بین متغیرهای زیرساختی و اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک، رابطه مثبت وجود دارد.
فرضیه های فرعی :
بین زیر ساختهای مخابراتی و اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک، رابطه مثبت وجود دارد.
بین زیر ساختهای حقوقی و قانونی و اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک، رابطه مثبت وجود دارد.
بین زیر ساختهای حمل و نقل و اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک، رابطه مثبت وجود دارد.
بین زیر ساختهای اعتباری و اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک، رابطه مثبت وجود دارد.

۱-۴-۴ فرضیه اصلی چهارم:

مشتریانی که به صورت الکترونیک خرید می کنند به فروشگاه الکترونیکی اعتماد دارند.

۱-۵ تعاریف نظری متغیرها:

۱-۵-۱تجارت الکترونیک[۱۴]، فرایند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری و اینترنت است. (شانکر[۱۵]، ۲۰۰۲: ۱۰۲)
۱-۵-۲تعریف عام تجارت : هر نوع ارائه کالا یا خدمات ، که معمولاً ( نه همیشه ) بخاطر پول انجام می پذیرد (مک کارتی و جروم[۱۶]، ۱۹۹۶)
۱-۵-۳مصرف کنندگان نهایی : کسانی که کالاهاوخدمات را ازخرده فروشان جهت مصرف می خرند(دیسه،۲۰۰۰: ۵۸).
۱-۵-۴توزیع کنندگان و واسطه ها: کسانی که کالاهارادرمقیاس بالایی برای توزیع کردن می خرند(دیسه،۲۰۰۰: ۵۸)

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱-۵-۵ مشتریان سازمانی: سازمانهایی که کالاهاراخریده وبرای تولید وتکمیل کار، خودآن را مصرف می کنند.(دیسه،۲۰۰۰: ۵۹)
۱تعاریف عملیاتی متغیرها
۱-۶-۱ عوامل شخصیتی: در پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق, سوالات ۱ تا ۵ به منظور سنجش این عوامل طراحی شده اند.
۱-۶-۲عوامل نگرشی: در پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق, سوالات ۶ تا ۹ به منظور سنجش این عوامل طراحی شده اند.
۱-۶-۳عوامل مهارتی: در پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق, سوالات ۱۰ تا ۱۲ به منظور سنجش این عوامل طراحی شده اند.
۱-۶-۴ عوامل مربوط به تارنما: در پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق, سوالات ۱۳ تا ۱۸ به منظور سنجش این عوامل طراحی شده اند.
۱-۶-۵ عوامل مربوط به آمیخته بازاریابی: در پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق, سوالات ۱۹ تا ۲۶ به منظور سنجش این عوامل طراحی شده اند.
۱-۶-۷ عوامل زیرساختی: در پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق, سوالات ۲۷ تا ۳۰ به منظور سنجش این عوامل طراحی شده اند.
۱متعیرها و مدل تحقیق
متغیر وابسته: عوامل فردی مشتریان – عوامل شرکتی – عوامل زیرساختی
متغیر مستقل: اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک
به منظور طراحی مفهوم چهارچوب مفهومی تحقیق ابتدا کلیه معیارهای موجود در منابع نظری استخراج گردید، سپس با بهره گرفتن از نظر متخصصان تجارت الکترونیک تعدادی حذف و تعدادی به انها اضافه شدو در قالب طبقه بندی ارئه شد.
شکل ۱-۱: مدل مفهومی تحقیق، برگرفته از مطالعات یونگ (۲۰۰۲) و کوربیت(۲۰۰۳)، تنظیم: نگارنده

فصل دوم

ادبیات تحقیق

۲-۱ تجارت الکترونیک

۲-۱-۱تاریخچه تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک،از حدود سال۱۹۶۵آغاز شد که با نوآوری هایی مانند [۱۷]EFT به معنای انتقال الکترونیکی وجوه ، مصرف کنندگان توانستند پول خود را از طریق ماشینهای خود پردازATM[18] دریافت کرده و خرید خود را به وسیله کارتهای اعتباری انجام دهند. پیش از توسعه تکنولوژی اینترنت و در دهه ۱۹۹۰ شرکتهای بزرگ به ایجاد شبکه های کامپیوتری با ارتباطات و استانداردهای مشخص برای تبادل اطلاعات تجاری پرداختند که این روش EDI[19] به معنای مبادله الکترونیکی داده ها بود . بعد از این، سیستم درون سازمانیIOS[20] به منظور خرید و فروش سهام ، سیستمهای اطلاعاتی و خدمات مسافرتی به وجود آمد. یکی از اتفاقات مهم در تبادل الکترونیکی ، پدیده اینترنت بود که برای اولین بار در امریکا در سال ۱۹۶۹ پا به عرصه نهاد . رشدو توسعه اینترنت باعث بروز فرصتهایی برای توسعه زیرساخت های و کاربردهای تجارت الکترونیک گردید . به طوری که در دهه ۱۹۹۰ با تجاری شدن اینترنت ، تجارت الکترونیک به وجود آمد. در این زمان شرکتهای اینترنتی موسوم به دات کام ها رشد سریعی داشتند . از سال ۱۹۹۵ کاربران اینترنت شاهد به وجود آمدن بازارهای فروش آنی و آموزش الکترونیکی بودند . از سال ۱۹۹۹ تجارت الکترونیک از فرآیندهای B2C[21](بنگاه به مشتری) به فرآیندهایB2B[22] (بنگاه به بنگاه) و ازسال ۲۰۰۱ از فرآیندهای B2B به فرآیندB2E[23] (بنگاه به کارکنان) و واژه هایی چون دولت الکترونیک ، آموزش الکترونیک ، موبایل الکترونیکی و … گسترش داده شده است. بنابراین جهش کلی فن آوری اطلاعات دو دوره را طی نموده است. و اکنون وارد دوره سوم شده است .
۱۹۷۴-۱۹۵۵: عصر انتقال الکترونیکی وجوه ( EFT ) عصر اول

    • ۱۹۹۴-۱۹۷۵:عصر سیستمهای اطلاعات مدیریت ([۲۴]MIS ) عصر دوم
    • ۲۰۱۴ -۱۹۹۵:عصر اینترنت (مطابق جدول ۱-۱)

جدول ۲-۱ سه نسل تکامل تجارت الکترونیک از دیدگاه پالک

۲-۱-۲ تعاریف تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیکی عبارت است از فرایند خرید ، فروش ، انتقال یا مبادله محصولات ، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتر متصل به اینترنت(هنری[۲۵] و محبوب، ۲۰۰۸: ۲۱۳)
زواس(۱۹۹۶) تجارت الکتروینک را بدین صورت تعریف کرده است: « سهیم بودن در اطلاعات تجاری، حفظ روابط تجاری وانجام مبادلات مالی از طریق شبکه های مخابراتی ».(ابراهیمی و مهدیه،۱۳۸۵: ۸۹)
به طور عمومی تجارت الکترونیک عبارت است از راه و روش جدید کسب و کار به صورت الکترونیکی و با بهره گرفتن از شبکه ها و اینترنت می باشد .
اما تجارت الکترونیک از دیدگاه های مختلفی تعریف می شود:
۱- از دیدگاه ارتباطات :
تحویل اطلاعات، محصولات، خدمات یا پرداختها از طریق خطوط تلفن، شبکه های کامپیوتری یا هر ابزار الکترونیکی دیگر می باشد(همهیل[۲۶]، ۲۰۰۲: ۱۰۲).
۲- از دیدگاه تجاری :
ابزاری است که کسب و کارهای مختلف ، شرکا و مشتریان آنها را قادر می سازد تا موضوعاتی همچون ، کیفیت خدمات ، سرعت تحویل خدمات و … ارتقاء داده و موضوعاتی همچون ، هزینه ها را کاهش دهد. (جفن[۲۷]، ۲۰۰۲: ۵۸)
۳- از دیدگاه فرایند کسب و کار :
به کارگیری فناوری برای خودکار سازی تبادلات کسب و کار و جریان کار است
۴- از دیدگاه خدماتی :
ابزاری است که از خواسته های دولتها ، شرکتها ، مصرف کنندگان و مدیریت درجهت کاهش هزینه های ارائه خدمات در راستای بهبود کیفیت محصولات و خدمات و افزایش سرعت تحویل خدمات، پشتیبانی می کند.(جفن،۲۰۰۲: ۵۹)
۵- از دیدگاه آموزشی :
ابزاری است که شرایط لازم برای آموزش الکترونیکی در مدارس و دانشگاه ها و سازمانهای کسب و کاری را فراهم می سازد . (تان و فلیکس، ۲۰۰۴: ۹۷)
۶- از دیدگاه فناوری و اطلاعات :
به آن دسته از کاربردهای فناوری اطلاعات که به صورت سیستمی برای پشتیبانی و پیشبرد جریان کاری و مبادلات تجاری ایجاد شده است، تجارت الکترونیک، می گویند. (چفی[۲۸]،۲۰۰۲: ۸۷)

۲-۱-۳تفاوت کسب و کار الکترونیک با تجارت الکترونیک:

بعضی افراد تجارت را تنها محدود به مبادلات بین شرکای کسب و کاری می دانند که این منجر به سطحی نگری در تجارت الکترونیک می‏گردد بنابراین برای جبران این سطحی نگری واژه کسب و کار الکترونیکی استفاده می‏شود. کسب و کار الکترونیکی گسترده و عمیق‏تر از تجارت الکترونیک است و نه تنها شامل خرید و فروش محصولات است بلکه شامل ارائه خدمات به مشتریان، مشارکت شرکای کسب و کاری، آموزش الکترونیکی درون سازمانی، مبادلات الکترونیکی درون سازمانی نیز می‏شود(مک کارتی و جروم[۲۹]، ۱۹۹۶: ۵۸).
کسب و کار الکترونیکی، کاربرد اینترنت و دیگر فناوری‏های اطلاعاتی برای حمایت از تجارت و بهبود فرایند کسب و کار است. در تجارت الکترونیکی محیط تبادل به دو محیط فیزیکی و الکترونیکی تقسیم می شود و کالاها نیز به همین صورت فیزیکی و یا دیجیتالی مبادله می شوند بعنوان مثال کالای دیجیتال : خرید و فروش موزیک بر روی اینترنت و خرید و فروش کتاب بعنوان کالای فیزیکی می باشد. مطابق شکل ۱-۲(شانکر، ۲۰۰۲: ۶۸)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...