آماره دوربین-واتسن ۶۴۹/۱

۳)مدل سوم
در این مدل به صورت همزمان ارتباط میان متغیرهای مستقل اعتبارات تجاری، وامهای کوتاه مدت، پیش دریافتها، ذخیره مالیات بر درآمد، سایر اسناد و حسابهای پرداختنی، سود سهام پیشنهادی، وامهای بلند مدت، ذخیره مزایای پایان خدمت، سهام عادی و اندوخته قانونی و متغیر وابسته ارزش شرکت را بررسی می کنیم.
۳-۱) آزمون دوربین واتسون
برای انجام رگرسیون باید همواره خطاها مستقل باشند، به منظور بررسی استقلال خطاها از آماره دوربین واتسون استفاده می کنیم، و فرضیات زیر مورد آزمون قرار می گیرد:

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فرض : خطاها مستقل نیستند.
فرض : خطاها مستقل هستند.
اگر مقدار آماره دوربین واتسون بین ۵/۱ تا ۵/۲ باشد فرض پذیرفته می شود و نتیجه می گیریرم خطاها مستقل هستند.
در مدل کلی مقدار آماره دوربین واتسون ۹۶۳/۱ است، چون مقدار این آماره بین ۵/۱ تا ۵/۲ می باشد نتیجه می گیریم که میان خطاها استقلال وجود دارد و می توانیم از رگرسیون استفاده کنیم.
بنابراین مدل مورد نظر ما به صورت زیر است:
نمودار ۴-۳: ضریب رگرسیونی میان متغیرهای سود سهام پیشنهادی و ارزش شرکت
در این نمودار ۱۴/۱- نشان دهنده میزان ضریب رگرسیونی میان متغیرهای سود سهام پیشنهادی و ارزش شرکت است. سایر مقادیر ارائه شده در نمودار را نیز به همین صورت می توان تفسیر کرد.
۳-۲) معادله ساختاری
اگر متغیر های مستقل اعتبارات تجاری را با ، وامهای کوتاه مدت را با ، پیش دریافت ها را با ، ذخیره مالیات بر درآمد را با ، سایر اسناد و حسابهای پرداختنی را با ، سود سهام پیشنهادی را با داده، وامهای بلند مدت را با ، ذخیره مزایای پایان خدمت را با ، سهام عادی را با و اندوخته قانونی را با و متغیر وابسته ارزش شرکت را با نمایش می دهیم. با توجه به ضرایب رگرسیونی، مدل رگرسیونی خطی برازش داده شده به داده ها، به صورت زیر می باشد:

با بهره گرفتن از این مدل رگرسیونی، هر مقدار مد نظر از متغیر ارزش شرکت را می توان با بهره گرفتن از متغیرهای اعتبارات تجاری، وامهای کوتاه مدت، پیش دریافتها، ذخیره مالیات بر درآمد، سایر اسناد و حسابهای پرداختنی، سود سهام پیشنهادی، وامهای بلند مدت، ذخیره مزایای پایان خدمت، سهام عادی و اندوخته قانونی پیش بینی کرد.
در مدل اول میزان آماره خی دو ، درجه آزادی ۴۵ است.
جدول تجزیه واریانس که با نرم افزار SPSS به دست آمده است به صورت زیر است.
با بهره گرفتن از جدول زیر می خواهیم فرض زیر را آزمون کنیم.
“فرض : مدل رگرسیون خطی برازش داده شده، معنی دار نیست “
در برابر فرض
“فرض : مدل رگرسیون خطی برازش داده شده، معنی دار است “
اگر سطح معنی داری از ۰۵/۰ کمتر باشد، نتیجه می گیریم فرض تایید می شود و مدل رگرسیون خطی برازش داده شده معنی دار است.
همانطور که در جدول زیر مشاهده می کنیم، سطح معنی داری ۰۰۰/۰ است و از ۰۵/۰ کمتر است. بنابراین با اطمینان ۹۵ درصد نتیجه می گیریم مدل رگرسیونی ارائه شده در رابطه فوق مناسب است.
جدول ۴-۱۵:‌ جدول تجزیه واریانس

منبع تغییرات

مجموع مربعات

درجه آزادی

میانگین مربعات

آماره F

سطح معنی داری

رگرسیون

۱۰۱۶ ۸۰۰/۶

۶

۱۰۱۵ ۸۰۰/۶

۰۲۲/۶۱۳

۰۰۰/۰

خطا

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...