طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها – مدل “اندازه گیری”و مدل “معادلات ساختاری”: – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
پژوهش اسنادی، به استفاده از منابع بیرونی و داده های دست دوم از جمله نوشتگان و ادبیات، داده های آماری، اسناد تاریخی و …، اسناد دیداری نظیر فیلم، عکس و … برای حمایت از یا تبیین یک دیدگاه یا استدلال گفته می شود. (میرزائی، ۱۳۸۸)
در این پژوهش از روش پژوهش اسنادی استفاده شده است و با بررسی کتابخانه ای و سایر اسناد و نوشتگان موجود از جمله مبانی نظری پژوهش، چارچوب نظری شکل داده شده و فرضیه های پژوهش، برای انجام یک پژوهش با هدف قیاسی یا فرضیه آزما، تدوین و صورت بندی شده است.
۱-۷-۳ ابزار گردآوری اطلاعات
ابزار گردآوری داده ها در روش میدانی عبارت است از پرسشنامه. پرسشنامه ها برای جمع آوری دادههایی که به سادگی قابل مشاهده نیستند مانند نگرش، انگیزش، ارزشها و … به کار میروند. بنابرین، (با وجود انواع مزایا و معایب) آن ها برای جمع آوری دامنه گسترده ای از اطلاعات از تعداد زیادی افراد، بسیار ارزشمند هستند. (میرزائی، ۱۳۸۸)
وظیفه پرسشنامه سنجش است و در واقع نمایشگر “شکل سنجش” در پژوهش بازاریابی است. هنگامی که یک پرسشنامه به وسیله تلفن یا توسط یک مصاحبهگر به اجرا در می آید، اغلب اصطلاحاً به آن «برنامه مصاحبه[۳۳]» و یا «برنامه ساده [۳۴]» گویند. (اردستانی،۱۳۸۸).
طراحی پرسشنامه مشتمل بر هفت حوزه تصمیم اساسی میباشد: (۱) ملاحظات اولیه (۲) محتوای سؤال (۳) جمله بندی سؤال (۴) قالب پاسخ (۵) توالی سؤالها (۶) ویژگیهای فیزیکی پرسشنامه (۷) پیش آزمون (اردستانی،۱۳۸۸)
با توجه به اینکه برای مطالعه و تدوین مبانی نظری و پیشینه تحقیق جهت پشتیبانی از مدل تحقیق و تدوین پرسشنامه از روش کتابخانه ای استفاده شده، ابزار به کار گرفته شده در روش کتابخانه ای، فیش برداری دیجیتالی خواهد بود. همچنین داده های مربوط به آزمون مدل به صورت میدانی جمع آوری شدهاند.
در برخی از سوالات از مقیاس یا طیف لیکرت استفاده گردید. مقیاس لیکرت مقیاسی است که در آن از آزمودنیها خواسته می شود پاسخ یا ارزیابی خود نسبت به یک عقیده، رفتار، باور و … را بر اساس ملاکهای عینی یا ذهنی در یک دامنه پاسخی بین موافقت و عدم موافقت ابراز دارند. (میرزائی، ۱۳۸۸) در این راستا، بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهش برای هر یک از متغیرهای تحقیق، شاخص ها و سوالات مناسب در سطح پنج مقولهای، به پنج صورت ذیل طراحی گردید:
۱- “کاملا مخالفم، مخالم، تا حدودی موافقم، موافقم، کاملا موافقم”
۲- “خیلی ضعیف، ضعیف، متوسط، خوب، عالی”
۳- “به هیج وجه، کمی، تا حدودی، زیاد، خیلی زیاد”
۴- “کاملا غیرمحتمل، کمی محتمل، تا حدودی محتمل، به احتمال زیاد، به احتمال خیلی زیاد”
۵- “کاملا بدون ارزش، کمی بدون ارزش، تا حدودی ارزشمند، خیلی ارزشمند، کاملا ارزشمند”
در این پژوهش از مقیاس ۱۰ گزینهای “لیکرت” در پرسشنامه استفاده شده است. همان طور که گفته شد مقیاسهای لیکرت که گاهی به آن «مقیاسهای حاصل جمع[۳۵]» هم میگویند، از یک پاسخ دهنده میخواهد که میزان موافقت یا عدم موافقت خود را با هر یک از سری گزینه های مرتبط با «هدف نگرش[۳۶]»، مشخص نماید. (اردستانی،۱۳۸۸)
همچنین در برخی موارد از «مقیاس افتراق معنایی[۳۷]» استفاده شده است. مقیاس افتراق معنایی که بخاطر وجود صفتها یا عبارتهای کرانی یا قطبی در آن، گاهی با عنوان «برش قطبین» نیز به کار برده می شود برای سنجش معنی ضمنی اشیاء، رخدادها، و مفهومها طراحی شدهاند. در این مقیاس از آزمودنیها خواسته می شود نظر خود را با انتخاب شماری از صفتها یا ویژگیها در برابر محرکی واحد درجهبندی کنند. پاسخگویان نقطهای را که نشانگر نگرش آن ها نسبت به محرک مورد نظر است بین دو کران یک پیوستار (که در این تحقیق ۱۰ درجهای است) علامت میزنند. (میرزائی، ۱۳۸۸)
در نهایت پس از به دست آوردن روایی و پایایی ابزار، پرسشنامه در بین اعضای جامعه آماری توزیع و پس از تکمیل جمع آوری شدند. جامعه آماری پژوهش، کلیه مشتریان خطوط هوایی ایران ایر، آسمان و ماهان ایر میباشند که در شهریور ماه سال ۱۳۹۲ از فرودگاه مهرآباد تهران سوار هواپیما شدند. با توجه به حجم زیاد جامعه آماری، پس از به دست آوردن اطلاعات اولیه از مسافران در فرودگاه مهرآباد تهران، تعداد حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمولهای آماری محاسبه و بر اساس ضریب اطمینان ۹۵ درصد و خطای ۵ درصدی انتخاب شد. روش نمونه گیری، نمونه گیری تصادفی ساده میباشد و پرسشنامه بین افراد دارای ویژگیهای جمعیت شناختی متفاوت توزیع گردید تا نمونه مناسبتری به دست آید.
۱-۷-۴ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
به طور کلی در استنتاج علمی در علوم اجتماعی و رفتاری، دو مسأله عمده وجود دارد:
اولین مسأله؛ مربوط به اندازه گیری و سنجش متغیرهاست. یعنی واقعاً سنجه های انجام شده چه چیزی را می سنجد؟ به چه طریق و تا چه حدی میتوان انواع چیزهایی را که باید مورد سنجش قرار گیرند، خوب سنجید؟ و چگونه میتوان اعتبار و روایی مقیاسها را بیان کرد؟
دومین مسأله؛ مربوط به روابط علّی پیچیده بین متغیرهایی است که به طور مستقیم قابل مشاهده نیستند که آن ها را میتوان با شاخص های دارای احتمال خطا استنتاج نمود؟ چگونه میتوان میزان قوت روابط نهایی بین متغیرها را مورد ارزیابی قرار داد؟
مدل Lisrel در کلیترین شکل خود، برای رفع دو مشکل عمده فوق در استنتاج علمی ایجاد شده و دارای دو بخش میباشد: (قاضی طباطبایی، ۱۳۷۴)
مدل “اندازه گیری”و مدل “معادلات ساختاری”:
مدل اندازه گیری؛ مشخص می نماید که چگونه متغیرهای نهانی یا سازههای فرضی برحسب متغیرهای قابل مشاهده مورد سنجش قرار می گیرند و اعتبار و روایی آن ها به چه میزان است. از طرف دیگر مدل معادلات ساختاری، روابط علّی بین متغیرهای نهانی را مشخص کرده و اثرات علّی و میزان واریانس تبیین نشده را شرح میدهد.
– روش تجزیه و تحلیل داده ها؛ در این تحقیق با توجه به متغیرها و عاملهای مذکور، مدل اندازه گیری و مدل معادلات ساختاری بوده و از نرم افزارspss و Lisrel استفاده می شود. در این روش ابتدا تحلیل عاملی اکتشافی با بهره گرفتن از نرم افزارspss انجام خواهد شد و سپس تحلیل عاملی تائیدی در خصوص معادلات اندازه گیری انجام میگیرد. سپس معادلات ساختاری برنامه ریزی شده و میزان ضریب تأثیر هر یک از متغیرهای تأثیرگذار را اندازه گیری میکنیم. روش Lisrel ضرایب ناشناخته را در مجموعه معادلات ساختاری برآورد می کند. متغیرهای سیستم معادلات در این روش شامل متغیرهای مستقیماً قابل مشاهده و متغیرهای غیرقابل مشاهده و نظری است که با متغیرهای قابل مشاهده مرتبط میباشند.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 02:45:00 ب.ظ ]
|