پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | ساختار اخلاقی و تربیتی نهجالبلاغه – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
افراد حریص و طماع به دلیل جهل و نادانی خود بیش از نیاز به زندگی علاقه به مال و ثروت دارند که یک رفتار غیرعقلانی است.
افزایش و کسب آگاهی سبب می شود که انسان شرایط مناسبی را برای کسب فضائل اخلاقی به دست آورد و جهل و نادانی محیط آمادهای را در فکر و جان انسان برای رویش خارهای رذایل فراهم میسازد.
اخلاق در نهجالبلاغه
نهجالبلاغه را به جد میتوان منشور اخلاقی در فرهنگ اسلامی نامید. جورج جرداق نهجالبلاغه را آینه اخلاق صحیح انسانی میداند و میگوید : «نهجالبلاغه در طرفداری از حقیقت و نابود ساختن باطل، نیرویی فوقالعاده است. در آشکار ساختن مظاهر طبیعت و به دنبال آن در تعظیم آفریدگار جهان و اثبات قدرت بیمانندش، سخنگوی آگاه است. »( مطهری،ص ۹۵).
نهجالبلاغه، جنبه های متعددی از اخلاق معنوی و دینی را عرضه می کند. همین نکته راز توجه بسیاری از بزرگان در طول تاریخ بشری بدین کتاب است. بیتردید در جهان اسلام پس از قرآن کریم کتابی وجود ندارد که تا این اندازه ذهن و روان افراد متفاوت را به خود جلب کرده باشد. خلاصه آنکه در نهجالبلاغه آینه تمام نمایی آر خالق فردی، جمعی و الهی را مشاهده میکنیم.
اخلاق در اندیشه علوی
امام علی (ع) حسن خلق و صداقت را سرآمد ایمان معرفی کرده، میفرماید :
« رأس الایمان حسن الخلق و التحلی بالصدق» (فهرست غررالحکم،۱۳۷۷، ص۹۴) ؛ « سرآمد تمام وظایف اخلاقی برای افراد با ایمان این است که خود را به اخلاق پسندیده متعلق سازند و به زیور راستی و راستگویی بیارایند.»
بنابرین، اهمیتی که اسلام برای اخلاق حمیده قائل نیست. اسلام پاداش هر عمل شایسته را مبتنی به حسن خلق میداند.
امام صادق (ع) فرمود :
«ان الله تبارکوتعالی لیعطی العبد من الثواب علی حسن الخلق کمایعطی المجاهد فی سبیل الله یغدوا علیه و یروح» (بحارالانوار،ج ۶۸، ص ۳۷۷).
« خداوند به بنده خود در مقابل حسن خلق،پاداشی میدهد همانند اجر مجاهد درراه خود ،که روز و شب در فعالیت و کوشش باشد.»
خداوند انسان را زیبا و نیکو آفرید، لیکن این انسان است که باید اخلاق شایسته کسب کند و خود را به زیور آن نیز بیاراید.
جریربنعبدالله میگوید: پیامبر خدا (ص) در خطاب به من فرمود :
«انّک امرء قد احسن الله خَلقک فَاَحسِن خُلقک.»( سفینه البحار، ج ۱، ص ۴۱۰).
« ای جزیره! خداوند تو را نیکو آفرید،تو نیز با حسن خلق و زیباییهای اوصاف حمیده، صورت باطنی خویش را پسندیده و شایسته ساز.».
حضرت امیر (ع) میفرماید:
« حسن الخُلق للنفس و حسن الخَلق للبدن.»( فهرست غرور الحکم،۱۳۷۷، ص۹۵).
« خلق نیکو و زیبا برای جان آدمی و خلقت نیکو برای بدن و جسم انسان است.»
اخلاقی یکی از شعبههای حکمت عملی است که آن را علم چگونه زیستن دانسته اند. بر اساس قواعد اخلاقی، رفتار انسان برای دستیابی به سعادت و کمال توجیه می شود و نیک و بد و بهطورکلی وظایف فردی و اجتماعی انسان مشخص می شود(دکتر رزمجو،۱۳۸۴).
محاسن اخلاقی و مکارم اخلاقی صفات پسندیده آدمی را تشکیل میدهد. محاسن اخلاقی به صفاتی گفته می شود که نتها در رفتار ظاهری او انعکاس دارد ولی ممکن است شخصیت عالی نداشته باشد؛ همانند تمیزی و آراستگی ظاهری، خوشرویی، رعایت آداب اجتماعی در برخورد با دیگران که صاحب این صفات گرچه از محاسن اخلاقی برخوردار هست و رفتار ظاهری او پسندیده است ولی ممکن است فردی ستمگر، دورو، در حدّ حیوانیت سقوط کرده باشد( دکتر رزمجو،۱۳۸۴).
مکارم اخلاقی به صفاتی گفته می شود که در درون و جان آدمی جای گرفته باشد همانند خداترسی، نوعدوستی،عدالتخواهی، راستی و درستی که باعث عظمت شخصیت می شود و از او انسانی وارسته و عالی و متعالی میسازد و صاحب آن بهمراتب کمال و کرامت آدمی نائل می شود( نهجالبلاغه،خطبه۱۹۲).
امام علی _علیهالسلام _ در نهجالبلاغه به مکارم اخلاقی توجه داده، و از محاسن اخلاقی به نیکی یادکرده و رعایت آن ها را به انسانها توصیه کردهاست.
تربیت چیزی جز آموزش آداب پسندیده و متعلق کردن فرد به اخلاق نیکو به منظور شکوفایی استعدادها و تلطیف عواطف و احساسهای او نیست. در واقع، با تربیت سعی می شود تغییرهایی مطلوب در وجود انسان برای رسیدن به کمال ایجاد شود ( همان، ص۱۴۰-۱۴۱).
حال که مفهوم اخلاق و تربیت روشن نمودیم و رابط آنان را دانستیم به بحث پیرامون تربیت اخلاقی میپردازیم.
ساختار اخلاقی و تربیتی نهجالبلاغه
اهمیت اصول تربیت اخلاقی نهجالبلاغه آنگاه روشن می شود که با سایر مکتبها و مبانی تربیتی آن ها سنجیده شود؛ زیرا مکتبها و مذهبهایی هستند که مادی بودن و علاقههای دنیایی را به طور مطلق نفی میکنند و به زنگی دنیایی بادید تحقیر مینگرند؛ همانند دین هندو و بودا؛ یا شیوه هایی که در ریاضتهای شاق جسمانی جوکیان و یا بعضی از صوفیه و یا در رها نیت مسیحی مشاهده می شود که بهاصطلاح تنها درصدد تعالی روح هستند و کالبد جسمانی خود را از بهرهوری نعمتهای حلال خداوندی بیبهره ساختهاند(همان).
در مقابل، مکتبهایی چون کمونیست یا کاپیتالیسم وجود دارند که اساس آن ها بر مادهگرایی استوار است و پیروان آنان جز به نان و اقتصاد و رفاه مادی و لذتهای جسمانی نمیاندیشند و در نتیجه، در فساد و تباهی غوطهورند (همان، ص۱۳۸).
مکتب تربیتی نهجالبلاغه – که بر جهان بینی توحیدی اسلام استوار است – دربردارندهی تعادل و هماهنگی بین امور مادی و معنوی است،و مکتبی است که مادی بودن را اصل میداند ولی هدف بودن آن را انکار می کند. این مکتب بر نردبان مادی بودن، انسان را به صعود بر بام بلند آفرینش و به سوی خداوند دعوت می کند وزندگی معنوی را بر بنیاد وزندگی مادی بنا میسازد(همان،ص۱۳۹).
در مکتب نهجالبلاغه به پرورش انسان صالح مو من توجه شده و هر دو بعد جسم و روح و جنبه های مادی و معنوی، دنیایی و آخرتی او موردتوجه قرارگرفته است. اگر برخی از روشهای تربیتی تنها به جنبه محسوس و مادی نگریستهاند یا تنها به جنبه روحانی انسان توجه کرده اند یا برخی اصالت اجتماع را مطرح ساختهاند نهجالبلاغه با جامعیت خاص، برای همه نیازهای فردی و اجتماعی، مادی و معنوی آدمی چارهاندیشی کردهاست. روش تربیتی نهجالبلاغه متناسب با فطرت و سرشت بشری بوده و تمامی احتیاجهای جسمی و روانی و فردی و اجتماعی انسان را موردتوجه قرار داده است(همان،ص۱۳۷).
شخصیت والای حضرت علی ـ علیهالسلام ـ خود نمونه کامل تربیتی اسلام متبلور عینی تفکر وبینش توحیدی است، آن حضرت از سنین کودکی در کنار پیامبر اکرم ـ صلیالله علیه آله ـ و تحت سرپرستی آن انسان بزرگ قرار گرفت و پرورش یافت.
ابعاد روحی و مکارم والای آن حضرت یا فرهنگ زلال وحی و قرآن شکلگرفته و تا آنجا پیش رفت که، قرآن ناطق و مفسـّر و شارح راستین این کتاب مقدس گردید. آن حضرت در مورد دوران کودکی که در دامن تربیتی پیامبر اکرم ـ صلیالله علیه وآله ـ پرورش مییافت،فرموده است:
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 03:45:00 ب.ظ ]
|