۴-۲ اطلاعات دموگرافیگ ۵۲۴-۳ شاخص‌های توصیفی ۵۳۴-۴ تحلیل‌های آمار استنباطی ۵۶
۴-۵ یافته های جانبی ۶۱
فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیریمقدمه ۶۷۵-۱ خلاصه یافته‌های توصیفی پژوهش ۶۷۵-۲ خلاصه نتایج سوالات پژوهش ۶۷۵-۳ خلاصه یافته های جانبی ۷۲۵-۴ پیشنهادات کاربردی ۷۳۵-۵ پیشنهادات پژوهشی ۷۴۵-۶ محدودیت‌های پژوهش ۷۵منابع ۷۶
ضمائم ۸۴
فهرست جداولعنوان صفحهجدول ۲-۱: نظریه رشد شناختی ۲۹جدول ۲-۲: مرحله پیش عملیاتی ۳۰جدول ۲-۳: مرحله عملیات عینی ۳۱جدول ۲-۴: مرحله عملیات رسمی ۳۱جدول ۴-۱: فراوانی و درصد فراوانی نمونه‌ها بر حسب جنسیت ۵۲جدول ۴-۲: شاخصهای توصیفی میزان دانش تغذیه و ابعاد آن ۵۳جدول ۴-۳: فراوانی و درصد فراوانی میزان دانش ۵۵جدول ۴-۴: آزمون خی دو بررسی تفاوت بین منابع ۵۶جدول ۴-۵: فراوانی و درصد فراوانی منبع کسب دانش در زمینه تغذیه و ابعاد آن ۵۷جدول ۴-۶: فراوانی و درصد فراوانی کسب دانش از طریق کتب درسی در زمینه ابعاد تغذیه ۵۹جدول ۴-۷: فراوانی و درصد فراوانی کسب دانش از طریق آموزش معلمان در زمینه ابعاد تغذیه ۶۰جدول ۴-۸: شاخصهای توصیفی میزان دانش تغذیه و ابعاد آن به تفکیک جنسیت ۶۱جدول ۴-۹: آزمون t مستقل میزان دانش تغذیه بر حسب جنسیت ۶۲جدول ۴-۱۰: آزمون خیدو تفاوت بین منابع کسب دانش در بین دختران و پسران ۶۳
جدول ۴-۱۱: فراوانی و درصد فراوانی منبع کسب دانش در زمینه تغذیه و ابعاد آن به تفکیک جنسیت ۶۴
فهرست اشکال و نمودارهاعنوان صفحهشکل ۲-۱: مدل یادگیری تجربی ۳۲نمودار ۴-۱: درصد فراوانی نمونه‌ها بر حسب جنسیت ۵۳نمودار ۴-۲: میانگین و فاصله اطمینان ۹۵ درصد تغذیه و ابعاد آن ۵۴نمودار ۴-۳: فراوانی منبع کسب دانش در زمینه تغذیه ۵۸نمودار ۴-۴: درصد فراوانی منبع کسب دانش از طریق کتب درسی در زمینه تغذیه ۵۹نمودار ۴-۵: درصد فراوانی منبع کسب دانش از طریق راهنمایی معلم در زمینه تغذیه ۶۰نمودار ۴-۶: میانگین دانش تغذیه و ابعاد آن به تفکیک جنسیت ۶۳فصل اولکلیات پژوهش۱-۱ مقدمهکودکان قربانی روش زندگی عصر حاضر شده‌اند آن‌ها در نتیجه الگوهای غذایی نادرست در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت هستند. در حالی که مصرف چربی بالایی دارند، میوه، سبزی و غلات را نسبت به مقادیر توصیه شده به صورت ناچیز مصرف می‌کنند. بسیاری از خوراکی‌های مورد علاقه شدید کودکان که به فراوانی در سطح اجتماع عرضه می‌شوند، کیفیت‌شان از دو جنبه سرشار بودن آن‌ها از مواد قندی، چربی و نمک و فقدان مواد ارزشمند مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر سؤال است (خلج و محمدی‌زیدی، ۱۳۸۵).
اواسط دوران کودکی (۷ تا ۱۲ سالگی) سال‌هایی است که باید مواد غذایی برای رشد سریع دوران نوجوانی در اختیار کودک قرار گیرد. از این رو اهمیت توجه به تغذیه کودک دو چندان می‌شود. الگوهای تغذیه‌ای سالم در دوران کودکی موجب افزایش سطح تندرستی و رشد و نمو و توان بیشتر فعالیت‌های ذهنی می‌شود و از عوارض و مشکلاتی مانند آنمی فقر آهن، چاقی و اختلالات گوارشی و پوسیدگی دندانی در کوتاه‌مدت و بیماری ‌های مزمن و خطرناک در درازمدت پیشگیری می کند (خلج و محمدی زیدی، ۱۳۸۵).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

عملکرد صحیح نوجوانان در رابطه با اصول تغذیه سالم، نیازمند آگاهی این افراد در این زمینه است. اگر چه آگاهی همان رفتار نیست ولی می‎تواند یک عامل تعیین‌کننده رفتارهای غذایی باشد (رسولی و همکاران، ۱۳۸۹). تصحیح رفتار تغذیه‌ای در دوران کودکی و نوجوانی فواید زیادی را به همراه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها طراحی و اجرای درست برنامه غذایی در مدرسه‌ها است. طراحی و اجرای درست برنامه غذایی به منظور رفع مشکلات تغذیه‌ای و تأمین سلامت در کودکان و نوجوانان صورت می‌گیرد که می‌تواند منجر به رفع گرسنگی کوتاه‌مدت یا گذرای کودکان مدرسه‌ای شده و به افزایش توجه و تمرکز این دانش‌آموزان در یادگیری و بهتر شدن عملکرد آن‌ها کمک می‌کند (چوبین[۱] و همکاران، ۲۰۰۹).
دانش‌آموزان این آگاهی تغذیه‌ای را از منابع مختلفی کسب می‌نمایند. در این زمینه انگورانی و همکاران (۱۳۸۶) بیان می‌کنند که کتابچه آموزش تغذیه می‌تواند آگاهی تغذیه‌ای دانش‌آموزان را افزایش دهد. هم‌چنین پورعبداللهی و همکاران (۱۳۸۴) بیان داشتند که آموزش تغذیه در محیط مدرسه نقش بسیار عمده‌ای در افزایش آگاهی و عملکرد تغذیه‎‌ای دانش‌آموزان ایفا می‌کند. علاوه بر این با شروع سنین مدرسه عواملی چون معلمین، مسئولین مدرسه و حضور هم سن و سالان در انتخاب مواد غذایی، شکل ‌گیری عادات غذایی و افزایش آگاهی دانش‌آموزان نقش به سزایی ایفا می‌نمایند.
دانش‌آموزان توسط مطالب درسی، با اهمیت و نقش تغذیه در رشد، سلامت و بهبود فعالیت‌های ذهنی و جسمی آشنا می‌شوند، اطلاعات مفیدی نیز در ارتباط با انواع خوراکی‌های موجود، لزوم برقراری تعادل در مصرف مواد هر یک از گروه‌های غذایی و اندازه سهم هر یک از گروه‌های مواد غذایی در شبانه‌روز به دست می‌آورند، مثال‌های مشخص و با اشاره به واحدهایی چون گرم، لیوان، عدد، برش و … بسته به این که نوع خوارکی چه باشد، در کتاب‌های درسی ارائه شده است که با تمرین‌ها و تحقیق‌های عملی نیز همراه است که در فهم و یادگیری بهتر مطالب درسی، دانش‌آموزان را یاری می‌دهد. مطالبی که در ارتباط با هرم مواد غذایی و سهم هر یک از گروه‌های شش‌گانه مواد غذایی در کتب درسی آورده شده است، به دلیل این که مبتنی بر اطلاعات تغذیه‌ای و توصیه‌های علمی‌ای است که در سطح جهانی توصیه شده، از اعتبار قابل توجهی برخوردار است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...