منابع پایان نامه در مورد وسواس، احکام و آثار آن- فایل ۴۳ – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
. نوروز یا روان نژندی، عبارت از یک اختلال روانی است که عملکردهای اصلی شخصیت را در بر نمیگیرد و فرد به آن آگاهی دارد. از انواع بسیار رایج و شناخته شده نوروز ، میتوان اضطراب ، وسواس ، ترسهای مرضی و هیستری را نام برد. افراد نوروتیک ، در مجموع ، تعدادی ویژگی مشترک دارند. مثلا خود را ناراحت احساس میکنند، نقش اجتماعی خود را از یاد میبرند، در مقابل دیگران حالت پرخاشگری دارند. ر.ک: شعاری نژاد، علی اکبر، روان شناسی عمومی، تهران: توس، چهارم، ۱۳۷۰، ج۱، ص۶۷۳٫ ↑
. obsessional neurosis ↑
. چگونگی عملکرد مغز در ارتباط با این موضوع در فصل دوم توضیح داده خواهد شد. ↑
. obsessive thoughts: فکری که فرد علی رغم میل خود مرتبا” در ذهن خود به آن مشغول است و قادر به رهایی از آن نیست و همیشه سعی دارد به نتیجه ای برسد که چنین نتیجه ای هیچ وقت حاصل نمی شود. ↑
. obsessive doubts: شک های وسواسی نوعی از شکاکیت هستند که بیشتر در روابط بین همسران پدید می آیند و گاهی اوقات بسیار آزاردهنده و تخریب کننده هستندو نیز تأثیر منفی بر روابط همسران می گذارند
Wikipedia, the free encyclopedia “Relationship obsessive–compulsive disorder”[online]. Wikipedia. available: http://en.wikipedia.org/wiki/Relationship_obsessive%E2%80%93compulsive_disorder[93/6/31] ↑
. . obsessive images: فکر یا تصوری که در ذهن ایجاد می شود و بارها و بارها تکرار می شود.(مثل تصاویر جنسی) ↑
. obsessive yuminations: نشخوار فکری به عنوان اشتغال دائمی به یک اندیشه یا موضوع و تفکر درباره آن شناخته می شود. نشخوار فکری طبقه ای از افکار آگاهانه و منفعلانه و تکراری است که بر علل و نتایج علائم متمرکز می شود و مانع از حل مسئله ناسازگارانه شده و به افزایش افکار منفی می انجامد. افکار ناخواسته یا مزاحم، مشکل اصلی افراد مضطرب است، زیرا احساس تهدید و هیجان منفی برای آنها دائمی شده است. فرق نشخوار فکری با وسواس فکری اینست که نشخوار فکری قضاوت ها و افکاری است که فرد نسبت به تصورات و تجربیات منفی قبلی اش دارد اما در وسواس فکری یک فکر بدون اینکه سابقه و حادثه ای را در گذشته فرد زیر سوال ببرد، در ذهن تکرار می شود.
“شیوهای راهبردی برای حل مشکلات” [online]. Afcarnews . دسترسی در:
http://afkarnews.ir/vdcjaie8muqey8z.fsfu.html [۹۳/۶/۲۷] ↑
. obsessive impulses: تکانه ها عبارتند از افکار یا تصورات عود کننده ی مزاحم و مدوامی که منجر به تولید اضطراب می شود. تکانه های وسواسی طبقه ای از اختلالات روانی هستند که دارای ویژگی برانگیختگی هستند و نشان می دهند که فرد برانگیخته شده توانایی مقاومت در برابر وسوسه و انگیزش موجود را ندارد؛ به طوری که ممکن است مجبور شود به خود یا دیگران آسیب برساند.
Wikipedia, the free encyclopedia “Impulse control disorder”[online]. Wikipedia. available: http://www. en.wikipedia.org/wiki/Impulse_control_disorderو Wikipedia[93/6/31] ↑
. obsessive rituals: رفتارهایی هستند که فرد وسواسی خود را مجبور به انجام مکرر آن ها می بیند.این آیین ها معمولاً تلاشی هستند برای بیرون راندن افکار وسواسی.
Robinson, Lawrence Smith, Melinda, M.A., and Segal, Jeanne, Ph.D. “Obsessive-Compulsive Disorder (OCD)” [online]. Helpguide. Available: http://www.helpguide.org/mental/obsessive_compulsive_disorder_ocd.htm[93/6/31] ↑
– ر.ک: ویلهلم، سابین، استکتی، گیل، راهنمای درمانگران، شناخت درمانی اختلال وسواس فکری عملی، مترجم: اصغری پور، نگار، بهفر، زهرا، کریمی، حسن، ویراستار: صاحبی، علی، تهران: سایه سخن، اول، ۱۳۹۲، ص ۳۳٫
Cognitive therapyfor obsessive-compulsive disorder: a guide for professionals, c 2006 ↑
. ر.ک: کاپلان، هارولد، سادوک، بنیامین، خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری – روانپزشکی بالینی ، مترجم: دکتر نصرت ا… پور افکاری، شهرآب – آغاز، اوّل، ۱۳۷۹ ، جلد۱، ص۳۱٫ ↑
. آیین واره ها رفتارهایی هستند بی اثرساز و ارادی که بیمار به منظور کاهش اضطراب و یا کم کردن احتمال خطر، آن ها را انجام می دهد. ر.ک: هاوتون، کیت، کرک، جوان، سالکووس کیس، پال م.،کلارک، دیوید م.، رفتار درمانی شناختی،راهنمای کاربردی در درمان اختلال های روانی، مترجم: قاسم زاده، حبیب الله، تهران: ارجمند، دهم، ۱۳۹۲، ج۱، ص ۱۷۹٫
Cognitive Behaviour therapy for psychiatric problems- A practical guide, c1989. ↑
– استکتی، گیل، پیگت،تریزا، اختلال وسواس: جدیدترین راهبرد های ارزیابی ودرمانی مترجم: قاسم زاده، حبیب الله، تهران: ارجمند: نسل فردا: کتاب ارجمند، دوم، ۱۳۸۹، ص۲۹٫
Obsessive Compulsive Disorde- The Latest Assessment and Treatment Strategies, c2006. ↑
. اشرفی کنی، فاطمه، موسوی، نعیمه سادات، “وسواس: تحقیقی پیرامون وسواس وراههای پیشگیری ودرمان این بیماری عصبی“، نشریه اصلاح وتربیت، سال ششم، ش۶۱، ۱۳۷۸: ص۱۱-۱۶٫ ↑
. ر.ک: استکتی، گیل، اختلال وسواس: جدیدترین راهبرد های ارزیابی ودرمانی، ص ۲۶٫ ↑
. اختلال افسردگی اساسی یکی از شایعترین تشخیصهای روانپزشکی است که مشخصه آن خلق افسرده و با احساس غمگینی، اعتماد به نفس پایین و بیعلاقگی به هر نوع فعالیت و لذت روزمره مشخص میشود؛ چیزی که از آن به عنوان “سرماخوردگی روانی” یاد میشود. افسردگی مجموعهای از حالات مختلف روحی و روانی است که از احساس خفیف ملال تا سکوت و دوری از فعالیت روزمره بروز میکند. افسردگی اساسی واژهای است که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا جهت مجموعهای از علایم اختلال خلق برای DSM-III در سال ۱۹۸۰ به کار رفت و پس از آن عمومیت یافت. افسردگی اساسی منجر به از کارافتادگی قابل توجه فرد در قلمروهای زندگی فردی و اجتماعی و اشتغال میشود و عملکردهای روزمره فرد همچون خوردن و خوابیدن و سلامتی فرد را تحت تأثیر قرار میدهد. ر.ک: استکتی، گیل، اختلال وسواس: جدیدترین راهبرد های ارزیابی ودرمانی، ص۳۲٫ ↑
. ر.ک: کارلسون،نیل.آر. مبانی روانشناسی فیزیولژیک، مترجم: پژوهان، مهرداد، اصفهان: غزل، اول، ۱۳۷۴، ص ۴۴۳٫
Foundations of physiological psychology ↑
. ر.ک: همان جا. ↑
. Obssesion ↑
. Compulsive ↑
– سعادت پرور، علی، سرالاسراء فی شرح حدیث المعراج، قم: تشیع، ۱۳۷۴، ج ١، ص ١٢٢. به نقل از سایت ویکی فقه. ↑
– خمینی، روح لله، آداب الصلاه، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى (ره)، صص ٢۶و٢٧. به نقل از سایت ویکی فقه. ↑
– نراقی، ملامحمد مهدی، علم اخلاق اسلامی، مترجم: جامع السعادات، مجتبوی، جلال الدین، تهران: بی نا، ۱۳۸۱، ج ١، ص ٢٣٠. ↑
– فیض کاشانی، ملامحسن ، راه روشن، ترجمه ی المحجه البیضاء، مترجم: عارف، سید محمد صادق، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوى، اول، ۱۳۷۲ ، ج ۵، ص ۷۰٫ ↑
– نراقی، ملا احمد، معراج السعاده، تهران: رشیدی، بی تا، ص ۸۷ . ↑
– کلینی، ابوجعفر، محمد بن یعقوب، الکافی،ترجمه: محمد باقر کمره ای ، قم: اسوه، نهم، ۱۳۸۶، ج ۵، ص ۱۱۲٫ ↑
. ر.ک: ابوالفتوح رازی، حسین بن علی بن محمدبن احمدالخزاعی النیشابوری ، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن، به کوشش و تصحیح یاحقی، محمدجعفر ، ناصح، محمدمهدی، مشهد: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش های اسلامی، شماره۱۰۳۲۹، ج ۱۳، ص ۵۵۵٫ ↑
– میرسید شریف جرجانی، ترجمان القرآن، حرف و، ص۱۴۷. ↑
. ر.ک : کلینی، اصول کافی، ج۱، « کتاب العقل والجهل»، ص ۱۰و۱۲٫ ↑
-ر.ک: موسوی خمینى، روح الله، شرح چهل حدیث، تهران: موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره)، سی ویکم ، ۱۳۸۳، ص ۴۰۰٫ ↑
. ر.ک: فقیهی، علی نقی، مطهری، جمشید، ۱۳۸۲، “وسواس و درمان آن / مقایسه دو شیوه شناخت درمانگری اسلامی و شناخت درمانگری سنّتی،” مجله معرفت، ش۷۵، ص۴۵-۵۸٫ ↑
. همان ↑
. همان ↑
– مصطفوى، حسن، التحقیق فی الکلمات القرآن الکریم، ص ۱۱۵و۱۱۶٫ ↑
– ر.ک: عرفان، حسن، موضوعات تحقیقی معارف اسلامی و علوم انسانی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی معاونت اطلاع رسانی، سال ١٣٧٣، ص ۷ ۵. ↑
. دهخدا، علی اکبر، لغت نامه، تهران: دانشگاه تهران، اول، ۱۳۷۳، ص۲۰۵۰۰، حرف واو. ↑
. ابوعلی سینا، رساله حدود، نسخه خطی، شماره ۱۰۶۴-۱۰۷۶ ، کتابخانه آستان قدس رضوی، ص ۳۹ به بعد. نقل از ارگانی حائری، محمود، شناخت ودرمان وسوسه و وسواس در اسلام. ↑
– تفسیر ابوالفتوح رازی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن، ج ۱۳، ص ۵۵۵٫ ↑
. قرشى، سید على اکبر، قاموس قرآن، صص ۲۱۹، ۲۲۰، ۳۱۰، ۳۱۱٫ ↑
– ر.ک: مصطفوى، حسن، التحقیق فی الکلمات القرآن الکریم ، ص ۱۱۵ ،۱۱۶٫ ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 06:33:00 ب.ظ ]
|