جمع

جامعه

۳۱۷

نمونه

۲۷

ابزار جمع­آوری اطلاعات
ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه معکوس یا چک لیست ۲۲ سوالی محقق ساخته است که به سنجش مؤلفه­ های اخلاق می ­پردازد. این چک لیست (پرسشنامه معکوس) از سه ستون (قسمت) انواع اخلاق، خرده مقیاس و مصداق تشکیل شده است. در ستون اول انواع اخلاق: اخلاق اجتماعی، اخلاق فردی، اخلاق الهی ، اخلاق خانوادگی و اخلاق زیست محیطی قرار گرفته­اند. خرده مقیاس­های مربوط به این حوزه ها در ستون دوم قرار دارند و در ستون سوم برای هر یک از این خرده مقیاس­ها یک نمونه مصداق آورده شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

واحد تحلیل و نحوه کدگذاری داده ­ها
در این پژوهش واحد تحلیل جمله بوده است که با توجه به سؤالات پژوهش انتخاب شده است. همچنین با توجه به واحد تحلیل، محتوای کتب اجتماعی پایه پنجم وششم ابتدایی بر اساس دستورالعمل تهیه شده، تحلیل و کدگذاری شد.
روایی و پایایی
به منظور به دست آوردن روایی[۷۵] محتوایی، چک لیست محقق ساخته مورد استفاده در این پژوهش در اختیار ده نفر از متخصصان (معلمان) و کارشناسان با تجربه در این حوزه قرار گرفته و روایی آن از دید آنان قابل قبول بوده و تأیید شده است. همچنین برای تعیین پایایی[۷۶] آن نیز از روش آلفای کرانباخ[۷۷] استفاده شده که مقدار آن ۸۸ % محاسبه شده است.

تجزیه و تحلیل داده‌ها

برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از شاخص­ های آمار توصیفی شامل جدول فراوانی، درصد و میانگین استفاده شد..

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل دادهای پژوهش

مقدمه

پس از جمع آوری اطلاعات مهم ترین گامی که در هر پژوهشی باید برداشته ‌شود تجزیه و تحلیل داده‌ها و یافته‌های خام می‌باشد. زیرا این داده‌ها بدون پردازش، ارزش علمی ندارند که در این راه باید از روش های آماری استفاده نمود. لذا در این فصل به دنبال بررسی سؤالات و تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش هستیم. این فصل با توجه به آمار توصیفی به بررسی داده‌های جمع آوری شده از کتب اجتماعی پایه پنجم و ششم ابتدایی می‌پردازد. در بررسی سوالات پژوهش از شاخص‌های آماری جدول فراوانی، درصد فراوانی و میانگین استفاده شده است. همچنین به منظور ملموس‌تر کردن نتایج داده‌ها از نمودارها در کنار جداول مربوطه استفاده شده است .

بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها به تفکیک سؤالات:

در این قسمت داده‌ها واطلاعات جمع‌ آوری شده حاصل از بررسی صفحات نمونه در قالب جداولی آورده می­ شود ، ابتدا سوال اصلی و سپس سوالات فرعی پژوهش تجزیه و تحلیل خواهد شد.

تجزیه و تحلیل سؤال اصلی:

تا چه میزان کتب اجتماعی پایه پنجم و ششم ابتدایی در سالتحصیلی۹۳-۱۳۹۲ بر انواع اخلاق تاکید دارد؟
جدول (۳-۴) و نمودار (۱-۴) میزان تاکید بر انواع اخلاق در کتب اجتماعی پایه پنجم و ششم ابتدایی را نشان می­دهد. بر اساس اطلاعات این جدول، از مجموع ۴۲۶ جمله­ای که در این کتب مورد تحلیل قرار گرفته است، ۱۱۱ جمله حاوی مطالبی است که در آنها به انواع اخلاق پرداخته شده است. به عبارت دیگر به طور متوسط در هر کتاب ۲۶٫۴۱ درصد جمله­ها بر حوزه های اخلاق تاکید دارند.
بر اساس اطلاعات جدول (۳-۴) در کتاب اجتماعی پایه پنجم، از مجموع ۱۹۱ واحد تحلیل شده ۵۷ مورد یعنی ۲۹٫۸۴ درصد از جمله­ها، در کتاب اجتماعی پایه ششم از مجموع ۲۳۵ واحد تحلیل شده ۵۴ مورد یعنی ۲۲٫۹۸ درصد از جمله­ها حاوی مطالبی است که در آنها بر حوزه های اخلاق تاکید شده است .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...