محرک مثبت

b141/0

۱۷۴/۲

۰۳۱/۰

۱۳۰/۰

۶۴۷/۰

۳

محرک مثبت

c095/0

۳۵۹/۱

۱۷۵/۰

۰۸۲/۰

۵۴۷/۰

aمتغیر پیش بین : مقایسه اجتماعی

bمتغیر پیش بین : مقایسه اجتماعی ، توجه

cمتغیر پیش بین : مقایسه اجتماعی ، توجه ، حمایت عاطفی

dمتغیر وابسته : علاقه به کارآفرینی

با توجه به جدول ۴-۱۵، از آن جایی که مقدار آماره d دوربین – واتسون (DW) برابر ۰۲۴/۲ و در فاصله ۵/۱ و ۵/۲ قرار دارد، فرض عدم وجود همبستگی بین خطاها رد نمی شود و می توان از رگرسیون استفاده نمود.
برای آزمون فرضیه اصلی یعنی تعیین رابطه انگیزه وابستگی و علاقه به کارآفرینی ، از رگرسیون به روش گام به گام استفاده شده است. همان طوری که از جداول بالا بر می آید، تحلیل رگرسیون تا سه گام پیش رفته است یعنی متغیرهای مقایسه اجتماعی، توجه و حمایت عاطفی وارد معادله شده که میزان همبستگی آن® درحالت اول با متغیر وابسته ۴۳۷/۰ است. میزان ضریب تعیین(R2) نیز در این مرحله برابر ۱۹۱/۰ است. در گام دوم با اضافه شدن متغیر توجه شدت همبستگی به ۴۹۵/۰ رسیده است و میزان ضریب تعیین نیز ۲۴۵/۰ است و در گام سوم با اضافه شده متغیر حمایت عاطفی شدت همبستگی به ۵۱۰/۰ رسیده است و میزان ضریب تعیین نیز ۲۶۰/۰ است بر اساس این ضریب تعیین ۲۶ درصد تغییرات متغیر وابسته(علاقه به کارآفرینی) را می توان به وسیله انگیزه وابستگی (مقایسه اجتماعی، توجه و حمایت عاطفی) تبیین نمود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

با توجه به جدول تحلیل واریانس ۴-۱۶، میزان F نیز در جدول آنوا در سطح ۹۹ درصد(sig=0/000) معنی دار شده که حاکی از معنی داری رگرسیون و خطی بودن مدل است.
جدول همبستگی(۴-۱۷) نیز نشان می دهد که متغیرهای مقایسه اجتماعی، توجه و حمایت عاطفی در سطح ۹۹ درصد معنی دار می باشند. این در حالی است که طبق جدول ۴-۱۸، میزان خطای متغیر محرک مثبت بیشتر از ۰۵/۰ بوده اند و به همین دلیل از معادله رگرسیون خارج شده اند. بر اساس مقدار B در جدول همبستگی(۴-۱۷)، معادله رگرسیون را می توان به شرح زیر نوشت:
Y = 111/492 + 2/508(مقایسه اجتماعی) + ۱/۳۷۹(توجه) + ۶۷۳/۰ (حمایت عاطفی)
بر اساس بتای به دست آمده ، به ازای یک واحد تغییر در انحراف معیار متغیر مقایسه اجتماعی ، به اندازه ۳۱۱/۰ در انحراف معیار متغیر وابسته(علاقه به کارآفرینی)، به ازای یک واحد تغییر در انحراف معیار توجه به اندازه ۲۲۴/۰ در انحراف معیار متغیر وابسته(علاقه به کارآفرینی) و به ازای یک واحد تغییر در انحراف معیار حمایت عاطفی به اندازه ۱۳۱/۰ در انحراف معیار متغیر وابسته(علاقه به کارآفرینی) تغییر ایجاد می گردد.بدین ترتیب متغیر مقایسه اجتماعی قوی ترین رابطه را با علاقه به کارآفرینی دارد و توجه و حمایت عاطفی به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. متغیر محرک مثبت نیز در حضور سه متغیر نامبرده در مدل فوق، رابطه معناداری با علاقه به کارآفرینی ندارند.
۴-۴ نتیجه گیری :
در این فصل به تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات براساس اهدافی که پیش از این ارائه گردیده بود پرداخته شد . ابتدا مقادیر متغیرها برطبق داده ها و آنچه که از پرسشنامه استخراج گردیده بود ، به دست آمد و سپس توصیف اطلاعات به دست آمده در قالب جداول و نمودارهای آمار توصیفی تنظیم گردید .
۵-۱- مقدمه
فصل پنجم :
نتیجه گیری و پیشنهادات
هدف نهایی هر پژوهش کشف نظام ها و قانونمندی های حاکم بر پدیده هاست و در یک پژوهش علمی هدف شناسایی و دستیابی به نظم و قانونمندی حاکم بر رفتارها و مناسباتی است که بر اساس آن پدیده ها و واقعیات شکل می گیرند . در این فصل به بحث و نتیجه گیری پرداخته می شود و در آن یافته های حاصل از پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد . جهت این کار ، ابتدا خلاصه ای از یافته های پژوهش ارائه شده است و به دنبال آن به بیان نتایج پژوهش پرداخته شده و سعی شده است یافته های پژوهش در قالب پیشنهادهایی ارائه شود .
در پایان پیشنهاداتی جهت پژوهش در آینده ارائه گردیده است . همچنین به محدودیت ها و موانعی که محقق در انجام پژوهش با آنها مواجه بوده ، اشاره شده است .
۵-۲- نتایج پژوهش
۵-۲-۱- نتایج مشخصات فردی گروه نمونه
یافته های پژوهش نشان می دهد که مردان با ۸/۵۵ درصد و زنان ۲/۴۴ درصد از گروه نمونه را تشکیل می دهند در واقع تعداد شرکت کنندگان مرد در تکمیل پرسشنامه ها ۱۵۵ و تعداد زنان شرکت کننده ۱۲۳ نفر بوده است که با توجه به این اطلاعات تعداد مردان در گروه نمونه از تعداد زنان بیشتر است . همچنین افرادی که در فاصله سنی ۲۵ تا ۵۰ قرار دارند با ۷۷ درصد بیشترین اعضای نمونه ، سپس افراد در فاصله سنی زیر ۲۵ سال با ۷/۲۲ درصد در رده دوم سنی و در نهایت فاصله سنی بالای ۷۰ سال با ۴/۰ درصد کمترین اعضای نمونه را تشکیل می دهند ، در حقیقت فراوانی افراد زیر ۲۵ سال ۶۳ نفر ، فراوانی افراد بین ۲۵ تا ۵۰ سال ۲۴۱ نفر و فراوانی افراد سنین ۵۰ تا ۷۰ سال فقط ۱ نفر می باشد . این اطلاعات گویای این مطلب است که در حال حاضر جمع کثیری از دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی رشت را افراد جوان و میانسالی تشکیل می دهند که توانایی ایجاد کسب و کار را دارا می باشند .
۵-۲-۲- نتایج آزمون فرضیه ها
فرضیه اصلی : بین انگیزه وابستگی و علاقه به کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت رابطه وجود دارد .
نتایج آماری نشان می دهد که بین انگیزه وابستگی و علاقه به کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت رابطه وجود دارد . زیرا که سطح معنی داری آزمون(۰۰۰ (Sig=از مقدار آلفای آزمون یعنی مقدار ۰۵/۰ کوچکتر می باشد بنابراین فرضیه اصلی پژوهش تایید می گردد . همچنین با توجه به جدول تحلیل واریانس (۴-۱۶) ، معنی داری رگرسیون و خطی بودن مدل تائید گردید . نتایج پژوهش حاضر با تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ توسط دکر و کالو صورت پذیرفت مغایرت دارد . بررسی آنها نشان داد افرادی که علایق کارآفرینی دارند، لزوما نباید انگیزه وابستگی پایین داشته باشند ولی قصد آنها به داشتن روابط اجتماعی تا حدی به دلایل مختلفی بیشتر از افرادی است که تمایل کمتری به دنبال کردن کارآفرینی دارند. افراد کارآفرین علاقه به تعامل با دیگران دارند ولی به لحاظ احساسی به آنها وابسته نیستند. کاربردهایی برای راهنمایی شکل و تلاشهای توسعه شغلی دارد . بنابراین افرادی که علایق کارآفرینی دارند از تعامل با دیگر افراد لذت میبرند ولی از نظر احساسی به آنها وابسته نیستند . نه نیاز برای قیاس اجتماعی و نه نیاز به توجه روی نقش علایق کارآفرینی تغییری ایجاد نمیکند .همچنین در تحقیات دیگری که توسط «مک کلند»(۱۹۸۵) و «هیل»(۱۹۸۷) صورت گرفت نتیجه گرفتند که انگیزش روابط و توانایی اجتماعی نسبتا ابعاد وابسته به یکدیگر هستند، به نظر میرسد کسی که دارای مهارتهای اجتماعی است ولی قادر به تعامل روابط موفق نیست ، هنوز هم نسبتا تمایل به تعلق و وابستگی پایینی دارد . برخلاف دیدگاهی که کارآفرینان راتنها و یا به عبارت دیگر از نظر اجتمای منزوی توصیف کرده، بعضی از محققین، کارآفرینان را دارای انگیزه‌ی تعلق و وابستگی بالا فرض کرده‌‌اند. «آپوسپوری» و همکاران(۲۰۰۵) نشان داده اند که انگیزه تعلق فرد را به سوی اینکه شغلی ایجاد نماید تا شخص دیگری برای خانواده‌اش وسایلی را فراهم کند، هدایت میکند. از این رو، آنها فرض کرده‌اند که کارآفرینان از مدیران اجرایی مهم حرفه‌ای در انگیزه‌ی وابستگی فراتر به نظر میرسند. اگرچه، آنها پی به چنین اختلافی نبرده‌اند . افزون بر اینها ، «واینر» و «رابین»(۱۹۶۹) پی به این موضوع بردند که کارآفرینان با سطح متوسط نیاز ـ برای پیروزی ، تنها زمانی به موفقیت مایل میشود که نیاز به تعلق و وابستگی شدیدی داشته باشند . . احتمالا این بدین معنا است که توانایی این افراد در برقراری روابط فردی نزدیک با دیگران ، آنها را قادر میسازد دستیارانی را از بین همکارانش به دست می‌آورند .
فرضیه فرعی اول: بین محرک مثبت و علاقه به کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت رابطه وجود دارد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...