سعیدی و باقری (۱۳۸۹)، در پژوهشی با عنوان راهبرد سرمایه ­گذاری معکوس در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶، راهبرد معکوس را مورد بررسی قرار دادند. نتایج به دست آمده بیانگر سودمندی راهبرد معکوس در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی بیش از ۱۲ ماه است. به عبارت دیگر بازدهی سبد سهام بازنده پس از ۱۲ ماه دارای تفاوت معنادار آماری و بیشتر از سبد سهام برنده ‌می‌باشد. در این تحقیق سبد سهام برنده و بازنده بر اساس بازده ۳ ماه قبل ایجاد ‌شده‌اند.

سعیدی و دیگران (۱۳۹۰)، در پژوهشی با عنوان کاربرد راهبردهای توالی و معکوس در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶، راهبرد توالی و معکوس را مورد بررسی قرار دادند. نتایج حاصل بیانگر سودمندی هر دو راهبرد در دوره ­های زمانی مشخص تشکیل و نگهداری ‌می‌باشد. به طوری که برای دوره تشکیل از ۱ تا ۴ ماه، راهبرد توالی و برای دوره تشکیل ۵ و ۶ ماه، راهبرد معکوس سودمند است. در عین حال بهترین راهبرد توالی از دوره تشکیل ۴ ماه و دوره نگهداری ۳۶ ماه و بهترین راهبرد معکوس، از دوره تشکیل ۵ ماه و دوره نگهداری ۳۵ ماه حاصل می­ شود.

۲-۱۵-۲ تحقیقات انجام شده پیرامون رابطه راهبرد معکوس و متغیر های فاما و فرنچ در خارج از کشور

چپرا و ریتتر[۸۴] (۱۹۹۲)، در پژوهشی به بررسی سودمندی راهبرد معکوس در آمریکا پرداختند. آن‌ ها برای تحلیل داده ­ها از آزمون t استفاده کرده ­اند؛ و نتایج حاصل از پژوهش آن­ها نشان می­دهد سهام‌هایی که در گذشته ضعیف عمل کرده بودند ۵ تا ۱۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به آن‌هایی که خوب عمل کرده بودند، در آینده داشتند.

جگادیش و تیتمن(۱۹۹۳)، در پژوهشی به بررسی عملکرد راهبردهای معاملاتی معکوس و توالی با دوره ­های شکل­ گیری و نگهداری بین ۳ تا ۱۲ پرداخته­اند. برای تحلیل داده ­ها از آزمونt استفاده کرده ­اند و نتیجه ‌گرفته‌اند: استراتژی خرید سهام برنده و فروش سهام بازنده گذشته می‌تواند بازده اضافی معناداری در حدود یک درصد در ماه ایجاد نماید.

دارن[۸۵] و همکاران (۲۰۰۳ )، راهبرد معکوس را در بازار استرالیا بین سال­های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱ بر اساس اطلاعات هفتگی مورد بررسی قرار داده و ‌به این نتیجه رسیدند که در کوتاه مدت سودآوری این راهبرد در این بازار تأیید می­گردد.

دیویس، فاما و فرنچ مجدداً به آزمون مدل سه عاملی با بهره گرفتن از بازده­های با وزن مساوی پرداختند. جامعه آن‌ ها شامل تمام شرکت­های عضو بازار بورس نیویورک و بورس اوراق بهادار آمریکا، مرکز مبادلات نیویورک به جز شرکت­های مالی و حمل و نقل در طی سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۹۶ بود. نتایج نشان داد که شاخص اندازه پرتفوی با افزایش اندازه شرکت کاهش و شاخص نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار پرتفوی افزایش می­یابد.

فاستر و خرازی [۸۶](۲۰۰۷) بازده راهبرد معکوس و توالی قیمت سهام در دوره زمانی مهر ماه ۱۳۷۶ تا آبان ماه ۱۳۸۱ را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ ها ‌به این نتیجه رسیدند که تنها راهبرد توالی در میان­مدت بازدهی اضافی ایجاد ‌کرده‌است ولی ‌در مورد راهبرد معکوس چنین نبوده است.

۲-۱۶- خلاصه فصل

در فصل حاضر به تفصیل راجع به مفاهیم و مبانی نظری و ادبیات تحقیق بحث گردید که شامل مطالبی پیرامون بازار سرمایه ونقش بورس اوراق بهادار توسعه اقتصادی،آثارو فوایدبورس اوراق بهادار، مالی رفتاری و… می‌باشد. در ادامه به بررسی نتایج تحقیقات پیشین محققان پیرامون موضوع تحقیق (داخلی و خارجی) پرداخته‌ شده که آن نیز با توجه به سال انجام تحقیقات بیان گردید.

فصل سوم:

روش­اجرای تحقیق

۳-۱- مقدمه

روش­های تحقیق به شیوه ­های طراحی مطالعات پژوهشی و رویه ­های تحلیل داده ­ها اشاره دارند. دستیابی به اهداف تحقیق میسر نمی­ شود مگر آنکه فرایند پژوهش با روش شناسی صحیح صورت پذیرد. به طور کلی ‌می‌توان روش پژوهش را مجموعه ای از قواعد، ابزارها و راه­های معتبر و سیستماتیک تعریف نمود که برای بررسی واقعیات، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات مورد استفاده واقع می­شوند.

در این فصل به بیان روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه آماری، فرضیه ­های پژوهش و متغیرهای پژوهش روش جمع‌ آوری اطلاعات و روش آزمون فرضیه های پژوهش و تحلیل اطلاعات پرداخته می شود.

۳-۲- روش تحقیق

غالب مطالعات تحقیقی یک روش یا استراتژی را نشان می‌دهند که به سادگی قابل تشخیص است و شامل رویه های مشترک خاصی مانند بیان مسئله، جمع‌ آوری اطلاعات و نتیجه گیری اند. جزئیات این رویه های خاص تا حدود زیادی با روش تحقیق معین می شود. هر یک از این روش ها برای ‌پاسخ‌گویی‌ به یک نوع مسئله مناسب هستند(خاکی ۱۳۸۷، ۱۰۲).

انتخاب روش تحقیق بستگی به هدف ها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن دارد (اسماعیلی و بیابانگرد ۱۳۸۱، ۵۸).

در مطالعه حاضر، روش پژوهش از نظر هدف کاربردی است. چرا که تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که نظریه ­ها، قانونمندی­­ها، اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین می­شوند را برای حل مسئله ­های اجرایی و واقعی به کار ‌می‌گیرد و مطالعه انجام شده نیز با امید فراهم کردن مقدمات اصلاح و کارآمد شدن بازار سرمایه و ارائه توصیه ­ها و رهنمود­های کاربردی، انجام شده است.مطالعه فوق، از نظر راهبرد اجرا، توصیفی تحلیلی است زیرا تحقیقات توصیفی آن چه را که هست توصیف و تفسیر می­ کند و به شرایط یا روابط موجود، فرآیندهای جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد؛ و در این مطالعه نیز به بررسی روابط موجود بین متغیرهای راهبرد معکوس و عامل بازار،ارزش دفتری به ارزش ‌بازار و عامل اندازه در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. و همچنین از نظر بررسی رابطه متغیرها، این بررسی از نوع تحقیقات همبستگی ‌می‌باشد، چرا که در پژوهش همبستگی هدف اصلی آن است که مشخص شود آیا رابطه­ای بین دو یا چند متغیر کمی (قابل سنجش) وجود دارد و اگر این رابطه وجود دارد اندازه و حد آن چقدر است، به عبارتی هدف از مطالعه همبستگی،برقراری یک رابطه یا نبود آن،و به‌کارگیری روابط در انجام پیش‌بینی‌ها ‌می‌باشد. همان گونه که قبلاً نیز ذکر شد، این پژوهش در پی یافتن سودآوری راهبرد­های معکوس در بورس اوراق بهادار تهران می­باشیم.

۳-۳- جامعه آماری

مجموعه ‌واحدهایی که حداقل در یک صفت مشترک باشند یک جامعه آماری را تشکیل می‌دهند (خاکی ۱۳۷۸، ۴۶). جامعه این پژوهش شامل کلیه شرکت­های پذیرفته شده در بورس در طی سال­های ۱۳۸۳ الی ۱۳۹۰ می‌باشد.

۳-۴- روش نمونه گیری و حجم نمونه

از آنجا که بررسی نظرات کل جامعه ی آماری از لحاظ هزینه و زمان مقرون به صرفه نمی باشد، می توان اقدام به نمونه گیری کرد. نمونه عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه ی آماری که بیان کننده ویژگی های اصلی جامعه باشد.(آذر و مؤمنی ۱۳۸۴، ۶).

در تحقیق حاضر روش نمونه گیری به صورت حذف سیستماتیک بوده است. از آنجا جامعه بایستی نسبت به برخی از متغیرها همگن گردند، بدین منظور از روش تحقیقات قبلی استفاده شده است و شرکت­های دارای ویژگی­های زیر از دامنه پژوهش کنار گذاشته ‌شده‌اند:

۱٫ شرکت­هایی که نماد آن‌ ها بیش از ۳ ماه متوالی در طی یک سال مالی بسته بوده ­اند؛

۲٫ شرکت­های زیان ده؛

۳٫ شرکت­های فعال در صنعت واسطه گری مالی، بانک و بیمه؛

۴٫ شرکت­هایی که بیش از ۳ ماه بر روی آن‌ ها معامله­ای انجام نگردیده و

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...