نتایج حاصل، بیانگر آن است که در ایران، علی رغم وجود رابطه منفی بسیار ناچیزی که میان کیفیت گزارشگری مالی و سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از حد به عنوان ناکارایی سرمایه گذاری مشاهده شده است، عملا هیچ گونه همبستگی معناداری میان متغیرهای فوق وجود ندارد.

۷

خدائی وله زاقرد و یحیایی

۱۳۸۹

رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه ­گذاری در بورس اوراق بهادار تهران

نتایج نشان می­دهد، بین کیفیت گزارشگری مالی و سرمایه ­گذاری کمتر از حد، رابطه منفی و معناداری وجود دارد و بین کیفیت گزارشگری مالی و سرمایه ­گذاری بیشتر از حد، رابطه منفی است اما معنادار نمی باشد.

۸

سجادی و همکاران

۱۳۸۸

ویژگی های غیر مالی موثر بر کیفیت گزارشگری مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ویژگی های غیر مالی موثر بر کیفیت گزارشگری مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

نتایج نشان می دهد که اندازه شرکت (تعداد سهام) رابطه مثبت معناداری در سطح اطمینان ۹۹ درصد با کیفیت گزارشگری مالی دارد

۹

مدرس و حصارزاده

۱۳۸۷

رابطه کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه ­گذاری

نشان داد که نه تنها آن دسته از شرکت­هایی که دارای سطح بالاتری از کیفیت گزارشگری مالی می باشند، از سرمایه ­گذاری های کاراتری بهره می­جویند بلکه کیفیت گزارشگری بالاتر، خود موجب کاراتر شدن سرمایه ­گذاری می­گردد.

۱۰

عرب مازار یزدی

۱۳۸۷

کیفیت گزارشگری مالی، ریسک اطلاعاتی و هزینه سرمایه

چنین استنباط می­ شود که سرمایه ­گذاران در ارتباط با سنجش میزان اقلام تعهدی اختیاری، محافظه ­کارانه­تر عمل می­ کنند. با توجه به این که اقلام تعهدی غیر اختیاری، ثابت هستند.

۲-۶ خلاصه فصل
در این فصل ابتدا به بیان چارچوب و مبانی نظری در سه گفتار گزارشگری مالی ، سیاست تقسیم سود و سرمایه ­گذاری پرداختیم . سپس پیشینه پژوهش را در خارج از کشور و داخل کشور مورد بررسی قرار دادیم و برای اینکه بتوانیم تصویر واضح­تری از از پیشیه پژوهش نشان دهیم آن را در جدول گنجانیدیم.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فصل سوم
روش شناسی پژوهش
­۳-۱دیباچه
پژوهش، به معنای عام، بررسی یا کاوشی سخت کوشانه و به معنای خاص، تجربه‌ای جامع با هدف‌ کشف واقعیت‌های نو و تفسیر درست این واقعیت‌ها، تجدید نظر در نتیجه‌گیری‌ها، نظریه‌ها و قوانین پذیرفته شده در پرتو واقعیت‌های کشف شده و به کارگیری عملی نتیجه‌گیری‌ها، نظریه‌ها و قوانین جدید است. به عبارت دیگر ساماندهی شناخت به نحوی که بیشترین انطباق بین آگاهی­ها و واقعیت ها صورت گیرد. حقیقت در علم نسبی است، یعنی هیچوقت شناخت انسان با واقعیت به طور صد درصد منطبق نیست.
پژوهش بر اساس مولفه­هایی خاص مانند پژوهشگر (انفرادی و گروهی)، هدف (بنیادین، کاربردی و توسعه­ای)، روش (تاریخی، توصیفی، تحلیلی، تجربی، آزمایشگاهی، همبستگی، کمی و کیفی)، محل (کتابخانه­ای و میدانی) تقسیم بندی می شود.روش پژوهش منطق پژوهش دانسته شده است؛ یعنى هم چنان که منطق قوانینى را براى درست فکر کردن مى­دهد، روش پژوهش نیز قواعدى را براى درست پژوهش کردن عرضه مى کند.
شرط اساسی شکل گیری و آغاز یک پژوهش، مطرح شدن مسأله است. هرگز با داشتن سؤال، نمی­ توان پژوهشی را آغاز کرد. چرا که فرایند پاسخ گویی به سؤال­ها، نوعی آموزش است؛ در حالی که پژوهش، فرایند پاسخ گویی به مسأله هاست .پژوهش با نوآوری همراه است. چرا که مساله وقتی مطرح می­ شود که با موضوع کاملاً جدیدی مواجه باشیم. شرط شکل گیری پژوهش، مسأله است و شرط مسأله نیز، نو بودن موضوع آن است، پس طبیعتاً، همیشه پژوهش با نوآوری و پاسخ به پرسش­هایی جدید همراه است.
پژوهش علمی عبارت است از تلاش کاوشگرانه ای که با آداب خاصی به طور نظام یافته با هدف کشف مجهولی به منظور گسترش قلمرو معرفتی نوع بشر انجام شده و شناخت حاصل از آن مصادیق خارجی داشته باشد.برای اینکه نتیجه کار حاصل از یک پژوهش، یک نتیجه کاملا علمی باشد، پژوهش گر در طول انجام پژوهش باید دو اصل مهم واقعیت نگری و پرهیز ازپیش­داوری را رعایت کند (جهانشاد و احمدوند،۱۳۹۱).
پژوهش علمی واجد دو شرط اعتبار درونی (کنترل دقیق ، شرطی که مانع تاثیر عوامل نامربوط و مزاحم می شود) و اعتبار بیرونی (نمونه گیری صحیح ، شرطی که یافته های پژوهشی را قابل بسط و تعمیم می سازد) است. علی رغم آنکه همه شاخه­ های علوم متفاوت از یکدیگرند و فنون پژوهش علمی نیز ممکن است از یک علم به علم دیگر متفاوت باشد، اما در همۀ آن ها یک فلسفه مشترک به نام روش علمی وجود دارد ( همان منبع).
حضور فعال و پایدار سرمایه ­گذاران به استفاده از سیستم­های اطلاعاتی و ابزارهای اقتصادی وابسته است. از این رو میزان شفاف بودن خروجی سیستم­های اطلاعاتی می ­تواند برای سرمایه گذاران در تصمیم گیری­های اقتصادی مفید و سودمند باشد.در این راستا انجام پژوهش های مختلف در این زمینه باعث افزایش کارایی بازار سرمایه، شفافیت اطلاعات و کاهش ریسک سرمایه ­گذاری می­گردد(همان منبع).
نتایج پژوهش تا حد زیادی بستگی به نوع کاوش پژوهشگر برای دست یافتن به آن دارد. هنگامی می­توان در مورد روش انجام پژوهش تصمیم گرفت که ماهیت موضوع پژوهش، هدف­ها و نیز وسعت دامنۀ آن مشخص باشد. هدف انتخاب روش پژوهش آن است که پژوهشگر مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ نماید تا او را هرچه دقیق­تر و سریعتر در دستیابی به پاسخ­هایی برای پرسش های پژوهش مورد نظر کمک نماید. بنابراین در این فصل به معرفی مراحل اختصاصی پژوهش ازجمله، فرضیه ­های پژوهش، متغیرهای مورد مطالعه، جامعه آماری و نمونه گیری، روش گردآوری اطلاعات و روش تجزیه وتحلیل اطلاعات پرداخته می­ شود(همان منبع)
۳-۲ روش پژوهش
این پژوهش ازنظر ماهیت و محتوا از نوع همبستگی است، که با بهره گرفتن از داده ­ها ثانویه مستخرج از صورت­های مالی شرکت­ها­­­ی پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار به تحلیل رابطه همبستگی می ­پردازد. انجام این پژوهش در چارچوب استدلال قیاسی- استقرایی صورت خواهد گرفت. علت استفاده از روش همبستگی کشف رابطه بین متغیرهاست. پژوهش همبستگی یکی از انواع پژوهش­های توصیفی است. از سوی دیگر پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی است، یعنی بر مبنای تجزیه و تحلیل اطلاعات گذشته (صورت­های مالی شرکت­ها) انجام می­گیرد. در پژوهش حاضر ابتدا همبستگی بین متغیرهای پژوهش را مورد آزمون قرار داده و درصورت همبستگی بین متغیرهای پژوهش اقدام به برآورد مدل رگرسیونی خواهیم نمود.
ازنظر هدف این پژوهش جزء پژوهش­های کاربردی محسوب می­ شود. پژوهش­های کاربردی ، پژوهش­هایی هستند که با بهره گرفتن از نتایج بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روش­ها، ابزارها،وسایل تولیدات، ساختار والگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می­ شود. همچنین پژوهش­هایی هستند که نظریه ­ها، قانون مندی­ها ،اصول وفنونی که در پژوهش­های پایه تدوین می­شوند را برای حل مسائل اجرائی به کار می­گیرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...