۴-این پژوهش فقط در مدارس دولتی صورت گرفته است بنابراین پیشنهاد می‌گردد در مدارس غیرانتفاعی، تیزهوشان، نمونه دولتی ودر … تکرار گردد تا نتایج آن قابل‌تعمیم به همه گروه‌های دانش‌آموزی باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۵-پیشنهاد می‌شود این پژوهش جهت تعمیم نتایج به جامعه در محیط‌های فرهنگی مختلف موردبررسی قرار گیرد
پیشنهاد می­گردد که تحقیقی مشابه تحقیق حاضر در سایر شهرستان­های انجام دهند.
۵-۴-۲ – پیشنهاد‌ها کاربردی
۱-از آنجایی که در این پژوهش مشخص گردید که بین ادراک دانش آموزان‌ و صمیمیت ‌معلمان ورفتار نامناسب آنها رابطه وجود دارد لذا، به مسئو­لین و رؤسای آموزش و پرورش توصیه می گردد در دوره‌های تربیت‌معلم به معلمان در خصوص مزایای استفاده از رفتارهای صمیمی و مشکلات غیر صمیمی بودن آموزش داده شود.
۲-مسئولین آموزش و پرورش تعامل صحیح معلمان با دانش آموزان ، درزمینه ادراک آنان از رفتارهای معلم را طریق برگزاری دوره­ های آموزشی موثر تقویت کنند.
۳- در جامعه­ ما علی رغم داشتن معلمان صمیمی متاسفانه توانائی­های خلاق آنان هرز می­رود که علت اصلی آن نا‌دیده گرفتن جایگاه معلم درارتقای ورشد مطلوب اهداف کلی پرورشی است. در حالی که در جامعه­ رو به رشد، باید توجه اساسی به این مساله که نقش حیاتی دارند داشته باشند.
۴-جهت تقویت این بعد رفتاری درمعلمان به سوی وضعیت مطلوب، پیشنهاد می­گردد که زمینه ­های مناسبی برای ایشان فراهم شود تااین مهارت­ را از طریق تجربه بیاموزند. همچنین، با برنامه­ ریزی مناسب، شرایطی در مدارس فراهم گردد تا معلمان همیشه به دنبال دیدگاه­ های جدید، باز خورد­های روشن و آموزش مستمر باشند.
۵-برای تقویت معلمان جهت استفاده از رفتار های صمیمی کلامی وغیر کلامی در کلاس درس پیشنهاد می­گردد شرایط مطلوب روانی فراهم گردد تا در لحظات سخت و آزار دهنده، خویشتن دار، آرام و خونسرد باشند. این امر باعث تسلط به امور و کاهش اشتباهات آن­ها خواهد شد. همچنین، مهیا ساختن شرایطی برای دبیران، به طوری که با تغییر الویت­ها و تغییرات ناگهانی به وجود آمده در سازمان سازگار باشند. این امر باعث بهبود مدیریت در مقابل تغییرات گردیده و در نهایت باعث افزایش توانمندی آنان در استفاده از رفتار صمیمی خواهد گردید.
۶-جهت تقویت معلمان در مورد استفاده ازرفتارهای صمیمی پیشنهاد می­گردد تشویق به بحث و مذاکره آزاد میان عوامل آموزشی همانند مباحث درس پژوهی گسترش یابد.
منابع فارسی
احمدی، سید احمد(۱۳۷۴). روانـ‌شناسی نـوجوانان و جوانان، نشر نخستین.
اردبیلی، یوسف(۱۳۷۶).اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در آموزش ‌و پرورش تهران ، انتشارات سمت.
اسپالدینگ، چر یل ال (۱۳۷۳). رابطه معلم و دانش‌آموز ، ترجمه محمدرضا نائینیان، ماهنامه رشد معلم، شماره ۱۰۵، صص ۶۶-۶۲٫
انصاری، حجت(۱۳۷۵). بررسی تأثیر جو روانی اجتماعی کلاس در پیشرفت تحصیلی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
بازرگان، زهرا؛ صادقی، محمد (۱۳۸۰). بررسی رفتار میان فردی معلمان بادانش آموزان مدارس راهنمایی دخترانه تهران، مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی، سال سی ویکم، شماره دو، صص ۹۹-۱۲۱٫
بال، س.(۱۳۷۳). انگیزش در آموزش‌وپرورش،‌ ترجمه‌ی مـسدد، دانـشگاه شیراز.
البرزی، محبوبه (۱۳۸۹). رابطه سبک‌های ارتباطی معلمان با خلاقیت شناختی دانش آموزان بر اساس باورهای شناختی و انگیزش آنان، شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، بخش مبانی تعلیم و تربیت، مجله روان‌شناسی معاصر.
برکو، ری، ام؛ ولوین، ‌دارلین آر (۱۳۸۲). مدیریت ارتباطات ترجمه سید محمد اعرابی؛ داود ایزدی، تهران، انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
بیات، فریبرز (۱۳۸۹). نگرش دانش آموزان به درس، مجله رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره ۴۹، صص ۱۲-۱۳٫
پیرنیا، علی(۱۳۵۲). دانش آموزان از معلم چه انتظاراتی دارند مجله تعلیم و تربیت، مجله آموزش ‌و پرورش، شماره ۶۹.
پینتریچ، پال‌آر وشانک، دیل اچ (۱۳۹۰). انگیزش در تعلیم تربیت (نظریه‌ها و تحقیقات و کاربردها)، ترجمه مهر ناز شهرآرای. تهران نشر علم.
تلخابی، عباسی، لشکری، (۱۳۸۹). بررسی مهارت‌های ارتباطی در رفتار کلاسی معلمان و رابطه آن با درصد قبولی دانش آموزان دبیرستان‌های شهر تهران، فصلنامه اندیشه‌های تازه در علم تربیتی، سال پنجم، شماره سوم.
جعفری، مهناز (۱۳۸۹). معلم خوب نردبانی برای خلاقیت مجله رشد معلم، شماره هفتم انتشارات وزارت آموزش‌وپرورش.
حجازی، ن.(۱۳۷۳). شاگردان ضعیف و معلمان قوی، مـجله پیـوند،‌ شماره‌ ۱۸۳٫
حداد نیا، نوروز؛ یوسفی، رضا؛ فلاح، وحید؛ حداد نیا، سیروس (۱۳۹۲). تأثیر اعتماد یادگیرنده نسبت به اثربخشی معلم و محتوای مورد تدریس بر میزان یادگیری او. مجله پژوهش در برنامه‌ریزی، سال دهم، دوره دوم، شماره ۱۱٫
خسروی، زهره؛ ظهره وند، راضیه؛ کیامنش، علیرضا؛ اخوان تفتی، مهناز (۱۳۸۹). رابطه درگیری مدرسه‌ای با عملکرد تحصیلی و گرایش به ترک تحصیل در دانش آموزان دوره راهنمایی، مجله تعلیم و تربیت، شماره ۱۰۲ صص ۴۹ تا ۷۰٫
دارابی، بهزاد (۱۳۹۳). سکاندارمحیط یادگیری، مجله معلم، شماره هفتم وهشتم.
دستجردی، رضا (۱۳۷۵). بررسی رابطه بین ادراک دانش آموزان پنجم ابتدایی شهر بیرجند از ویژگی‌های رفتاری معلمان و اضطراب مدرسه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت‌معلم تهران.
دنیلسون، شارلوت (۱۳۸۹). نقش رهبری معلم در ساختار آموزش، ترجمه وحید معتمدی، چاپ دوم، موسسه تحقیقات و مطالعات تربیتی دانشگاه تربیت‌معلم تهران خوارزمی ناشر انتشارات بین‌المللی گاج.
ذوالفقار، محسن؛ سعدی پور، اسماعیل (۱۳۸۸). علل بروز تعارض در رفتار معلمان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی، انگیزش پیشرفت و ویژگی‌های روان‌تنی دانش آموزان سال اول دبیرستان‌های پسرانه دولتی شهر تهران . مجله تعلیم تربیت شماره ۹۹ ص ۲۲
زارع، ندا (۱۳۹۰). بررسی ویژگی‌های معلّم خوب از دیدگاه دانش آموزان دختر دوره‌ی دبیرستان، دبیران و دانشجویان تربیت‌معلم شهر یزد، پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا.
زارعی، س.(۱۳۷۴)، بررسی رابطه بین روش‌های کنترل‌ کلاس‌ و ویژگی‌های تشخیص و علمی مـعلمان زن مـقطع‌ دبیرستان‌ نواحی شهرستان اصفهان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، اصفهان.
زندی، احمد (۱۳۸۲). رابطه صمیمانه معلم و دانش‌آموز، ماهنامه رشد معلم شماره ۱۷۸، صص ۳۳-۳۴٫
سلیمی، قربان؛ علی محمدی، فاطمه (۱۳۸۳) مجله پژوهش در برنامه‌ریزی، درسی شماره ۲، صص‌۶۵ – ۷۶٫
سلیمی، سید حسین (۱۳۷۹). مطالعه تأثیر رفتار معلم بر نظم‌پذیری دانش آموزان در مدرسه مجله نوآوری‌های آموزشی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی.
سلیمی، قربان علی؛ محمدی، فاطمه (۱۳۸۳). بررسی رابطه بین سبک‌های رهبری معلمان با بهداشت روانی دانش آموزان، مجله پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، شماره ۲ صص ۶۵-۷۶٫
سیف، علی‌اکبر (۱۳۸۶). روان‌شناسی‌ پرورشی، تهران، انتشارات آگاه، چاپ چهارم.
شاه‌محمدی، نیره (۱۳۹۱). مدل‌های ارتقای حرفه‌ای معلمان نیوزیلند، مجله رشد راهنمای تحصیلی شماره ۱ دوره ۱۸٫
شاهورانی، احمد؛ تلخ آبی علیشاه، غلامرضا؛ تلخ آبی علیشاه، علی‌رضا (۱۳۸۸). بررسی رابطه ویژگی‌های ارتباطات اثربخش معلم و دانش‌آموز با یادگیری ریاضی، فصلنامه رهبری مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار سال سوم شماره ۳، صص ۵۱-۶۷.
شریفی، پاشا (۱۳۶۸). ارزشیابی مواد و روش آموزشی معلم، نشریه رشد معلم، وزارت آموزش‌وپرورش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سال هفتم، شماره ۵۶، صص ۶- ۱۱
شعاری نژاد، علی‌اکبر (۱۳۷۶). روان‌شناسی‌ رشد، انتشارات اطلاعات، تهران،
شعاری نژاد، علی‌اکبر (۱۳۷۵). مبانی روان‌شناختی تربیت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، چاپ سوم ص ۱۳۴
شیخ الائمه،‌ م.(۱۳۷۲)،‌ ویژگی‌های معلم‌ مطلوب،‌ خلاصه‌ مقالات نقش تربیتی چهارمین هم‌نشست جایگاه‌ تـربیت،‌ تـهران، وزارت ارشاد اسلامی.
صافی، احمد (۱۳۸۱). سازمان و مدیریت در آموزش‌وپرورش، چاپ اول، نشر ارسباران
صالحیان، محمود (۱۳۷۹). معلم و ارتباط مؤثر بادانش آموزان، ماهنامه رشد معلم، شماره ۱۵۲، صص ۴۳-۴۴٫
صمدی، معصومه (۱۳۹۲). پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی توسط ادراک دانش آموزان از سبک‌های ارتباطی. شماره ۱۱ دوره دوم شماره ۱۶٫
عریضی، حمیدرضا؛ عابدی، احمد (۱۳۸۶). رابطه ‌ ‌‌‌رفـتارهای‌ معلم با سرزندگی و انگیزش درونی دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر اصفهان، مجله نوآوری‌های آموزشی، شماره ۲۳، ص ۱۳٫
عصاره، علیرضا و همکاران (۱۳۸۹). بررسی‌ مشکلات‌ یادگیری دانش آموزان دوره‌ی راهنمایی‌ شهر تهران ازنظر محتوای مواد درسی و روش‌های تدریس دروس عـلوم و ریـاضی. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی.
عطا پور، شهلا (۱۳۷۸). بررسی رابطه ادراک از رفتار معلم و رابطه آن با خودپنداری دانش آموزان سال سوم راهنمایی با توجه به جنسیت آن‌ها، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...