ماخذ:یافته­های پژوهش.
علامت ضریب رگرسیون متغیر رتبه‌ای سطح تحصیلات (EDU) بیانگر اثر مثبت آن بر احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی برای تمایل به خرید برنج ارگانیک است. با توجه به مقدار آماره tاین متغیر، اثر مثبت آن به لحاظ آماری در سطح یک درصد معنی‌دار بوده و قابلیت تعمیم به جامعه مصرف کنندگان شهری استان گیلان را دارد. مقدار کشش کل وزنی متغیر توضیحی یادشده نشان داد که افزایش یک درصدی مقدار آن، با فرض ثابت بودن سایر شرایط، منجر به افزایش ۳۶/۰ درصدی احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی از سوی مصرف کنندگان برنج ارگانیک می­ شود.مقدار اثر نهایی متغیر توضیحی رتبه‌ای سطح تحصیلات (EDU) نشان داد که با فرض ثابت بودن سایر شرایط به طور متوسط افزایش یک رتبه‌ای مقدار این متغیر، احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی برای خرید برنج ارگانیک ۰۹/۰ واحد افزایش می‌یابد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

علامت ضریب رگرسیون متغیر توضیحی امتیاز نگرش مصرف کنندگان نسبت به محصولات ارگانیک (AS) بیانگر اثر مثبت آن بر احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی برای تمایل به خرید برنج ارگانیک را دارد. با توجه به مقدار آماره tاین متغیر، اثر مثبت آن به لحاظ آماری در سطح یک درصد معنی‌دار بوده و قابلیت تعمیم به جامعه مصرف کنندگان شهری استان گیلان را دارد. مقدار کشش وزنی تجمعی متغیر توضیحی یادشده نشان داد که افزایش یک درصدی مقدار آن، با فرض ثابت بودن سایر شرایط، منجر به افزایش ۴/۱ درصدی احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی از سوی مصرف کنندگان برنج ارگانیک می­ شود.مقدار اثر نهایی متغیر توضیحی موهومی نگرش (AS) نشان داد که با فرض ثابت بودن سایر شرایط، احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی برای خرید برنج ارگانیک را ۰۹/۰ واحد افزایش می‌دهد.مقدار آماره LR برابر با ۶۶/۱۶۶ بوده که با توجه به سطح احتمالاتی صفر بیانگر معنی­داری کلی رگرسیون پروبیت است. مقدار ضرایب تعیین استرلا، مادالا، کراگ-اوهلر، مک­فادن و چو به ترتیب برابر با ۵۴/۰، ۴۳/۰، ۶۲/۰، ۴۷/۰ و ۵۱/۰ می­باشد. درصد پیش ­بینی صحیح الگو نیز برابر با ۷۱ درصد است.همچنین، مقدار آماره LM2 نیز برابر با ۴۶/۰ بوده که با توجه به سطح احتمالاتی ۹۳ درصد بیانگر پذیرش فرض صفر مبنی بر همسانی واریانس اجزاء اخلال الگوی پروبیت است.
۴-۵-۲- مرحله دوم تفسیر نتایج رگرسیون خطی
علامت ضریب رگرسیون متغیرهای سطح تحصیلات (EDU)، متغیر امتیاز نگرشی (AS) ، درآمد خانوار (REV)، بیانگر اثر مثبت آن بر احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی برای تمایل به خرید برنج ارگانیک دارد. و با توجه به مقدار آماره ‌های t این متغیرها، اثر مثبت آن به لحاظ آماری در سطح یک درصد معنی‌دار بوده و متغیر دفعات مصرف برنج در هفته (RC) با توجه به مقدار آماره t این متغیر، اثر مثبت آن به لحاظ آماری در سطح ۵ درصد معنی‌دار بوده قابلیت تعمیم به جامعه مصرف کنندگان شهری استان گیلان را دارد.
ضریب تعیین معمولی و تعدیل شده الگوی رگرسیون خطی در مرحله دوم هکمن به ترتیب برابر با ۵۶و ۵۵ درصد می­باشد. میانگین عکس نسبت میل برابر با ۷- ۱۰ × ۵۹/۳ است.
۴-۶- نتیجه آزمون دو مرحله ای هکمن
در رهیافت دو مرحله­ ای هکمن، مقدار انتظاری تمایل به پرداخت بیشتر برای برنج هاشمی ارگانیک در قیاس با برنج هاشمی معمولی معادل با ۱۳/۶ درصد می­باشد.
۴-۷- مقایسه دو روش الگوی لاجیت و هکمن
در الگوی لاجیت مقدار آماره LRبرابر با ۲۲/۲۵۱ بوده که با توجه به ارزش احتمالاتی صفر بیانگر معنی­داری کلی رگرسیون لاجیت برآورد شده است. درصد پیش‌بینی صحیح الگوی برآورد شده نیز برابر با ۴/۷۷ درصد بوده که قدرت پیش ­بینی بالای الگوی لاجیت برآورد شده را مورد تأکید قرار می­دهد. به بیان دیگر، مدل برآورد شده توانسته است درصد بالایی از مقادیر متغیر وابسته را با توجه به متغیرهای توضیحی پیش‌بینی نماید. اما در مدل هکمن مقدار آماره LR برابر با ۶۶/۱۶۶ بوده که با توجه به سطح احتمالاتی صفر بیانگر معنی­داری کلی رگرسیون پروبیت است درصد پیش ­بینی صحیح الگو نیز برابر با ۷۱ درصد است. همچنین در الگوی لاجیت مقدار انتظاری تمایل به پرداخت اضافی برای یک کیلوگرم برنج هاشمی ارگانیک در قیاس با برنج هاشمی معمولی معادل با ۲۴/۸ درصد است که در مدل هکمن مقدار انتظاری تمایل به پرداخت بیشتر برای برنج هاشمی ارگانیک در قیاس با برنج هاشمی معمولی معادل با ۱۳/۶ درصد می­باشد.
۴-۸- برآورد هزینه برنج هاشمی معمولی و ارگانیک
در زیر جدول پیش‌بینی تولید برنج در مقیاس یک هکتار در سال زراعی ۹۲-۹۱ آمده است.

۴-۱۱- جدول پیش بینی تولید برنج در استان گیلان در سال زراعی ۹۲-۹۱(ارزش به ده ریال)

شرح عملیات

بومی (هاشمی)

شرح عملیات

ارگانیک (هاشمی)

تعداد/مقدار

واحد

قیمت واحد

کل هزینه

تعداد/مقدار

واحد

قیمت واحد

کل هزینه

شخم

۲

دفعه

۲۰۰۰۰۰

۴۰۰۰۰۰

شخم

۲

دفعه

۲۰۰۰۰۰

۴۰۰۰۰۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...