404/0

814/0

همان طور که در جدول بالا مشاهده می­ شود، مقادیر موجود در روی قطر اصلی ماتریس، از کلیه مقادیر موجود در سطر و ستون مربوطه بزرگتر است.
4-4-2) ارزیابی مدل ساختاری (مدل درونی)
بخش مدل ساختاری برخلاف مدل­های اندازه ­گیری، به سؤالات (متغیرهای آشکار) مربوط نیست و تنها متغیرهای پنهان همراه با روابط میان آن­ها بررسی می­ شود (داوری و رضازاده، 1392).
4-4-2-1) ضرایب معناداری Z (مقادیر t-value)
برای بررسی برازش مدل ساختاری پژوهش از چندین معیار استفاده می­ شود که اولین و اساسی­ترین معیار، ضرایب معناداری Z است. برازش مدل ساختاری با بهره گرفتن از ضرایبt به این صورت است که این ضرایب باید از 96/1 بیشتر باشند تا بتوان در سطح اطمینان 95% معنادار بودن آن­ها را تأیید ساخت. البته باید توجه داشت که اعداد t فقط صحت رابطه­ها را نشان می­ دهند و شدت رابطه­ بین سازه­ها را نمی­ توان با آن­ها سنجید (همان منبع، 143-145). در سطح اطمینان 95% و در صورتی که مقدار آماره t بیشتر از 58/2 گردد، ضریب مسیر در سطح اطمینان 99% معنادار می‌باشد (همان، 90). پس از رسم مدل مفهومی و تحلیل اولیه، مدل مفهومی تحقیق در حالت ضرایب استاندارد به صورت زیر می­باشد. در شکل (4-1) ضرایب مسیر مربوط به متغیرهای آشکار و در شکل (4-2) آماره­ های t مربوط به هر مسیر آورده شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل 4-1) مدل اولیه­ پژوهش در حالت ضرایب استاندارد
همان­طور که در شکل بالا مشاهده می­ شود، بیشترین ضریب مسیر مربوط به مسیر انگیزه لذت­جوئی به وبگردی لذت­جویانه می­باشد و همچنین کمترین ضریب مسیر مربوط به مسیر پیمایش فروشگاه اینترنتی به خرید آنی آنلاین با مقدار 11/0- می­باشد.

شکل 4-2) مدل اولیه­ پژوهش در حالت آماره­ های t هر مسیر
همان­طور که در شکل بالا مشاهده می­ شود، بیشترین آماره­ی t مربوط به مسیر انگیزه لذت­جویانه به وبگردی لذت­جویانه با مقدار80/7 می­باشد و همچنین کمترین آماره­ی t مربوط به مسیر پیمایش فروشگاه اینترنتی به خرید آنی آنلاین با مقدار 28/1 می­باشد.
4-4-2-2) ضریب تعیین R2 (R Squars)
R2 معیاری است که برای متصل­کردن بخش اندازه ­گیری و بخش ساختاری مدل سازی معادلات ساختاری به­کار می­رود و نشان از تأثیری دارد که یک متغیر برون­زا بر یک متغیر درون­زا می­ گذارد. نکته ضروری این است که مقدار R2 تنها برای سازه­های وابسته (درون­زا) مدل محاسبه می­گردد و در مورد سازه­های برون­زا، مقدار این معیار صفر است. هر چه مقدار R2 مربوط به سازه­های درون­زای یک مدل بیشتر باشد، نشان از برازش بهتر مدل است. مقدار این ضریب از صفر تا یک متغیر بوده و مقادیر بزرگتر، مطلوب­تر هستند. جاین (1988)، مقادیر نزدیک به 67/0 را مطلوب، مقادیر نزدیک به 33/0 را معمولی و مقادیر نزدیک به 19/0 را ضعیف ارزیابی می­ کند. در مدل این پژوهش، 494/0 درصد از متغیر خرید آنی آنلاین توسط متغیرهای مستقل تحقیق توضیح داده می­ شود.
جدول 4-12)ضریب تعیین R2

متغیر

مقدار R2

آنی­گرایی

363742/0

وبگردی لذت­جویانه

342843/0

وبگردی منفعت­گرایانه

383623/0

خرید آنی آنلاین

494859/0

با توجه به جدول فوق می­توان گفت که مقادیر R2 مربوط به سه متغیر آنی­گرایی، وبگردی لذت­جویانه و وبگردی منفعت­گرایانه بالاتر از حد متوسط است، مقدار R2 متغیر خرید آنی آنلاین نیز به حد مطلوب نزدیک است.
4-4-2-3) معیار اندازه تأثیر
این معیار شدت رابطه­ میان سازه­های مدل را تعیین می­ کند. معیار اندازه­ تأثیر از شاخص R2 برای تحلیل رابطه­ میان سازه­ها کمک می­گیرد. کوهن فرمول معیار اندازه تأثیر را به صورت زیر بیان نموده و اضافه کرد که مقادیر02/0، 15/0و 35/0 به ترتیب نشان از اندازه تأثیر کوچک، متوسط و بزرگ یک سازه بر سازه­ی دیگر است. این معیار در مدل­هایی کاربرد دارد که متغیرهای درون­زایی داشته باشند که بیش از یک متغیر برون­زا بر آن­ها تأثیرگذار باشد (داوری و رضازاده، 1392: 199). از این­رو این معیار تنها برای بررسی اندازه­ تأثیر انگیزه لذت جوئی بر آنی­گرایی و وبگردی لذت­جویانه و وبگردی منفعت­گرایانه و همچنین برای بررسی اندازه­ تأثیر محتوا و پیمایش و طرح فروشگاه اینترنتی بر خرید آنی آنلاین مورد استفاده قرار می­گیرد.
f 2 =
مفروضات فرمول بدین صورت است:
f 2 (x→y) : اندازه­ تأثیر x بر y
R2y (X included): مقدار R2 سازه­ی y زمانی که سازه­ی X در مدل موجود باشد.
R2y (X excluded): مقدار R2 سازه­ی y زمانی که سازه­ی X از مدل حذف شده­ باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...