جدول ۴-۱ آمار توصیفی متغیرها بر اساس مدل OVER

متغیر مستقل

حاکیت شرکتی

متغیر وابسته

موظف‏بودن مدیرعامل

تمرکز مالکیت

نسبت سرمایه گذاران نهادی

به کل سهام‌داران

درصد اعضای غیر موظف

بیش‏اطمینانی مدیریت کم (طبق مدل OVER) (تعداد ۲۲۸)

میانگین

۰٫۱۵۴

۰٫۸۱۸

۰٫۴۵۵

۰٫۷۳۴

انحراف معیار

۰٫۳۶۱

۰٫۱۶۵

۰٫۳۱۲

۰٫۱۷۸

مینمم

۰

۰٫۲۱۹

۰

۰٫۲

ماکزیمم

۱

۱

۰٫۹۶۲

۱

بیش‏اطمینانی مدیریت بالا (طبق مدل OVER)

(تعداد ۳۷۲)

میانگین

۰٫۲۳۱

۰٫۸۵۱

۰٫۵۱۸

۰٫۶۹۴

انحراف معیار

۰٫۴۲۲

۰٫۱۲۸

۰٫۳۲۴

۰٫۱۸۷

مینمم

۰

۰٫۳۲۴

۰

۰٫۲

ماکزیمم

۱

۰٫۸۱۸

۰٫۴۵۵

۰٫۷۳۴

ادامه جدول ۴-۱ آمار توصیفی متغیرها بر اساس مدل CAPEX

متغیر مستقل

حاکیت شرکتی

متغیر وابسته

موظف‏بودن مدیرعامل

تمرکز مالکیت

نسبت سرمایه گذاران نهادی

به کل سهام‌داران

درصد اعضای غیر موظف

بیش‏اطمینانی مدیریت کم (طبق مدل CAPEX) (تعداد ۲۳۶)

میانگین

۰٫۱۸۲

۰٫۸۱۶

۰٫۵۴۵

۰٫۷۴۰

انحراف معیار

۰٫۳۸۷

۰٫۱۷۴

۰٫۳۱۴

۰٫۱۸۳

مینمم

۰

۰٫۲۱۹

۰

۰٫۲

ماکزیمم

۱

۱

۰٫۹۹۳

۱

بیش‏اطمینانی مدیریت بالا (طبق مدل CAPEX)

(تعداد ۳۶۴)

میانگین

۰٫۲۱۴

۰٫۸۵۳

۰٫۴۶۱

۰٫۶۸۹

انحراف معیار

۰٫۴۱۱

۰٫۱۱۹

۰٫۳۲۱

۰٫۱۸۳

مینمم

۰

۰٫۴۶۸

۰

۰٫۲

ماکزیمم

۱

۱

۰٫۹۸۸

۱

۲-۴- مدل رگرسیون لجستیک

در رگرسیون لجستیک مانند رگرسیون معمولی معنی‏دار بودن ضریب یک متغیر مستقل را می‏توان با این فرض آزمون کرد که صفر بودن ضریب مذبور هیچ تأثیری در میزان احتمال موفقیت متغیر وابسته نمی‏گذارد. در رگرسیون معمولی آزمون معنی‏دار بودن ضریب یک متغیر مستقل از طریق آماره t انجام می‏ شود. اما در رگرسیون لجستیک از آماره دیگری به نام آماره Z استفاده می‏ شود. آماره Z برای هر یک از ضرایب همچون رگرسیون معمولی نشان دهنده معنی داری ضریب مربوطه است. این آماره دارای توزیع۲ χ با درجه آزادی یک می‏ باشد. به منظور تعیین معنی‏داری کل مدل رگرسیونی لوجستیک از آماره نسبت درست‏نمایی (LR) استفاده می‏ کنند بر این اساس تأثیر ورود متغیرهای مسنقل در بهبود مدل سنجیده می‏ شود. در این صورت اگر آماره مذبور در سطح ۵ درصد در ناحیه رد قرار گیرد فرضیه صفر مبنی بر بی اثر بودن متغیرهای مستقل رد خواهد شد. بدین ترتیب در هر مرحله، معنی دار بودن ضرایب به وسیله آزمون χ۲برای تعیین متغیرها مشخص می‏ گردد، مشروط بر اینکه متغیرها بتوانند از مدل حذف شوند. نحوه عمل ‌به این شکل است که ابتدا مدل با متغیرهای متعدد و با آماره‏های موجود که می‏تواند به صورت سری زمانی مقطعی و یا تابلوئی باشد، برآورد و سپس متغیرهای مستقل مناسب شناسایی و مدل نهایی تدوین و ضرایب برآورد می ‏شوند. آماره LR که شبیه آماره F در مدل رگرسیون خطی می‌باشد، دارای توزیع کای دو با ۱ = k (k: تعداد متغیرهای مستقل مدل) درجه آزادی است. آماره R2 مک فادن[۱۳۵] برای رگرسیون لجستیک، مشابه R2 رگرسیون معمولی است. مقدار این آماره بین صفر و یک تغییر می‌کند و خوبی برازش مدل را اندازه گیری می کند. هر چه این شاخص نزدیک به یک باشد، میزان تطابق مدل با واقعیت بیشتر بوده و به عبارتی نیکویی برازش بیشتر است و بالعکس هر چه مقدار شاخص به صفر نزدیک‏تر باشد نیکویی برازش کمتر خواهد بود. از طرفی آزمون هاسمر لمشو نیز مفید بودن مدل را تأیید می ‏کند و شاخصی از توافق بین نتایج مشاهده و نتایج پیش‌بینی شده را ارائه می ‏کند. این آماره، آزمونی برای فرض صفر است و نشان دهنده مناسب بودن مدل می‏ باشد. در صورتی که سطح معنی‏داری آن کمتر از ۵ درصد باشد انطباق ضعیف و مدل مناسب نمی باشد.

از طرفی یک از مهمترین ویژگی این روش است که نیازی به برقراری فروض نرمالیتی و همسانی ماتریس‏های کوواریانس نیست. ویژگی دیگر تجزیه و تحلیل لاجیت، تبدیل غیرخطی داده های ورودی است که با این کار اثر متغیرهای خارجی کاهش می‏یابد (گجراتی، ۲۰۰۵). تحلیل لاجیت، شیوه‏ای پراستفاده است که در آن احتمال یک پیامد دو مقوله‏ای (دو مقداری)، به مجموعه‏ای از متغیرهای پیش ‏بینی کننده بالقوه مرتبط می‏ شود. معادله کلی رگرسیون لوجستیک به صورت زیر است:

Log = β۰ + β۱x1 + β۲x2 + … + βkxk

که در این رابطه p احتمال وقوع بیش اطمینانی مدیریت β۰ عرض از مبدأ و βk ضریب مرتبط با متغیر توضیح‏دهنده x است. متغیر وابسته، لگاریتم نسبت احتمال وقوع بیش اطمینانی مدیریت به احتمال عدم وقوع آن است (گجراتی، ۲۰۰۵).

از این‏رو با توجه به مدل تحقیق که بیان می ‏کند حاکمیت شرکتی (موظف بودن مدیر عامل، تمرکز مالکیت، درصد مالکیت سرمایه گذاران نهادی و فروش و درصد اعضای غیر موظف هیئت مدیره بر احتمال “بیش اطمینانی مدیریت ” مؤثر است فرضیه تحقیق به صورت زیر خواهد بود :

مدل (۱) بر اساس شاخص مبتنی بر سرمایه گذاری برای بیش اطمینانی (CAPEX)

مدل (۲) بر اساس شاخص مبتنی بر سرمایه گذاری برای بیش اطمینانی (OVER)

۳-۴- تجزیه و تحلیل فرضیات

حاکمیت شرکتی بر بیش اطمینانی مدیریت(طبق مدل CAPEX) تاثیر معناداری دارد

فرضیات فرعی

    1. موظف بودن مدیرعامل بر بیش اطمینانی مدیریت (طبق مدل CAPEX) تاثیر معناداری دارد.

    1. تمرکز مالکیت بر بیش اطمینانی مدیریت (طبق مدل CAPEX) تاثیر معناداری دارد.

    1. درصد مالکیت سرمایه گذاران نهادی بر بیش اطمینانی مدیریت (طبق مدل CAPEX) تاثیر معنادار دارد.

  1. درصد اعضای غیر موظف هیئت مدیرهبر بیش اطمینانی مدیریت (طبق مدل CAPEX) تاثیر معنادار دارد.

همان‌ طور که در جدول ۴-۲ ملاحظه می‏ شود، مقدار آماره R2 مک فادن (ضریب تعیین مک فادن) در مدل تخمین زده شده برابر ۴٫۸۱ درصد به دست آمده است که نشان می‏ دهد تقریبا ۵ درصد از کل تغییرات بیش‏اطمینانی مدیریت در شرکت‏ها توسط متغیرهای وارد شده به مدل تبیین شده است. همچنین احتمال (سطح معنی‏داری) مقدار آماره نسبت راست‏نمایی (۳۸٫۶۴۰) کمتر از ۵ درصد به دست آمده است، که نشان دهنده رد شدن فرض صفر مبنی بر صفر بودن ضرایب متغیرهای مستقل در سطح اطمینان ۹۵ درصد می‏ باشد در نتیجه فرض H0 رد و فرض H1 فرضیه اصلی پذیرش می‏ شود یعنی ارتباط معنی‏داری بین حاکمیت شرکتی با بیش‏اطمینانی مدیریت وجود دارد. از طرفی از آنجا که سطح معنی‏داری مقدار آزمون هاسمرلمشو (۱۴٫۴۰۴) نیز بزرگتر از ۵ درصد به دست آمده است لذا داده ها کفایت لازم برای برازندگی مدل را دارند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...