بدلیل آلفای کرونباخ پایین حذف شدند و تعداد ۵۱ سوال باقی ماند که با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تعداد ۱۰ سوال دیگر نیز که به ترتیب عبارتند از شماره‌های: ۲، ۷، ۱۴، ۱۸، ۲۰، ۲۴، ۲۷، ۲۹، ۴۶، و ۵۱ . در ادامه نیز با بهره گرفتن از آزمون بارتلت و نتایج بدست آمده تعداد ۶ سوال دیگر با نظر کارشناسان و محقق حذف گردید که عبارتند از: ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۲۱، ۲۲ و ۲۳ و در نهایت تعداد ۳۵ سوال باقی ماند که به ۸ مولفه تقسیم گردید که عبارتند از: روابط تخصصی، دانش هماهنگ، ابزار دانش، دانش سازمانی، فرایند دانش، زنجیره دانش، سخت افزار دانش، امکان سنجی دانش.
برای سنجش مولفه‌های مشخص شده برای هرکدام سوالاتی از میان ۳۵سوال باقی مانده به تناسب در نظر گرفته شد که عبارتند از:

مولفه روابط تخصصی: انگیزه، تسهیل روابط، ساختار سازمانی، بکارگیری ایده‌ها، اثر بخشی سازمانی، تخصص و رهبری.
مولفه دانش هماهنگ: هماهنگی، مزیت رقابتی، شناسایی دانش
مولفه ابزار دانش: سرمایه فکری، ارزیابی دانش، اشتراک گذاری دانش
مولفه دانش سازمانی: هوش سازمانی، مهارت کارکنان، تجربه
مولفه فرایند دانش: انتقال دانش، مدیریت منابع انسانی، ذخیره دانش
مولفه زنجیره دانش: پایگاه دانش، اقتصاد مبتنی بر دانش، یکپارچه سازی دانش
مولفه سخت افزار دانش: دارائی دانش، توزیع دانش
مولفه امکان سنجی دانش: کسب دانش، مکانیزم‌های نرم افزاری
که پرسشنامه دوم (پرسشنامه دوم پیوست ب) تحقیق با ۲۶ سوال برای سنجش این مولفه‌ها بر صادرات فرش را شامل می‌شود. در ادامه فرایندهای ذکر شده آمده است.
پایایی (قابلیت اعتماد)
قابلیت اعتماد یکی از ویژگی‌های فنی ابزار اندازه‌گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می‌دهد. از جمله تعریف‌هایی که برای قابلیت اعتماد ارائه شده عبارت است از: «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است». با توجه به این امر معمولاً دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی‌های با ثبات آزمونی و یا ویژگی‌های متغیر و موقتی وی را می‌سنجد (بازرگان و همکاران، ۱۳۷۶).
برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه‌گیری شیوه‌های مختلفی به کار برده می‌شود. در این تحقیق ما برای بدست آوردن پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده کرده‌ایم.
۳ – ۱۵ روش آلفای کرونباخ[۲۷]۱
یکی از روش‌های محاسبه پایایی استفاده از فرمول آلفای کرونباخ است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری از جمله پرسشنامه‌ها آزمون‌هایی که خصیصه‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کنند بکار می‌رود. در این گونه ابزار، پاسخ هر سؤال می‌تواند مقادیر عددی مختلفی را اختیار کند. برای محاسبه ضریب الفای کرونباخ ابتدا پایه واریانس نمره‌های هر زیر مجموعه سؤال‌های پرسشنامه (یا ریز آزمون) و واریانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار آلفا را محاسبه کرد (بازرگان و همکاران، ۱۳۷۶) .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...