زیر مقیاس

تعداد گویه

آلفای کرونباخ

شماره گویه ­ها

شناختی

۱۲

۶۸/۰

۳-۴-۵-۹-۱۰-۱۱-۱۲-۱۴-۱۵-۱۶-۱۷-۱۹

عاطفی

۷

۷۸/۰

۶-۷-۸-۱۳-۱۸-۲۰

کل

۱۷

۶۰/۰

۱-۳-۴-۵-۶-۷-۸-۹-۱۰-۱۱-۱۲-۱۳-۱۴-۱۵-۱۶-۱۷-۱۸-۱۹-۲۰

۳-۶-۲- سیاهه مشکلات رفتاری- عاطفی
سیاهه مشکلات رفتاری­عاطفی توسط اینفلد و تونگ در سال ۲۰۰۲ ساخته شده است و توسط معلّمان تکمیل می­ شود. سیاهه مشکلات رفتاری­عاطفی کودکان ۵ خرده مقیاس و ۹۴ گویه لیکرتی دارد. این آزمون برای افراد ۴ تا ۱۸ سال تهیه شده است که دارای ۵ بعد رفتار ضداجتماعی[۱۷۰]، درخودماندگی[۱۷۱] اختلال ارتباطی[۱۷۲]، اضطراب[۱۷۳] و ارتباط اجتماعی[۱۷۴] می­باشد. نمره گذاری این سیاهه به صورت لیکرت ۵ گزینه ای است. به این صورت که برای هر سوال، موردی را که در حال حاضر و یا طی دو ماه گذشته صادق بوده، نمره (۵) و اگر موردی باشد که در بیشتر مواقع دیده شده نمره (۴) و موردی را که تقریباً در برخی موارد درست می­باشد نمره (۳) و موردی که به ندرت دیده می­ شود نمره (۲) و اگر مورد ذکر شده در دانش ­آموز صدق نمی­کند نمره (۱) و در هر مورد که نمی ­توانند قضاوت کنند و یا دانش ­آموز توانایی یا موقعیت و شرایط آن را ندارد نیز نمره (۱) تعلق خواهد گرفت. این آزمون نمره معکوس ندارد. حداقل نمره در این سیاهه ۹۲ و حداکثر نمره ۴۶۰ می­باشد. لازم به ذکر است که نمره پایین­تر در این سیاهه به معنی داشتن مشکلات رفتاری کمتری در نمره کل و ابعاد است. خرده مقیاس­ها شامل موارد زیر می­باشد:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

  • رفتار ضد اجتماعی: این زیر مقیاس از۲۶ گویه تشکیل شده است. نمونه ­ای از گویه ­ها شامل «بدرفتاری دارد و به دیگران فحش می­دهد» و «آگاهانه و از روی عمد فرار می­ کند».
  • درخودماندگی: این زیرمقیاس از ۳۰ گویه تشکیل شده است. نمونه ­ای از گویه ­ها شامل «دیگران را گاز می­گیرد» و «مواد غیرخوراکی مانند آشغال، علف یا صابون می­خورد».

۳- اختلال ارتباطی: این زیرمقیاس از ۱۳ گویه تشکیل شده است. نمونه ­ای از گویه ­ها شامل «ضمایر را به اشتباه به جای هم به کار می­برد» و «عبارت­ها یا کلمه­ای را بارها تکرار می­ کند».

  • اضطراب: این زیرمقیاس از ۱۰ گویه تشکیل شده است. نمونه ­ای از گویه ­ها شامل «هنگام تنهایی آشفته می­ شود». و «به خاطر تغییرات کوچکی در برنامه روزانه و محیطش غمگین و آشفته می­ شود».
  • ارتباط اجتماعی: این زیرمقیاس از ۱۰ گویه تشکیل شده است. نمونه ­ای از گویه ­ها شامل «ناراحت، غمگین و افسرده به نظر می­رسد» و «احساسات و عواطف خود را نشان نمی­دهد».

۳-۶-۲-۱- روایی و پایایی سیاهه مشکلات رفتاری اینفلد و تونگ
در رابطه با روایی سیاهه مذکور، اینفلد و تونگ گزارش می­ کنند که بین نمره کل این سیاهه با نمره سایر مقیاس های اندازه ­گیری مشکلات رفتاری ـ عاطفی از قبیل مقیاس رفتار سازشی[۱۷۵] (لمبرت و ویندمیلر[۱۷۶]، ۱۹۸۱؛ به نقل از اینفلد و تونگ، ۲۰۰۲) هبستگی ۸۶/۰ و با مقیاس رفتار مستقل[۱۷۷] (برونیکس و همکاران[۱۷۸]، ۱۹۸۴؛ به نقل از اینفلد و تونگ، ۲۰۰۲) همبستگی ۷۰/۰ وجود دارد. همچنین این مقیاس در تشخیص بین افراد با مشکلات روان­پزشکی و افراد عادی دارای اعتبار قابل ملاحظه­ای است (اینفلد و تونگ، ۲۰۰۲). پایایی سیاهه مشکلات رفتاری–عاطفی توسط اینفلد و تونگ (۲۰۰۲) با روش آلفای کرونباخ ۹۵/۰گزارش شده است. این سیاهه در ایران برای اولین بار توسط ویسی (۱۳۹۲) ترجمه و انطباق­سازی شد. روایی سیاهه از طریق همبستگی نمره هر گویه با نمره کل ابعاد و همبستگی نمره هر بعد با نمره کل سنجیده شد. همبستگی نمره هر گویه با نمره کل، تمامی ضرایب (متغیّر بین ۲۶/۰ تا ۸۱/۰) معنادار بود. همچنین همبستگی هر بعد با نمره برای ابعاد رفتار ضداجتماعی، درخودماندگی، اختلال ارتباطی، اضطراب و ارتباط اجتماعی به ترتیب ۹۰/۰، ۹۲/۰، ۸۸/۰، ۶۶/۰ و ۵۷/۰ بدست آمد.
پایایی این ابزار هم از طریق آلفای کرونباخ ۹۶/۰ و ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از ابعاد رفتار ضداجتماعی، درخودماندگی، اختلال ارتباطی، اضطراب و ارتباط اجتماعی، به ترتیب ۹۳/۰، ۹۰/۰، ۸۱/۰، ۷۹/۰، ۷۸/۰ بدست آمد. وقاری (۱۳۹۳) برای تعیین روایی از روش محاسبه ضریب همبستگی هر بعد با نمره کل استفاده کرد که ابعاد رفتار ضداجتماعی، درخودماندگی، اختلال ارتباطی، اضطراب و ارتباط اجتماعی به ترتیب ۷۳/۰، ۷۵/۰، ۷۷/۰، ۸۰/۰، ۸۲/۰ و پایایی کل از طریق آلفای کرونباخ ۸۹/۰ می­باشد.
۳-۶-۲-۲- روایی و پایایی سیاهه مشکلات رفتاری در پژوهش حاضر
در این پژوهش پایایی با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ و روایی با بهره گرفتن از روش تحلیل عاملی با چرخش وریمکس بدست آمد که شاخص KMO برای تحلیل ۷۳/۰ و مجذور خی­دو برای ماتریس همبستگی آیتم­های مشکلات رفتاری در سطح ۰۰۰۱/۰ معنادار بود. گویه ­های این پرسشنامه بر چهار مشکل رفتاری که شامل اضطراب، رفتار ضداجتماعی، درخودماندگی و اختلال ارتباطی متمرکز گردیده است. لازم به ذکر است که سوالهای ۳۵، ۶۶، ۷۷ به دلیل اینکه بار عاملی پایین داشتند، حذف گردیدند و پرسشنامه در مجموع دارای ۸۹ سوال می­باشد. همچنین نتایج ضریب همبستگی نمره هر بعد با نمره کل در جدول۳-۶ آمده است. در مجموع همه ضرایب در سطح ۰۱/۰ معنادار است. پایایی پرسشنامه نیز در این پژوهش از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردید که نتایج آن در جدول ۳-۷ مشاهده می­ شود. با توجه به جدول ۳-۷، ضرایب به دست آمده برای بعد اضطراب، رفتارضداجتماعی، درخودماندگی و ارتباط اجتماعی به ترتیب ۸۸/۰، ۸۴/۰، ۷۷/۰، ۷۰/۰ است که نشان از پایایی قابل قبول نمرات این مقیاس دارد.
جدول ۳-۶- ضرایب همبستگی بین زیرمقیاس­های پرسشنامه مشکلات رفتاری با نمره کل

زیرمقیاس

اضطراب

رفتارضد اجتماعی

درخودماندگی

اختلال ارتباط اجتماعی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...