با ارزیابی کلی نتایج بدست آمده میتوان چنین استنباط نمود که ارتقاء و بهبود سطح تکنولوژیک در ابعاد فنی – اقتصادی بر عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بوده و هرچه در بخش فنی و اقتصادی بصورت همزمان برنامه ریزی گردد، قاعدتا ” بر سطح فرهنگی و اجتماعی نیز اثر گذار خواهد بود. و اما در خصوص عامل اقتصادی تکنولوژی که هرچه برنامه ریزی دقیق تری در جهت کاهش هزینه های بکار گیری تکنولوژی های نوین صورت گیرد فواید اقتصادی بلند مدت نیز حاصل می گردد. بدین معنی که هر چه بر میزان منابع اقتصادی در جهت بهبود تکنولوژی افزایش یابد میزان استفاده از تکنولوژی های نوین نیز افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر در مورد فواید فنی و مهندسی همانطور که می توان از مدل ارائه شده نهایی و نتایج بدست آمده از مراحل رگرسیون بدست آمده نتیجه گرفت اینکه مجموعه ی عوامل مورد بررسی در تحقیق حاضر به مقدار محاسبه شده می توانند بر عامل فنی و مهندسی که بعنوان متغیر مستقل در تحلیل آماری از آن استفاده شده است اثر گذار باشند. به بیانی دیگر تمامی عوامل تعریف شده مانند عوامل اقتصادی، اجتماعی – فرهنگی و فنی اقتصادی در ارتقاء تکنولوژی فنی در برق منطقه ای غرب موثر بوده اند.
۴-۷- جمع بندی نتایج تحلیل داده ها و ارائه مدل تجربی مطلوب
در جمع بندی فصل چهارم تحقیق می توان چنین گفت که با بررسی شیوه های مدل سازی روابط میان اجزای یک موضوع تحقیق، بر اساس توصیف آماری داده های تحقیق و تعیین ویژگیهای اختصاصی متغیرها و عوامل تحقیق، اقدام به بررسی وضعیت روابط همبستگی های موجود بین اجزای مدل نظری اولیه یا مدل مفروض مربوط به فصل سوم گردید. پس از بررسی و تجزیه و تحلیل آماری مدل مفروض مورد اشاره، یک مدل تجربی اولیه به عنوان دست آورد داده ها بدست آمد. با ارزیابی روابط مدل تجربی اصلاح و تکمیل نتایج ارزیابی، ابتدا مدل تجربی نهایی تدوین و طراحی گردید. پس از توضیح روابط و تعیین معادلات ساختاری مدل تجربی نهایی مذکور؛ تحلیل خطاهای عملیاتی هر دو مدل اولیه و نهایی صورت پذیرفت. در ادامه عملیات تحلیل مدل ها به کمک سنجش برازندگی مدل های تجربی تدوین شده با انجام برازش مطلق، برازش تطبیقی و برازش مقتصد اعتبار برازندگی مدل تجربی نهایی با قطعیت به تایید رسید. آزمون فرضیه های تحقیق در زمینه عوامل متغیر های وابسته و متغیر مستقل، مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه فرضیه های اثر گذار عامل مستقل بر عوامل وابسته تایید گردیدند. در نهایت با انجام رگرسیون مرحله ای روابط مدل تجربی نهایی به معادلات چهار گانه مربوط به تاثیر گذاری عامل مستقل بر عوامل وابسته بدست آورده شد. در پایان فصل به این ترتیب، مدل تجربی نهایی مورد تجزیه و تحلیل، برازش، آزمون فرضیه و رگرسیون قرار گرفته و به عنوان مدلی کاربردی پیشنهاد می شود.
فصل پنجم
تفسیر یافته ها
جمع بندی نتایج
و ارائه پیشنهاد
۵- تفسیر یافته ها، جمع بندی نتایج و ارائه پیشنهادات:[۶۷]
۵-۱- مقدمات و تفسیر یافته های تحقیق:
هدف از انجام این تحقیق کشف عوامل موثر در ارتقاء تکنولوژی در ابعاد فنی و مهندسی و ارزیابی فواید اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بلند مدت است که در قالب مدل ریاضی با معادلات ساختاری قابل اطمینان و سنجش و آزمون پذیری عملی گردیده است. بنابراین فرایند کسب نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق، در پنج فصل تحلیل مسیر عوامل و یک فصل مربوط به مطالعه موردی تنظیم گردیده است. در فصل اول مطابق با وضعیت کلی تحقیق و افق مورد نظر از جنبه های بیان مسئله و تعریف موضوع، ضرورتها طبق بندهای (۱-۱) تا (۱-۳)، ضرورتها، اهداف و گستره تحقیق طبق بندهای(۱-۴ )تا (۱-۵)، قلمرو، فرضیات، و اقدامات تحقیق طبق بندهای (۱-۶) تا (۱-۸) مطرح شده اند. آنچه که خواسته های تحقیق حاضر را تشکیل می دهد الزاماتی از قبیل موانع و کمبودهای موجود منابع مالی یا کمبود اطلاعات و تحقیقات بعمل آمده در زمینه بهبود سطح تکنولوژی فنی در صنعت برق بوده تا در این زمینه بتوان راهکارها و الگوها ی جامعی را ارائه نمود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در فصل دوم نیز به بررسی و مرور ادبیات تحقیق و مبانی نظری و مفاهیم آن پرداخته شد. و در ادامه به معرفی مفاهیم مختلف و طبقه بندی انواع تکنولوژی اشاره گردید. سپس به معرفی انواع مدل های ارزیابی سطح تکنولوژی و همچنین به تاثیر ارتقاء تکنولوژی بر جامعه و اثر بخشی آن در صنعت اشاره شد.
در فصل سوم براساس تصمیم گیری نسبت به نوع ارزیابی و تشخیص روند تحقیق، اقدام به تدوین روش، نحوه برنامه ریزی و شیوه تحقیق گردیده است. بدین صورت که در فصل سوم به بررسی کلی موضوع تحقیق و تبیین انجام روش، کلیات و قلمرو تحقیق از جنبه های؛ جامعه آماری، دوره زمانی، روش نمونه گیری، حجم نمونه گیری، روش تحلیل داده ها طبق بندهای (۳-۱) تا (۳-۷) تبیین و گرد آوری شده است. همچنین ابزارهای اندازه گیری تحقیق حاضرطبق مندرجات جدول هدف – محتوا یعنی جدول شماره (۳-۱) تشریح شده است. در ادامه روش اعتبار سنجی طبق بند (۳-۹) یعنی تعیین میزان پایایی با تعیین آلفای کرونباخ طبق بند (۳-۹-۳) و روا سازی داده های تحقیق حاضر بر اساس روش تحلیل عاملی ارائه گردید. به عنوان نتیجه و دستاورد عملی فصل سوم با بهره گیری از روش تحلیل عامل، عوامل مکنون موثر طبق بند(۳-۱۰-۱) و جدول (۳-۲) استخراج گردیدند. چگونگی استفاده و بهره گیری از آزمون همبستگی وطریقه بدست آوری آماره و آزمون و تعیین نقاط بحرانی از دیگر مراحل ارائه شده در فصل سوم می باشد و در پایان نیز بر اساس اطلاعات کسب شده در مراحل قبلی ضمن جمع بندی موارد مذکور، مدل نظری مفروض اولیه کشف شده؛ تدوین و آماده آزمایش تجربی و سنجش مقادیرطبق بند(۳-۱۱) گردید و به صورت نمودار شماره (۳-۱) به عنوان مدل ساختاری مفروض معرفی گردید. در فصل چهارم نیز به منظور تعیین میزان کمی مقدار ارتباطات موجود در میان عوامل اصلی و متغیرهای تحقیق به روش تحلیل معادلات ساختاری یعنیSEM توسط نرم افزار Amos اقدام به سنجش و آزمون وضعیت مدل مفروض گردید. ضمن بررسی کلی روش های مدل سازی طبق بند(۴-۱) ، تبیین روش های تحلیل مدل تجربی طبق بند(۴-۳) صورت پذیرفت. سپس با بهره گرفتن از توصیف مدل تجربی اولیه و طراحی روابط مربوطه طبق بند(۴-۳) به شکل نمودار (۴-۱) به ارزیابی مدل مذکور و ارائه ارتباط همبستگی مستقیم مدل تجربی اولیه به شکل نمودار (۴-۲) و ارزیابی های انجام شده برابر جداول شماره (۴-۲ ، ۴-۳، ۴-۴) شده است. با اصلاح مدل تجربی اولیه و تکمیل مدل تجربی نهایی به شکل نمودار (۴-۳) معرفی شده است. ارزیابی مدل تجربی نهایی و تحلیل های آن طبق نمودار شماره (۴-۴) و جدول (۴-۴) انجام گردید. در مرحله بعد سنجش برازندگی روابط درونی مدل تجربی کشف شده نیز طبق بندهای (۴-۴-۴) تعیین گردیده اند. سنجش برازندگی روابط درونی مدل تجربی کشف شده برای شاخص برازش مطلق طبق بند(۴-۴-۱) طی مندرجات جدول(۴-۵) و برای شاخص های برازش تطبیقی طبق بند (۴-۴-۲) طی مندرجات جدول (۴-۶) و برای شاخص برازش مقتصد طبق بند(۴-۴-۳) طی مندرجات جدول (۴-۷) اقدام شده است. برای انجام سنجش صحت فرضیه های تحقیق حاضر به روش تحلیل معادلات ساختاری یعنیSEM توسط نرم افزار Amosاقدام به سنجش و آزمون فرضیه های تحقیق و وضعیت مدل مفروض گردید. بررسی صحت فرضیات ذکر شده و همبستگی عوامل آزمون طبق جدول (۴-۸) صورت گرفت. پس از بررسی فرضیه های منطبق با الگوی تجربی نهایی، به منظور تدوین روابط و منطق ریاضی، ارتباطات مدل تجربی نهایی طبق بند(۴-۶)، تدوین و تبیین معادلات ریاضی رگرسیون به روش مرحله ای بر اساس مدل نهایی تایید شده طبق تحلیل معاذلات ساختاری به کمک نرم افزار Amos رگرسیون روابط ریاضی مطابق روابط ارائه شده در جدول (۴-۱۳) توسط نرم افزار SPSS انجام شده است[۳۷].
در پایان اقدامات تحلیل داده ها نیز بصورت مدل تجربی نهایی طبق بند(۴-۷) به شکل نم ودار مدل تجربی نهایی تایید شده با شماره (۴-۴) ارائه گردیده است.
۵-۲- خلاصه نتایج و نوآوری های حاصل از تحقیق
بر اساس بررسی نتایج آزمون فرضیه های شش گانه در بند (۴-۵)؛ پذیرفته شدن فرضیه اول یعنی تاثیر داشتن عامل اقتصادی بهبود تکنولوژی بر عامل فنی – اقتصادی، رد شدن فرضیه دوم که ارتباط معنا دار عامل فنی و مهندسی با عامل اقتصادی را نشان می دهد، پذیرفته شدن فرضیه سوم یعنی ارتباط معنادار دو عامل اقتصادی و عامل اجتماعی– فرهنگی تکنولوژی را مورد آزمون و تایید قرار می دهد، فرضیه چهارم که اثر و ارتباط معنا دار عامل فنی مهندسی را با عامل فنی – اقتصادی بهبود تکنولوژی را تایید می کند، فرضیه پنجم که رد ارتباط معنی دار و اثر گذار عامل فنی –اقتصادی بهبود تکنولوژی بر عامل اجتماعی – فرهنگی را نشان می دهد، فرضیه ششم یعنی ارتباط معنادار دو عامل فنی و مهندسی بر عامل اجتماعی – فرهنگی تکنولوژی را مورد تایید قرار می دهد، را به راحتی می توان موارد زیر را از آن نتیجه گرفت که نتایج آزمون فرضیات در مورد وضعیت همبستگی مدل نهایی را در نمودار (۵-۱) نشان می دهد.
آزمون فرضیه دوم رد تاثیر و ارتباط عامل اثر گذار یعنی عامل فنی و مهندسی بر عامل اثر پذیر یعنی عامل اقتصادی در را نشان می دهد، اما این ارتباط بصورت غیر مستقیم به کمک عامل فنی –اقتصادی می تواند بر بهبود وضعیت تکنولوژی موثر واقع شود. به عبارت دیگر تلفیق امکانات اقتصادی و فواید بلند مدت پروژه های فنی را می تواند توجیه نماید. لازم به ذکر است عامل تاثیر گذار به تنهایی و بدون در نظر گرفتن عوامل دیگر نمی تواند فرایند توجیه اقتصادی پروژه های را تضمین کند. از نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه پنجم میتوان گفت که این نتایج از نظر تطابق با واقعیات عینی قابل تایید خواهد بود، زیرا بدون در نظر گرفتن تاثیر عامل اثر گذار بر عامل تاثیر پذیر یعنی عامل فنی و مهندسی بر عامل اجتماعی – فرهنگی بهبود تکنولوژی امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین نمودار(۵-۱) نشان میدهد ارتباط مستقیمی بین عامل فنی مهندسی و عامل اجتماعی و فرهنگی وجود دارد.
نمودار (۵-۱): نمایش نتایج آزمون فرضیات در مورد وضعیت همبستگی مدل نهایی
۵-۳- نتیجه گیری و جمع بندی نتایج تحقیق
با توجه به نتایج ارزیابی و تایید اثر گذاری بهبود سطح تکنولوژی در ابعاد فنی و مهندسی بر سایر عوامل ذکر شده می توان دریافت که با ورود تکنولوژی های نوین در صنعت مورد بررسی مهمترین فواید فنی و مهندسی حاصل از آنرا به شرح زیر به اختصار نام برد :

    • تغییر و دگرگونی در عملکرد سیستم و بهبود شیوه ها و فنون مهندسی
    • شناسایی نقاط ضعف شبکه و برنامه ریزی جهت تقویت آن و رفع نقاط آسیب پذیر
    • استفاده بهینه از فرصتها و تصمیم گیری به موقع.
    • ورود تجهیزات با فن آوری بالا وافزایش مهارتهای جدید و ارتقاءکیفیت کار نیروهای متخصص.

از عمده ترین فواید اقتصادی ارتقاء تکنولوژی در ابعاد فنی مهندسی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

    • کاهش هزینه های بهره برداری از شبکه به دلیل عدم نیاز مکرر به تعمیرات.
    • تخصیص بهینه منابع مالی و سرمایه ای در جهت بهره وری اقتصادی.
    • افزایش سرمایه گذاری سایر صنایعی که به برق مطمئن نیازمند هستند.

مهمترین فواید اجتماعی و فرهنگی ارتقاء تکنولوژی در ابعاد فنی و مهندسی که به اختصار می توان به آن اشاره نمودعبارتند از:

    • کاهش موثر آسیب های زیست محیطی
    • تاثیر بر رفتار مشترکین در جهت استفاده بیشتر از انرژی های پاک و حفظ محیط زیست.
    • ترویج مباحث بهره وری و اشاعه آن به عنوان یک اندیشه و تفکر در فرهنگ اجتماعی مردم.
    • اشاعه فرهنگ مصرف بهینه در بین مشترکین

همانطور که از نتایج فوق استباط می شود مقوله بهبود تکنولوژی مفهومی وسیع و فراگیر در بین تمامی عوامل مورد ارزیابی است . با توجه به رابطه مستقیم معادلات رگرسیون در فصل چهارم جدول (۴-۱۳) صحت ارتباط و تاثیر عامل مستقل بر عوامل وابسته اثبات می گردد و نشان میدهد با افزایش بهبود در تکنولوژی فنی سایر عوامل نیز به میزان تغییرات صورت گرفته تغییر خواهند نمود. از سوی دیگر اثر بسزای عامل اقتصادی بر عوامل اجتماعی -فرهنگی طی این تحقیق مورد تایید قرار گرفت. به عبارت دیگر در دو راستا و دسته بندی کلی نگر و جزیی نگر با دیدگاه عمومی و دیدگاه جزیی و اختصاصی نتایج مذکور قابل بازبینی، بحث و نتیجه گیری خواهد بود. از دیدگاه کلی، بهبود تکنولوژی فنی و مهندسی وابسته به شرایط اقتصادی جامعه و پذیرش آن در فرهنگ عمومی مردم است. اما از نقطه نظر جزیی و اختصاصی بهبود وضعیت تکنولوژی فنی و مهندسی به کمک برازش های بعمل آمده در مدل نهایی ارائه شده در جداول (۴-۵ ،۴-۶ ،۴-۷) و نتایج رگرسیونی قابل اتکاء وتشخیص بوده و نتایج حاصله در دنیای واقعی قابل تعمیم است.
از طرفی کشف نتایج مذکور، به خوبی می تواند توانمندی، آگاهی های فنی و برخورداری از دانش مهندسی را بطور کافی و اصولی در زمینه تکنولوژی های فنی مورد ارزیابی قرار داده و از نقطه نظر مباحث علمی و فنی بهبود بخشد.
۵-۴- محدودیت های موثر در انجام تحقیق
محدودیت های موجود در روند تحقیق از جنبه های کلی به میزان دسترسی به منابع، امکانات، شرایط دستیابی و عملکردی میان حوزه های تحقیق بر می گردد. بیان این محدودیتها می تواند در بهبود روند برنامه ریزی آتی تحقیقات راهگشای سایر محققین دیگر شود. در اینجا سعی می شود به شرح موارد زیر جنبه های محدودیت دسترسی به اطلاعات تخصصی ، زمانی، و سایر محدودیت ها مطرح شود:
از جنبه دسترسی به اطلاعات تخصصی؛ کمبود منابع تحقیقاتی، عدم سابقه تحقیقی در زمینه تحقیقات بهبود تکنولوژی و کمیابی مهارتهای فنی و مهندسی در خصوص شناسایی و انتقال تکنولوژی های مورد نیاز. از جنبه محدودیت زمانی؛ می توان به کمبود اطلاعات موثق، کوتاه بودن فرصت تحقیق حاضر و زمان بر بودن تهیه پرسشنامه و توزیع آن بصورت پایلوت، همچنین طولانی بودن روند استخراج نتایج پرسشنامه، عدم همکاری بعضی از پرسش شدگان در پاسخگویی به سوالات ونیز طولانی شدن تبین مدل سازی تخصصی بهبود تکنولوژی اشاره نمود.
۵-۵- توصیه پیشنهادات و راه کارهای تحقیقات آینده
با توجه به محدودیت های مذکور و اقدامات انجام شده و نتایج دست آوردهای کسب شده در تحقیق حاضر می توان مواردی را برای تداوم مسیر تحقیق، بعنوان زمینه ای مهم برای رفع نیازهای علمی و پژوهشی در موضوع بهبود تکنولوژی در ابعاد مورد ارزیابی در نظر گرفت. به عبارتی دیگر به سبب کمبود اطلاعات دقیق تخصصی نسبت به خصوصیات فنی و مهندسی تکنولوژی در صنعت برق و با توجه به اهمیت موضوع، توسعه روند تحقیق حاضر، لازم و ضروری به نظر می رسد. در این خصوص تدوین یک طرح جامع تحقیقاتی برنامه ریزی شده همانند؛ تامین منابع مالی، امکانات و تجهیزات تحقیقاتی و فرصتهای زمانی با تشکیل کار گروه های تخصصی چند رشته ای که دارای سوابق و مهارتهای علمی و عملی هستند می تواند روند این گونه تحقیقات را تسریع کند. در ادامه موضوع فوق مواردی را به عنوان پیشنهاد ذکر می گردد.

  • پیشنهادات اجرایی:
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...