منابع دانشگاهی و تحقیقاتی برای نگارش مقاله : نقش جذب دانش در نوآوری … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۶۵
۲۸
جمع کل
۴۴۲
۲۰۵
۳-۴- روشها و ابزار جمعآوری داده ها:
روش جمعآوری اطلاعات، میدانی است و از ابزار پرسشنامه به شرح زیر استفاده شد:
۳-۴-۱- پرسشنامه جذب دانش سازمان:
پرسشنامه جذب دانش سازمان، دارای چهار مولفه است و برای سنجش آن از ۱۹ سوال (سوالات ۱ الی ۱۹) استفاده شده است و در تنظیم آن از روش پنج درجهای لیکرت (از ۱= خیلی زیاد تا ۵= خیلی کم) استفاده شده است (Comison & Fores, 2010).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۴-۲- پرسشنامه نوآوری سازمانی:
پرسشنامه نوآوری سازمانی دارای ۱۶ سوال (سوالات ۱ الی ۱۶) استفاده شده است. در تنظیم آن از روش پنج درجهای لیکرت استفاده شده است که برای سنجش آن طیف ۵ نقطهای (از ۱= کاملاً مخالف تا ۵= کاملاً موافق) در نظر گرفته شده است (جیمنز و دیگران، ۲۰۰۸).
۳-۴-۳- پرسشنامه انعطاف پذیری سازمانی:
پرسشنامه انعطاف پذیری سازمانی دارای چهار مولفه بوده و برای سنجش آن از ۲۷ سوال و در ۳ بخش استفاده شده است. در تنظیم آن از روش پنج درجهای لیکرت استفاده شده است که برای سنجش آن طیف ۵ نقطهای (از ۱= خیلی زیاد تا ۵= خیلی کم) در نظر گرفته شده است (پنی گاردنر، ۱۹۹۹).
۳– ۵- روایی و پایایی ابزار اندازه گیری:
هر آزمونی باید دارای پایایی و روایی باشد تا قابل اعتماد بوده، راهنمای خوبی در تصمیم گیریهای مسئولان سازمان باشد. یکی از شرایط مهمی که آزمون، وسیلهای مطمئن برای پیش بینی باشد این است که قابل اعتماد و اطمینان بوده و دارای ثبات باشد (سعادت، ۱۴۶:۱۳۸۶).
۳- ۵-۱- روایی:
هنگامی که به امید مطالعه یک مفهوم، مجموعه ای از پرسش ها را مطرح می کنیم چگونه می توانیم اطمینان یابیم که واقعاً به اندازه گیری همان مفهوم موردنظر پرداخته ایم یا چیز دیگر را سنجیده ایم؟ این پرسش را با آزمون های خاص روایی سنجی می توان پاسخ داد. آزمونهای روایی را میتوان در سه گروه گسترده دستهبندی نمود: روایی محتوا، روایی وابسته به معیار و روایی سازه (سکاران، ۲۲۳:۱۳۹۱).
در این تحقیق از روش روایی محتوا استفاده شده است. روایی محتوا اطمینان میدهد که ابزار موردنظر به تعداد کافی پرسشهای مناسب برای اندازه گیری مفهوم مورد سنجش را در بردارد. یعنی، روایی محتوا نشان میدهد که ابعاد و عناصر یک مفهوم تا چه حد تحت پوشش دقیق قرار گرفته است (سکاران، ۲۲۳:۱۳۹۱). در این تحقیق با تاکید بر استاندارد بودن پرسشنامه، سوالات متناسب با مبانی نظری و با توجه به جزییات هر کدام از متغیرها تعریف شده و با متخصصان امر و اساتید مدیریت، در رابطه با سوالات تبادل نظر و بررسی صورت گرفته است و پرسشنامه اصلی بعد از مرحله تدوین، توزیع شده است. لذا روایی سوالات از نظر محتوای آنها تأیید شده است.
۳- ۵-۲- پایایی:
پایایی ابزار سنجش به این معنی است که اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود. به عبارت دیگر ابزار پایا و معتبر، ابزاری است که از ماهیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان بر خوردار باشد (قره داغی، ۷۴:۱۳۸۹). آنچه در این تحقیق جهت محاسبه پایایی استفاده شده است، ضریب آلفای کرانباخ میباشد. چرا که تقریباً در همه موارد، آلفای کرانباخ را میتوان به عنوان شاخص کاملاً مناسب برای اعتبار و هماهنگی درونی به کار برد (سکاران، ۲۲۹:۱۳۹۱).
از این رو با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS به محاسبه این مقدار پرداخته شده است. فرمول استفاده شده به شکل زیر می باشد:
که در آن:
n :تعداد سوالات آزمون :واریانس سوال iام :واریانس کل آزمون
بعد از تایید نهایی، پرسشنامه در ۳۲ واحد و بخش صدا و سیمای استان گیلان، پخش شد. سپس نتایج آن با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد که نتایج، به صورت زیر میباشد:
جدول ۳-۲: آلفای کرانباخ
متغیرها
α کرانباخ
تعداد سوالات
جذب دانش
نوآوری سازمانی
انعطاف پذیری سازمانی
۹۰۹/۰
۹۴۵/۰
۹۶۰/۰
۱۹
۱۶
۲۷
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 06:52:00 ب.ظ ]
|